قیمت جدید بلیت منوط به نظر ستاد ملی کرونا

بلیت هواپیما تا اول آبان گران نمی‌شود

براساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مقررشده هواپیماها با ۶۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کرده و ما به‌التفاوت آن از محل افزایش نرخ بلیت جبران شود. این در حالی است که به‌گفته فعالان این صنعت با این تصمیم بخش اعظمی از مردم قادر به استفاده از حمل‌ونقل هوایی نخواهند بود و این تصمیم هم به ضرر مسافران و هم به زیان شرکت‌های هواپیمایی خواهد بود.

چند روز پیش نیز مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از ابلاغ نرخنامه جدید برای پروازهای داخلی و اعمال آن از ابتدای آبان خبر داد که نرخ بلیت هواپیما در این مسیرها به‌طور میانگین ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش می‌یابد اما در پی اعلام این خبر اعتراض‌ها و انتقاداتی از سوی مردم و نمایندگان مجلس مطرح شد و در نهایت وزیر راه و شهرسازی در این‌باره گفت؛ نرخ‌های جدید اعلام شده لغو می‌شود و اجازه نمی‌دهیم ایرلاین‌ها بلیت هواپیما را به هر قیمتی که می‌خواهند بفروشند. 
در پی این اتفاقات جلسات مشترکی بین شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد تا درباره نرخ بلیت هواپیما تصمیم‌گیری شود. در نهایت تورج دهقانی‌زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از لغو نرخنامه جدید قیمت بلیت پروازهای داخلی خبر داد و تاکید کرد: این بدین معنی است که از ابتدای آبان نرخ بلیت هواپیما افزایش نمی‌یابد و پروازهای داخلی با همان نرخ سابق انجام خواهد شد. در پی اعلام این خبر کمیسیون عمران مجلس نیز اعلام کرد در نشست هفته آینده خود به این موضوع ورود خواهد کرد. 

نباید تصمیم‌گیری قیمتی انجام داد 

وزیر راه و شهرسازی درباره تصمیمات برای تغییر نرخ بلیت هواپیما گفت: هیچ دلیلی ندارد که اکنون و در این شرایط ارزی، تصمیم‌گیری قیمتی را انجام دهیم و با تصمیم شتابزده التهاب در جامعه ایجاد کنیم. 
محمد اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین تصمیمات برای تعیین نرخ بلیت هواپیما اظهارکرد: موضوع حائز اهمیت است، در این موضوع باید نگاه عادلانه‌ای هم به مواضع عرضه‌کننده خدمات یعنی شرکت‌های هواپیمایی و هم به مواضع بهره‌برداران و مصرف‌کنندگان یعنی مردم و مسافران داشته باشیم تا شرکت‌های هواپیمایی بتوانند به حیات خود ادامه دهند و فشار مضاعفی به مردم وارد نیاید. 

وی ادامه داد: افزایش ۵۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما را به‌دلیل نبود هماهنگی انجمن شرکت‌های هواپیمایی متوقف شد و انجمن قبل از این اقدام باید با دولت هماهنگی می‌کرد. بنابراین درخواست کردیم افزایش نرخ بلیت هواپیما متوقف و در ادامه بررسی‌های لازم انجام شود. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: شخصا معتقدم در این شرایط هیجانی و پر التهابی که در حوزه ارز اتفاق افتاده نباید تصمیم‌گیری قیمتی انجام داد چراکه این یک التهاب سنگین بوده و مشخص است که در یک جنگ اقتصادی قرار داریم، بطوریکه در مقابل حجم قابل؟توجهی از عرضه ارز هم در سامانه و هم به صورت نقد، هنوز بخش بسیار زیادی از آن خریداری نشده و اگر کالایی دچار افزایش نرخ می‌شود به‌دلیل کمبود عرضه آن کالاست.

بنابراین تمام این‌ها نشانه جنگ اقتصادی است که در بازار التهاب‌آفرینی می‌کند و متاثر از این التهابات نباید به‌طور هیجانی تصمیم قیمتی گرفت. اسلامی افزود: موضوع دوم این است که به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کردیم درباره تعیین نرخ بلیت هواپیما با سازمان هواپیمایی کشوری جلساتی را برگزار کنند تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد. از همین روی در روزهای آینده با مدیران شرکت‌های هواپیمایی جلسه‌ای را خواهیم داشت تا پس از جلسات کارشناسی تصمیم مقتضی اتخاذ شود.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه گفته می‌شود در ۲، ۳ هفته آینده نرخ ارز کاهش می‌یابد، تصمیم‌گیری‌ها برای تعیین نرخ بلیت هواپیما براساس چه نرخی از دلار خواهد بود، گفت: رئیس بانک مرکزی به وضوح در این باره صحبت کرده است. این نرخ دلار التهابی است؛ بنابراین به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده‌ایم که تصمیم‌گیری برای نرخ بلیت هواپیما در شرایط ثبات بازار ارز گرفته می‌شود، بنابراین باید این دوره را با صبر و تامل بگذرانند و نباید در این شرایط عجله داشته باشند. 

