نظر برخی کارشناسان درباره صمت در سالی که گذشت

وسعت‌بخشی به اطلاعات وظیفه رسانه‌های تخصصی

فاطمه امیراحمدی: ارتباطات عمری به بلندای تاریخ بشر دارد و شاید نخستین رشته علمی باشد که همزمان با بشر زاده شده است.

انواع وسایلی ارتباطی و رسانه‌ها، فرزندان حوزه ارتباطات بشری بوده که هر یک رسالتی به‌عهده دارند. بخش مهم این رسالت در اطلاع‌رسانی و اعلام خبرهای رخ داده در کوتاه‌ترین زمان ممکن است و در ادامه می‌توان وظایف آموزشی و سرگرمی را هم به آن اضافه کرد. مطبوعات در این کارگروه برای آنکه مخاطبان خود را در مقابل رسانه‌های تصویری از دست ندهند شرایط سخت‌تری دارند به‌ویژه در ایران که به‌طور معمول مردم بیگانه با نوشتار و خواندن از نوع کتاب و رسانه‌های کاغذی هستند. این روزها کمتر شهروندی روزنامه در دست دارد و اندک کسانی که مشغول خواندن روزنامه هستند افراد جویای کار بوده که به‌نوعی مطالب روزنامه برای‌شان جذابیت ندارد. این برای یک جامعه نمی‌تواند خوشایند باشد و در بخش فرهنگی، اشاره به خلأهای زیادی دارد. بخشی مربوط به کم‌کاری مطبوعات بوده که نتوانسته‌اند مطالب جذاب را تهیه کنند و گاهی هم به هر حال مقهور فضای مجازی و رسانه‌های تصویری شده‌اند.

