تیراژ تولید در ۲ سال گذشته بهدلیل تحریمها افت بسیاری داشت. بهگزارش صمت براساس سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت، نهضت داخلیسازی آغاز و تیراژ تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو برای امسال هدفگذاری شد. عنوان میشود با تلاش زنجیره تامین و فعالیت خودروسازان تولید امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته هرچند از برنامههای پیشبینی شده عقب است. دلیل این امر هم تولید خودروهای ناقص بوده که بخشی به رسوب قطعات در گمرکات کشور برمیگردد که ارز مورد نیاز باید به آنها تخصیص یابد.
تاکید میشود با تکمیل خودروهای ناقص و عرضه آن به بازار از التهاب آن کم کرده و تا حدودی روی قیمت خودرو در بازار تاثیر دارد. گروه صنعتی ایرانخودرو در سال جهش تولید، موفق شد با مدیریت جهادی و بهرهگیری از تلاش و اراده کارکنان خود و با وجود محدودیتهای ناشی از شیوع بیماری کرونا، رکورد تولید خود را افزایش دهد.
روند افزایشی تولید
با تلاش قطعهسازان در بومیسازی قطعات و تامین بهموقع آنها تولید خودرو روند عادی خود را در پیش گرفته است. همت صنعتگران داخلی روشن نگه داشتن چراغ صنعت و ادامه یافتن فعالیتهاست؛ از این رو وقتی در مقابل یک مشکل همگانی بیرونی قرار میگیرند با همافزایی بهدنبال رفع آن با یکدیگر بسیج میشوند. درحالحاضر با بسیج شدن تولیدکنندگان فعال قطعهسازی و خودروسازی تیراژ تولید در حال برگشت به آمار سالهای ابتدایی دهه ۹۰ است. بهگزارش ایکوپرس، تولید محصولات سواری و وانت در گروه صنعتی ایرانخودرو، از ابتدای سال تا ۲۰آبان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۸ درصد رشد را نشان میدهد. این خودروساز، از ابتدای امسال تا بازه زمانی یاد شده و در شرایط تحریمهای سخت، بیش از ۳۰۵ هزار خودرو سواری و وانت تولید کرده است. این میزان ۱۱۱ هزار خودرو بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده و این در حالی است که رقم ۳۰۵ هزار خودرو، در اوایل بهمن سال گذشته به ثبت رسیده بود. بدینترتیب، بزرگترین خودروساز کشور توانسته است تولید ۱۰ ماه سال گذشته را در کمتر از ۸ ماه عملیاتی کرده و امسال به مرحله اجرا برساند. در این مدت، ایرانخودرو رشد ۵۸ درصدی تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسانده است.
این دستاورد در شرایطی محقق میشود که صنعت خودرو کشور بهطور مستقیم هدف تحریمهای ظالمانه قرار گرفته و فشارها برای توقف چرخهای آن رو به افزایش است، اما زنجیره تامین و تولید این صنعت استراتژیک با مدیریت جهادی و همت کارکنان گروه صنعتی ایرانخودرو پویایی و رشد خود را به بهترین شکل حفظ کرده است. یادآور میشود، تولید در ایرانخودرو پس از یک دوره کاهش، از نیمه سال گذشته رشد مستمر داشته و این خودروساز تلاش بیوقفه خود را برای تحقق شعار سال، عملیاتی کرده است.
کیفیت در ایرانخودرو هدفگذاری شد
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو بر افزایش سطح کیفی محصولات تولیدی و جلب رضایت مشتریان تاکید دارد. در کنار افزایش تیراژ تولید، خودروسازان به سوی محصولات جدید و بهروزتر و نیز ارتقای کیفی آنها گامهایی را برداشتهاند و اگر این اهداف براساس برنامهریزیهای انجام شده پیش برود باید بهزودی شاهد تحول در بازار خودرو کشور باشیم.
در این راستا معاونت کیفیت گروه صنعتی ایرانخودرو روزانه خودروهای تولیدی را آدیت (ممیزی) کرده و مجموع این فرآیند را به صورت گزارش به مدیران بالاتر ارائه میدهد. این اقدام در راستای جلوگیری از تکرار ایرادات محصولات و افزایش رضایت مشتریان در حال انجام است.
فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با توجه به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر لزوم ارتقای سطح کیفی محصولات خودروسازان، اعلام کرد: این خودروساز اهتمام ویژهای به افزایش سطح کیفی محصولات خود و جلب رضایت مشتریان دارد و حسب تاکید مقام عالی وزارت، در اینباره برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت در دستور کار قرار گرفته است. وی افزود: همه مشتریان حق دارند که محصولات و کالاهایی که خریداری میکنند با کیفیت باشد و به همین دلیل علاوهبر ارتقا کیفیت، طراحی و توسعه محصولات جدید نیز در دستور کار ایرانخودرو قرار گرفته بهطوری که در تلاش هستیم خودروهای جدیدی را در سال جهش تولید به بازار عرضه کنیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به اهمیت کیفیت در تامین قطعات محصولات ایرانخودرو گفت: در این زمینه کوتاه نخواهیم آمد، با اجرای مکانیسمهای سختگیرانه اجازه ورود قطعات بیکیفیت را به خطوط تولید نخواهیم داد و کیفیت را فدای افزایش تیراژ تولید نخواهیم کرد.
بر اساس این گزارش، درحالحاضر علاوهبر آدیت روزانه کیفیت از سوی گروه ارزشیابی ایرانخودرو که شامل یک درصد از محصولات تولیدی است، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز تولید روزانه را مورد اندازهگیری کیفی قرار میدهد. این ارزشیابی در دو بخش ظاهری و عملکردی انجام میشود. علاوهبر محصول نهایی، آدیت در سالنهای تولیدی نیز اعمال میشود که با این اقدام، از انتقال ایرادات احتمالی به بخشهای مختلف تولید جلوگیری میشود.
داخلیسازی گیربکس ۶ سرعته
مقیمی همچنین با اشاره به فعالیتهای مختلف تحقیق، توسعه و نوآوری در محصولات ایرانخودرو گفت: دستاوردهای ارزشمندی در حوزه ساخت داخل کسب کرده و موفق شدهایم تهدیدات ناشی از تحریم را به فرصت تبدیل کرده و با تکیه بر توان متخصصان کشور، شرایط ایجاد شده را به نفع صنعت کشور هدایت کنیم. مدیرعامل ایرانخودرو با بیان اینکه بهزودی اتفاقات مبارکی در ایرانخودرو روی خواهد داد که ذینفعان مجموعه از آن بهرهمند خواهند شد، اظهار کرد: برای بهبود عملکرد قوای محرکه و کاهش مصرف سوخت خودروها براساس منویات رهبر معظم انقلاب، اقدامات موثری انجام دادهایم.
مقیمی از بهرهبرداری از خط تولید گیربکس ۶ سرعته در آینده نزدیک خبر داد و گفت: راناپلاس نخستین محصولی خواهد بود که به این گیربکس مجهز خواهد شد.
وی تصریح کرد: طراحی موتور ۳ سیلندر و ارتقا موتور TU۵ نیز در راستای کاهش مصرف سوخت در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به اینکه در برنامههای توسعهای، هیچ مشاورهای از کشورهای خارجی نگرفتهایم، گفت: هر چند موضوع تحریم و فشارهای حاصل از آن اتفاق خوشایندی نیست، اما دستاوردهایی که در این دوران کسب کردهایم قابل توجه است.