کیفیت را فدای کمیت نمی‌کنیم

تولید و عرضه محصولات جدید ایران‌خودرو با همکاری قطعه‌سازان سطح یک (۱Tier) با بالاترین سطح کیفی در جهت جلب رضایت مشتریان و کسب سهمی مناسب از بازارهای داخلی و بین‌المللی انجام خواهد شد.

توسعه در ایران با بحران یادگیری روبه‌رو است

فاطمه امیراحمدی: پایان هفته گذشته، بزرگداشت بنیانگذار صنعت ملی ایران، میرمصطفی عالی‌نسب، به‌مناسبت یکصدمین سال تولد وی با حضور فرشاد مومنی پژوهشگر و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی، سیدمحمد بحرینیان پژوهشگر و عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی، علی رضاقلی پژوهشگر ایرانی حوزه جامعه‌شناسی و علوم سیاسی و محمدرضا بهشتی، پژوهشگر و مدرس فلسفه دانشگاه تهران در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

ماموریت گرایی و تقاضا محوری، حلقه گمشده مهندسی

فاطمه امیراحمدی: هزینه‌های آموزشی با سرمایه‌گذاری هنگفت مالی و انسانی و البته زمانی کشور منفعل باقی مانده و تربیت‌یافتگان مهندسی با وجود اینکه رتبه سوم را پس از امریکا و روسیه به‌لحاظ کمیت در اختیار دارند تاثیری بر حوزه‌های مهندسی‌صنعتی ایران نداشته‌اند یا نقش آنها بسیار کمرنگ بوده است.

تولید ‌۳۰ درصد محصولات سال آینده با موتور گازسوز ملی

تحریم، فشار و محدودیت عامل تحرک به‌ویژه در کشور ما بوده و شاهد هستیم هر زمان که محدودیت‌های برای ایران به‌وجود آمده اراده ملی و تلاش جمعی برای غلبه بر چالش موجود بسیج شده است.

درحال‌حاضر با اعمال تحریم‌های جدید امریکا که از آن به‌عنوان جنگ اقتصادی هوشمندانه نام می‌برند صنایع تاثیرگذار در اقتصاد کشور نخستین هدف تحریم‌کنندگان قرار گرفت. صنعت خودرو جزو نخستین صنایع تحریمی کشور بود. وزارت صنعت، معدن و تجارت برای برون‌رفت از وضعیت موجود نهضت داخلی‌سازی را آغاز کرد تا با تعمیق ساخت داخل قطعات خودروسازی ادامه فعالیت داشته باشد. پایان هفته گذشته همایش موتورهای درون‌سوز برگزار شد تا در ادامه نهضت داخلی‌سازی در این بخش هم خودکفایی مورد انتظار محقق شود.