رسانه و نقش آن در توسعه صنعت خودرو
امیرحسن کاکایی-عضو هیات‌علمی دانشگاه علم و صنعت: صنعت خودرو، صنعتی بزرگ و پیچیده با ساختاری مبتنی بر نوآوری و بکارگیری آخرین دستاوردهای مهندسی است. به طور قطع پیشران توسعه صنعت خودرو، فناوری است و بنابراین به طور عمده موضوع نقاط ضعف و قوت صنعت در مسیر توسعه از منظر مهندسی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد؛ در حالی که آنچه این صنعت را از صنایع پیشرفته‌ای مانند ساخت موشک و دیگر ادوات نظامی متفاوت می‌کند، موضوع اقتصاد و پیشران‌های اقتصادی است. محصولی با بهترین فناوری‌ها، اگر نتواند رضایت مشتری را با سطوح تحصیلاتی ابتدایی تا دکتری را متناسب با پول پرداختی کسب کند یا اینکه حجم بازار آن به تیراژ اقتصادی نرسد در عمل نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد؛ البته صنعت خودرو در ایران به موضوعی فراتر از مهندسی و اقتصاد وابسته است و آن سیاست است. چه بخواهیم و چه نخواهیم، موضوع مدیریت و توسعه صنعت خودرو در ایران به سیاست گره خورده است. به همین دلیل است که به عنوان مثال در ۲ سال گذشته با وجود بازار انحصاری برای صنعت خودرو و رونق بازار خودرو، خودروسازان ما به تعطیلی کشیده شدند یا عملکردی زیان‌ده داشته‌اند.
بیش از ۲۰ خودروساز بخش خصوصی ما که مونتاژکار بوده‌اند و البته در شرایط عادی هم رضایت مشتریان را برآورده می‌کردند و هم از نظر اقتصادی سودآوری بوده‌اند، به دلیل رویکرد سیاسی، در عمل ناچار به قطع رابطه با شرکای خارجی خود شدند و با وجود داشتن یک بازار خوب به تعطیلی کشیده شدند. دو خودروساز اصلی ما هم که توان تولید مبتنی بر تولید داخلی داشته‌اند، در حالی که می‌توانستند سال پرسودی را پشت‌سر بگذارند، به روزگاری افتاده‌اند که حتی برای ادامه تولید خود باید برای ۵ هزار میلیارد تومان (نقدینگی مورد نیاز برای کمتر از ۲ ماه)‌، منت نهادهای مختلف را بکشند. این نشان‌دهنده تاثیر سیاست بر دنیای مدیریتی و اقتصادی این صنعت در ایران است.
متاسفانه فضای افکار عمومی ما در این سال‌ها به صورتی تغییر یافته است که سیاستمداران به ۳ضرباتی که به صنعت خودرو می‌زنند، نه‌تنها مورد بازخواست افکار عمومی واقع نمی‌شوند، بلکه مورد تشویق هم قرار می‌گیرند. در صنعت خودرو در این سال‌ها، موضوع رسانه‌ها در مدیریت افکار عمومی و مطالبه‌گری جامعه اصولا دست‌کم گرفته شده است. نتیجه آن این شده که سیاستمداران ما در این سال‌ها، خواسته‌های خود را به نام مردم به این صنعت تحمیل کرده‌اند و در نهایت بدون اینکه رد پایی از آنها در وضعیت فعلی بازار و صنعت خودرو دیده شود، با کمترین هزینه بیشترین بهره‌برداری را کرده‌اند.
واقعیت این است که اگر رسانه‌ها در گذشته از سوی صنعتگران ما جدی‌تر گرفته می‌شدند و مردم آگاهی بیشتری به سازکارهای اقتصاد صنعتی پیدا می‌کردند یا از نتایج حرف‌های پوپولیستی برخی سیاستمداران، بیشتر آگاه می‌شدند، ما امروز کمتر با تصمیم‌های سیاسی مهلک برای اقتصاد صنعتی روبه‌رو بودیم؛ البته امسال روزنامه‌های تخصصی مانند، با آگاهی بیشتر از این مهم و نقش خود، به ارائه مقالات و مطالب تخصصی‌تر با نگاهی عمیق‌تر پرداخت و به‌نظر می‌رسد که از این منظر باید سپاسگزار این رسانه و موارد مشابه بود. حداقل نتایج چنین حرکتی این است که در ماه‌های اخیر وکلای مجلس شورای اسلامی که خودشان مسبب اصلی قانون‌گذاری‌های ناکارآمد در این صنعت و بازار در ۳ سال گذشته بوده‌اند، جرات نمی‌کنند آن تصمیمات قبلی را تکرار کنند. به شخصه از این روزنامه و دست‌اندرکاران آن سپاسگزارم که به من اجازه دادند با ارائه سلسله یادداشت‌هایی به‌تدریج برخی مسائل را برای خوانندگان فرهیخته این روزنامه بشکافم و البته بر مبنای بازخوردی که از آنها گرفتم دیدگاه‌های خود را تصحیح کنم.
در ادامه این مسیر باید یادآور شوم که نخست تاثیرپذیری افکار عمومی هم به مداومت رسانه‌ها وابسته است و هم به کیفیت مطالب. این مهم امکان‌پذیر نیست مگر با توجه جدی خود دست‌اندرکاران صنعت خودرو شامل خودروسازی‌ها، قطعه‌سازی‌ها و خدمات‌دهندگان. متاسفانه خودروسازی‌های بزرگ که دولتی هستند و در عمل نیازی به همراهی افکار عمومی نمی‌بینند و خودروسازی‌ها خصوصی هم تا وقتی سر پا بودند، فقط به جنبه تبلیغاتی محصولات خود به رسانه‌ها توجه می‌کردند.
در این میان قطعه‌سازان به نظر فعال‌تر از بقیه در این زمینه عمل کرده‌اند که روزنامه به نظر بیشترین بهره‌برداری را از این موضوع انجام داد و در عمل تریبون موفقی شد برای این صنف زحمتکش و پیشرو صنایع کشور؛ همچنین مجموعه دست‌اندرکاران خدمات پس از فروش نیز به‌نظر کم‌کاری زیادی در این زمینه دارند در حالی که همه بر خودروسازان تمرکز دارند، این شبکه فروشندگان خودرو و قطعات یدکی و تعمیرکاران هستند که بیشترین سود را از برخی تصمیمات در این کشور می‌گیرند و طبیعی است که ترجیح می‌دهند که آب گل‌آلود باشد تا سود بیشتری ببرند.
نکته دیگری که در این روزهای پایان سال می‌توانم از نقش روزنامه‌ها و رسانه‌های عمومی بگویم لزوم توجه به مسائل ریشه‌ای مانند حمل‌ونقل عمومی و آلایندگی است. به عنوان مثال هر چند که همه می‌دانند که توسعه حمل‌ونقل عمومی بیشتر از افزایش تیراژ تولید خودرو سواری در بهبود کیفیت زندگی ما تاثیر می‌گذارد اما موضوع بازسازی ناوگان فرسوده خودروهای سنگین به‌هیچ عنوان دغدغه شماره یک مردم و رسانه‌ها در زمینه صنعت خودرو نیست؛ همچنین در ذهن همگان جا نیفتاده است که اگر بخواهیم آلودگی کمتر شود، باید علاوه‌بر توجه به توسعه فناوری در صنعت خودرو که منجر به هزینه بیشتر مصرف‌کننده می‌شود، باید مراقبت بیشتری از رفتارهای رانندگی خودمان و کلیت حمل‌ونقل کشور داشته
باشیم.
به نظر می‌رسد که روزنامه‌های تخصصی در کنار اطلاعات و تحلیل‌های مناسب در زمینه خودرو، باید دید خود و نیز خوانندگان خود را وسعت بخشیده و توسعه حمل‌ونقل عمومی، توسعه فرهنگ رانندگی، احترام به محیط‌زیست و مصرف درست را به دغدغه عمومی تبدیل کنند و این مهم ممکن نیست مگر با مشارکت دست‌اندرکاران اجرایی و سیاست‌گذار کشور.
 امید است با شکست کرونا، این بلای خانمان‌سوز، در سال جدید، این دست‌اندرکاران به یاری رسانه‌هایی مانند این روزنامه برای بالا بردن سطح فرهنگ عمومی در زمینه خودرو، حمل‌ونقل و حفظ محیط‌زیست و همچنین فرهنگ توسعه صنعتی در سطح ملی بشتابند.

