وقت انعطاف‌پذیری کسب‌وکارها رسید

بازار ریلی مسافری کشور به شدت تحت‌تاثیر رکود حاصل از هجمه ویروس کرونا قرار گرفته است و مسئولان شرکت رجا اعلام می‌کنند روزانه ۷ تا ۸ هزار بلیت مسافری را باطل می‌کنند.

در مسیرهایی مانند بندرعباس- تهران و مسیرهای منتهی به مشهد، برخی قطارهای مسافری به دلیل نبود مسافر، به طور کلی از برنامه حذف شده‌اند و مسیر پر رفت و آمد تهران- مشهد با رکود شدید مسافر روبه‌رو شده است. قطارهای مسافری شمال نیز که به دلیل شیوع کرونا از برنامه خارج شده‌اند. همچنین حمل‌ونقل باری به زودی و به دلیل رکود کسب و کارها در کشور با چالشی مشابه درگیر خواهد شد.
کسب و کارها در چنین مواقعی اگر از چابکی، انعطاف‌پذیری و قدرت تطبیق لازم برخوردار باشند، به سرعت اهداف میان‌مدت خود و حتی چشم‌انداز و ماموریت سازمانی‌شان را به‌روز می‌کنند. اگر سازمانی از بروزسازی چشم‌انداز و اهدافش غافل شود، وارد عصر یخبندان خواهد شد.
امروز مشاوران ارشد و استراتژیست‌های سازمانی باید بتوانند راهکارهای عملی (با همین امکانات فعلی) برای عبور از بحران ارائه دهند و آن را عملیاتی کنند، در غیر این صورت، چه نیازی به خدمات، مشاوره‌ها و راهکارهای آنها وجود دارد، اگر نتوان در بحران‌ها از این راهکارها استفاده کرد؟
جبران زیان ناشی از کاهش و لغو سفرها و حمل‌ونقل باری، به طور قطع راهکار دارد که شامل الگوی تجاری است که باید بتواند در سه چهار ماه آینده، زیان‌ها را تا حد امکان کاهش داده یا جبران کند.
احمد خشنودی ـ کارشناس حمل‌ونقل ریلی


چاپ