آغاز همکاری صنعت و دانشگاه
پیش‌تر موتور ملی از سوی شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو(ایپکو) ساخته و در خودروهای داخلی مورد استفاده قرار گرفت در ادامه طرح موتور ملی پایه گازسوز و نیز موتور ملی دیزل برای خودروهای سواری نیز از جمله پروژه‌هایی بود که از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو دنبال شد. به گزارش گسترش‌نیوز، مصطفی میرسلیم، مدیر همایش موتورهای درون‌سوز، گفت: زمانی که می‌خواستیم موضوع خودکفایی را در زمینه قوای محرکه انجام دهیم نخستین گام تاسیس یک مرکز پژوهشی و دانش‌بنیان بود.
وی ادامه داد: دومین گام این بود که گردهمایی از اهل فن و متخصصان در بخش قوای محرکه ترتیب دادیم. ۴۰۰ نفر سال ۱۳۷۸ دور هم جمع شدند که نتیجه مطالعات خود را عرصه کردند؛ به‌این ترتیب نطفه تشکیل انجمن علمی موتور ایران ایجاد شد. در گام سوم به‌دنبال داده‌ها در کشور بودیم اینکه به‌لحاظ قوای محرکه چه اطلاعاتی موجود است، بنابراین داده‌ها گردآوری شدند.
او افزود: در این دوره باید به وضعیت آلودگی هوا بیشتر توجه و کارها عملی بیشتری انجام می‌شد تا شاهد تعطیلی‌ها هفتگی نباشیم. در آن زمان آلایندگی پیکان را توانستیم کاهش دهیم. هنوز تولید قوای محرکه پیکان ادامه دارد. طرح راهبردی با عنوان امکان ساخت و تولید موتور در کشور ارائه شد. ۴ راهکار اعلام و به هیات‌دولت ارائه شد. این امر در سال ۱۳۸۱ بود و همکاری دانشگاه و صنعت کلید خورد. تصمیم این بود که طراحی و ساخت موتور پایه گاز با استفاده از تجربیات مشاوران و استادان انجام شود. از ۱۰ شرکت دعوت به همکاری شد. وی اضافه کرد: افراد متخصص در زمینه موتور استخدام شدند و در این مرکز نخست در قالب کارآموزی به دانشجویان پیشنهاد دادیم به فعالیت بپردازند. دانشجو باید چاره‌جوی مسائل صنعت به‌ویژه حوزه خودرو باشد. در این‌باره از دانشجویان خواستیم در پایان‌نامه‌های خود روی موضوع‌ها کار کنند.
مدیر همایش موتورهای درون‌سوز با بیان اینکه ارتقای کیفی محصولات موضوع دیگری بود، گفت: در ادامه ارتقای محصول مورد توجه قرار گرفت. هرچند ما ادعا نمی‌کنیم نخستین موتور ملی بدون اشکال بود. این موارد همه مربوط به دهه ۸۰ است. نخستین موتور ملی ما مربوط به۷ EF پایه گاز بود.

فضای پژوهشی در کشور
در ادامه همایش، برات قبادیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: ۱۲۰ سال پیش ۲ مدل موتور بنزینی و دیزلی اختراع شد. نخستین خودرویی که این موتور بنزینی روی آن قرار گرفت حداکثر ۴ کیلومتر بر ساعت سرعت داشت. در فاصله ۱۲۰ سال همه دانشمندان شرایط را به‌جایی رساندند که راندمان را به حدود ۳۰ درصد رسانده‌اند؛ بنابراین هنوز جای کار زیادی وجود دارد. وی ادامه داد: ۶۲ مقاله برای همایش ارسال شد. مقالات در دو بخش دانشگاه‌های تهران و سایر استان‌ها بود که گفتنی است ۷ درصد مقالات مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی بود؛ همچنین ۳۴ درصد کل مقالات صنعتی است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، اشاره کرد: توسعه‌ای که در صنعت موتور محقق شد مدیون علم و دانش داخلی است. اقتصاد مبتنی بر نفت در حال تبدیل به اقتصاد مبتنی بر دانش است. با سرعت دانش در جهان، اگر دیر بجنبیم در اقتصاد ورشکسته خواهیم شد. کارهایی در حال انجام است تا دانشگاه و صنعت آشتی کنند.