سالی که با گذشت
عباس مجیدی‌نژاد- رئیس انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور: سازمان‌های مردم‌نهاد در کشورهای جهان با عنوان‌های گوناگون مشغول به فعالیت هستند. در عرصه بین‌المللی از این نهادها به‌عنوان سازمان‌های غیردولتی (NGO) یاد می‌شود و در ایران نیز آن را با اختصار «سمن» می‌شناسند. این نهادها خارج از ساختار دولت بوده و به‌عنوان واسطه‌هایی میان جامعه و دولت عمل می‌کنند. سمن‌ها در دنیای کنونی وظیفه‌های بسیار مهمی را بر دوش می‌کشند به‌گونه‌ای که نمی‌توان نقش آنها را در جامعه نادیده گرفت.
سازمان‌های مردم‌نهاد به‌طور معمول در تعامل و همسو با دولت فعالیت دارند. در مدل همسویی با دولت، زمانی که وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی به امری مشغول می‌شوند نهادهای مردمی نیز در این امر مشارکت می‌کنند؛ به این ترتیب تعامل دوسویه میان دولت و نهادهای اجتماعی ایجاد می‌شود. با افزایش آزادی بیان و مطبوعات، مشارکت اجتماعی و توسعه‌یافتگی کشورها، سازمان‌های مردم‌نهاد احساس مسئولیت بیشتری خواهند کرد.
رسانه‌ها و مطبوعات نقش کلیدی برای هر NGO دارد. در جهان امروز، وسایل ارتباط جمعی از جمله روزنامه، رادیو، تلویزیون و سینما با انتقال اطلاعات و مبادله افکار و عقاید عمومی در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی در جامعه ایفا می‌کنند. بسیاری از اندیشمندان، عصر کنونی را عصر ارتباطات نام‌گذاری کرده‌اند. تمرکز گروه‌های وسیع انسانی در شهرهای بزرگ، شرایط خاص تمدن صنعتی و پیچیدگی وضع زندگی اجتماعی، وابستگی‌ها و همبستگی‌های ملی و بین‌المللی، ناامنی و بحران‌ها، تحول نظام‌های سیاسی و اجتماعی، دگرگونی مبانی فرهنگی، ترک سنت‌های قدیمی و به‌ویژه بیداری وجدان اجتماعی، همه از جمله عواملی هستند که روزبه‌روز نیاز انسان را به آگاهی از تمام حوادث و قایع جاری محیط زندگی بیشتر کرده است تا جایی که پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و توسعه اقتصادی و اجتماعی و تحکیم مبانی دموکراسی و تفاهم بین‌المللی لازم و ملزوم یکدیگر شده‌اند. در این جوامع افراد انسانی سعی بر آن دارند که همیشه در جریان تمام امور و مسائل اجتماعی روزمره قرار داشته تا بتوانند مستقیم یا غیرمستقیم نقش خاص خویش را در زندگی گروهی ایفا کنند. به همین جهت آگاهی اجتماعی از مهم‌ترین ویژگی‌های زمان معاصر به‌شمار می‌رود.
انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو به مانند سایر سازمان‌های مردم‌نهاد رسالت خود را برای صیانت و دفاع از مراکز معاینه فنی و فرهنگ‌سازی اجتماعی برای پیشبرد حقوق اجتماعی بنا نهاده است.
در این رهگذر ارتباط با کانون‌های رسانه‌ای از اولویت‌های بسیار مهم این انجمن است. یکی از مهم‌ترین این ارتباطات رابطه نزدیک این انجمن با موسسه فرهنگی و مطبوعاتی بوده و انجمن در سال ۹۸ در راستای رسالت خود برای اطلاع‌رسانی و آگاه کردن شهروندان نسبت‌به معاینه فنی و ملزومات آن مقاله و یاداشت‌هایی را برای بخش‌های خبری این موسسه فرهنگی و مطبوعاتی از جمله، گسترش صنعت، روزگارخودرو و... نوشته است.
انجمن در این مقالات امکان فرهنگ‌سازی اجتماعی، آموزش و آشنایی با خودرو، انتقادات سازنده با قوانین، آیین‌نامه و شیوه‌نامه برای راحتی شهروندان و جلوگیری از عواقب که جامعه را تهدید می‌کند انجام داده که البته این بستر با همکاری مدیریت موسسه فرهنگی و مطبوعاتی موثر شده است.
در این فرصت انجمن بر خود واجب می‌داند که از همکاری و همراهی این موسسه قدردانی کند.
 در پایان موردی به‌نظر می‌رسد که اگر مصلحتی نسبت‌به آن اندیشیده شود مزین بر امتنان خواهد بود؛ محدودیت در حجم مقالات گاهی سبب می‌شود تا مطلب دقیق و کامل به خوانندگان منتقل نشود که برای درک و انتقال دانش ممکن است کج‌فهمی به‌وجود آورد. اگر تدبیری نسبت‌به این موضوع اندیشیده شود می‌تواند مقالات را مفیدتر کند.
باری در سالی که گذشت انجمن صنفی مراکز معاینه فنی توانست با مساعدت و همکاری موسسه فرهنگی و مطبوعاتی بخشی از این بار بزرگ اجتماعی که بخشی از رسالت سازمان‌ها و انجمن‌ها است را به‌انجام برساند.