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هیچ دلیلی ندارد که الان و در این شرایط، تصمیم‌گیری قیمتی را انجام دهیم و با تصمیم شتابزده التهاب در جامعه ایجاد کنیم. 
اسلامی با تاکید بر اینکه در تعیین نرخ بلیت هواپیما به نرخ مصوب برنمی‌گردیم، اظهارکرد: دلیلی ندارد دولت در قیمت‌گذاری مداخله داشته باشد. باید مراقبت کنیم عرضه و تقاضا به درستی در بازار مدیریت شود و حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده تضییع نشود. 

معادله قیمت‌گذاری بلیت هواپیما

تعیین قیمت بلیت هواپیما به پارامترهای مختلفی از جمله تاریخ سفر، تعداد مسافران، میزان درخواست، آب‌وهوا، رویدادهای محلی، تاریخی، مذهبی و...، تعداد پرواز موجود در این مسیر و نرخ ارز (در مسیرهای خارجی) بستگی دارد. وظیفه تعیین قیمت بلیت پرواز به عهده متخصصان قیمت‌گذاری و مدیریت درآمد ایرلاین‌هاست و پارامترهای بالا به‌طور مستقیم در قیمت‌گذاری موثر هستند. اما هیچ‌کس نمی‌داند معادله قیمت‌گذاری بلیت هواپیما که سال‌هاست تغییر نکرده، در زمان ویروس کووید ۱۹ دستخوش تغییرات می‌شود یا خیر! 

چه‌زمانی تقاضا مثل قبل افزایش می‌یابد؟ 

در ابتدایی‌ترین اصطلاحات اقتصادی، نرخ بلیت هواپیما براساس منحنی عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. ایرلاین‌ها معمولا اهرم عرضه را در دست دارند و به‌طور کلی، قابل درک است که برای پر کردن ظرفیت باقیمانده، قیمت را کاهش دهند! اگر بلیت هوپیما ۲۰۰ هزار تومان باشد افراد بیشتری سفر می‌کنند تا زمانی که قیمت بلیت هواپیما ۴۰۰هزار تومان باشد. اما عامل ویروس کرونا درحال‌حاضر باعث شده مردم به‌دلیل رعایت بهداشت و حفظ قرنطینه و سلامتی از سفر کردن واهمه داشته باشند. 
درحال‌حاضر و با توجه به پاندمی کرونا، تقاضا برای خرید بلیت هواپیما کاهش یافته و قیمت آن نیز به نسبت زمان مشخص در سال گذشته کاهش یافته است. تعداد پروازها کمتر از گذشته شده و پروازهایی که اجرا می‌شوند نیز کمتر از ظرفیت واقعی پذیرای مسافران هستند.

نگاهی به اتفاقات گذشته 

با نگاهی به اتفاقات گذشته مانند حمله ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ میلادی می‌بینید که در زمان وقوع این بحران، به‌طور متوسط قیمت بلیت هواپیما ۱۸ درصد کاهش یافت و پس از اتمام این واقعه و حواشی پس از آن و در سال ۲۰۰۳ میلادی بلیت هواپیما ۲۵درصد گران شد. همچنین در سال ۲۰۰۸ میلادی و همزمان با رکود بزرگ اقتصادی در امریکا، قیمت بلیت هواپیما ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد و در سال ۲۰۱۲ میلادی همزمان با اتمام رکود اقتصادی ۲۴ درصد افزایش پیدا کرد. 
و اما پیش‌بینی‌ها درباره قیمت پرواز پس از کرونا! 
براساس پیش‌بینی و تحقیقات موسسات مختلف مانند ایرلاین APEX درباره قیمت بلیت پرواز در دوران پس از کرونا، نتایج زیر به‌دست آمده است: 
۱. ادغام شرکت‌های هواپیمایی، کاهش پروازهای تجاری و شروع پروازهای تبلیغاتی می‌تواند از پیامدهای کووید۱۹ باشد. (منظور از پرواز تبلیغاتی، همان چارتر است با این تفاوت که در محیط هواپیما شما تبلیغات شرکت چارترکننده را دریافت می‌کنید)
۲. با توجه به کاهش تعداد مسافران، شرکت‌های هواپیمایی همزمان با جابه‌جایی مسافران به صورت باری و ارسال مرسولات نیز فعالیت می‌کنند. در این حالت، بلیت هواپیما با افزایش قیمت همراه است.
۳. همچنین با توجه به کاهش تعداد مسافران، هزینه بار اضافی و جریمه کنسلی بلیت بیشتر می‌شود و ممکن است تاخیر یا کنسلی را بیشتر از قبل تجربه کنید.
۴. براساس تحقیقات صنعت هواپیمایی تا ۵ سال به وضعیت عادی برنخواهد گشت و انتظار می‌رود شرکت‌های هواپیمایی تا زمان افزایش تقاضای سفر، افزایش قیمت داشته باشند! 


چاپ