تولید خودرو گازسوز افزایش می‌یابد
مدیرعامل ایران‌خودرو در همایش موتورهای درون‌سوز، گفت: هدف‌گذاری کرده‌ایم تا تیراژ تولید خودروهای گازسوز در سال ۱۳۹۹ افزایش یافته و به ۲۶ درصد از کل تولیدات ایران‌خودرو برسد. فرشاد مقیمی افزود: در حوزه تحولات محیط کلان باید به استانداردهای جهانی اشاره کرد. وضعیت انتشار گازهای آلاینده ۲ برابر شده است. درحال‌حاضر ۲۰ میلیون خودرو در کشور تردد دارد و نوسازی خودروها باید به‌طور جدی دنبال شود. ایران‌خودرو آمادگی دارد در این موضوع نقش‌آفرینی موثر داشته باشد.
مقیمی با بیان اینکه از اوایل دهه ۹۰ سرعت این مجموعه در راستای کاهش انتشار گازهای آلاینده بود، گفت: در سال ۲۰۲۰ میلادی(۹۹-۱۳۹۸ خورشیدی) همچنان ۸۵ درصد سوخت خودروها فسیلی است و لازم است توجه بیشتری به خودروهای برقی و هیبریدی داشت.
او اظهار کرد: یکی از رویکردهای ایران‌خودرو تغییر و حرکت به سمت استفاده از سوخت گاز است از این‌رو برای سال ۱۳۹۹ هدف‌گذاری شده تا ۲۶ درصد خودروها، گازسوز باشند.
وی گفت: در حوزه خودروهای برقی نیز اقداماتی انجام شده و المان‌ها را یکی پس از دیگری را وارد کرده‌ایم و حتی فرمان برقی به خودروها تولید شد. کار تحقیقاتی موتور ۳ سیلندر نیز شروع شده و در تلاش هستیم مطالعات عملیاتی و به نتیجه برسد مدیرعامل ایران‌خودرو اشاره کرد: تناسب نداشتن برخی استانداردها با شرایط محیطی یکی از چالش‌های اساسی خودروسازان است. شیب تند تغییرات استانداردی باعث شده خودروسازان با چالش روبه‌رو باشند و باید این موارد متناسب‌سازی شود. در حوزه زیرساخت‌ها نیز مشکل وجود دارد که این مسئله به خودروسازان مربوط نمی‌شود.
مقیمی با بیان اینکه نقشه راه توسعه محصول و قوای محرکه این خودرو ساز تدوین شده است، گفت: نقشه راه توسعه محصولات ایران‌خودرو برمبنای طراحی پلتفرم ملی و تولید خودروهایی در کلاس‌های ابعادی C و B برای توسعه خودروهای سواری، هاچ‌بک، کراس‌اوور و خودرو برقی به‌منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان و کسب سهم مناسب از بازار رداخلی و صادراتی تدوین شده است.
به گزارش ایکوپرس، مقیمی در این‌باره افزود: در این نقشه راه، انواع موتورهای کم‌مصرف و گیربکس‌های دستی و اتوماتیک ۶ دنده در دستور کار است.
او اظهارکرد: براساس نقشه راه توسعه محصولات شرکت، تولید خودروهای برقی از دیگر اقداماتی است که در این برند داخلی دنبال خواهد شد.
مقیمی تاکید کرد: ایران‌خودرو مصمم است در راستای سیاست‌های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به سمت تولید و توسعه خودروهای کم‌مصرف گام بردارد.
وی تصریح کرد: ‌۳۰ درصد محصولات سال آینده با موتور پایه گازسوز ملی تولید و عرضه می‌شود که این امر نقش مهمی در کاهش آلایندگی‌ها خواهد داشت.
مقیمی تاکید کرد: خودروی سورن گازسوز فقط به‌وسیله گاز می‌تواند بیش از ۴۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. وی مزیت این خودرو گازسوز را نصب مخازن گاز آن زیر خودرو و کف و صندوق کاملا در دسترس آن، عنوان کرد و از وزارت نفت خواست سرمایه‌گذاری اولیه برای تولید انبوه این خودرو را تامین کند.

عضو هیات‌علمی دانشگاه علم و صنعت

مهندسان و نقش آنها در صنعت خودرو

کار مهندسان در طول تاریخ همواره ارزشمند بوده است. مهندسان در جایگاه‌های گوناگونی در صنعت خودرو به‌کار گرفته شده و دیگران را به‌کار گرفته‌اند.

روزنامه‌نگار

نگاهی به شرایط کارگران در تاریخ معاصر

تا قبل از نهضت مشروطه کارگران و کشاورزان زیر نظر مالکان فعالیت می‌کردند و استقلال شغلی نداشتند؛