قیمت خودرو در سراشیبی
عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: برای مدتی قیمت خودرو بسیار بالا رفته بود که امری طبیعی نبود به‌ویژه زمانی که ایران در فهرست سیاه FATF قرار گرفت و نرخ ارز بالا رفت، قیمت خودرو به صورت غیرطبیعی صعودی شد.
 به عنوان مثال خودرویی مانند سراتو در ۴۸ ساعت ۵۰ میلیون تومان گران شد.
علیرضا پورحسنی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت بازار خودرو کشور گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا قیمت‌ها در حال پایین آمدن است و همچنان این سیر نزولی ادامه دارد.
وی افزود: از سویی دیگر، خبر واردات خودرو و بسته شدن برخی مراکز شماره‌گذاری نیز تاثیر خود را بر بازار گذاشته است و بر همین اساس شاهد ریزش نرخ در بازار خودرو هستیم.
پورحسنی تصریح کرد: اما اصلی‌ترین علت در این روزها شیوع ویروس کروناست، درحال‌حاضر کمتر کسی به فکر خرید خودرو است، در واقع اولویت امروز مردم خرید دستکش، ماسک و لوازم بهداشتی است.
 از سوی دیگر اعلام شده که مردم از سفر و بیرون رفتن خودداری کنند تا از این ویروس در امان بمانند بنابراین دیگر در این شرایط کسی به دنبال خودرو نیست.
این فعال بازار درباره فروش خودروهای دست دوم، گفت: بازار این خودروها نیز مانند خودروهای صفر دچار رکود شده‌اند.
پس از آنکه مراکز فروش خودرو دست دوم به دلیل تجمع و حضور افراد در کنار یکدیگر با عنوان یک خطر و ریسک شناخته شد به دستور شهرداری این بازارها تعطیل شدند و حتی اگر دایر هم بود بعید می‌دانم که کسی در این شرایط در آنجا حضور پیدا می‌کرد.
عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو افزود: برای مدتی قیمت خودرو بسیار بالا رفته بود که امری طبیعی نبود به‌ویژه زمانی که ایران در فهرست سیاه FATF قرار گرفت و نرخ ارز بالا رفت، قیمت خودرو به صورت غیرطبیعی صعودی شد.
 به عنوان مثال خودرویی مانند سراتو در ۴۸ ساعت ۵۰ میلیون تومان گران شد.
پورحسنی ادامه داد: اکنون نیز که قیمت‌ها نزولی شده در بهترین حالت شاید قیمت خودرو به پیش از انتخابات برگردد.


چاپ