جهش تولید با تکیه بر بازار سرمایه

تولید رقابتی و اشتغال پایدار راهبرد اساسی جهش تولید و رونق کسب‌وکار است. اگر تولید در کشور رقابتی باشد، به تولید پایدار تبدیل خواهد شد و اشتغالی که مبتنی بر تولید رقابتی باشد نیز پایدار خواهد ماند. در این مسیر حمایت بازار سرمایه برای تامین نقدینگی تولید نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی که با هدف تولید کالا و خدمات ایجاد شده باشند، برای پایداری و توسعه بازارهای داخلی و خارجی ملزم به تولید کالایی باکیفیت و رقابتی برای جلب رضایت مشتریان خود هستند زیرا مشتری‌مداری در بازار علاوه بر تقویت تولید پایدار و رقابت برای بقا در بازار، موجب ارتقای برند، رونق و جهش تولید و سودآوری بیشتر می‌شود.

امروزه موضوع رقابتی بودن تولید و ارتقای کیفیت محصولات داخلی، رویکردی برای تولید باکیفیت و رقابتی است که منجر به اشتغال پایدار، توسعه کسب‌وکار، افزایش درآمدهای کشور و تامین رضایت مشتریان در داخل و خارج می‌شود و بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی باید برای افزایش اعتبار و ارتقای جایگاه اجتماعی، با برنامه‌ریزی برای تولید رقابتی خود را به‌درستی به آحاد جامعه معرفی کنند. در واقع افزایش رضایت مشتریان به مفهوم کاهش هزینه‌ها و زمان تولید، ناب و بهنگام بودن تولید، مزیتی رقابتی در سازمان‌ها و شرکت‌های تولیدی است و آنچه موجب رونق تولید و توسعه بازار تولیدات داخلی می‌شود، احترام به حقوق مشتریان و رعایت اصول مشتری‌مداری است که می‌تواند با ایجاد فضای رقابتی در دو بخش تولید و بازار، سبب انتخاب تولیدات داخلی ازسوی مشتریان شود؛ بنابراین تولید باکیفیت و رقابتی، از مهم‌ترین عوامل جهش تولید، توسعه بازار و پویایی کسب‌وکار در کشور است. بر این اساس بنگاه‌های تولیدی همواره در پی توسعه سهم بازار خود از طریق کسب مزیت رقابتی هستند و در این راستا توجه به نوآوری در تولید به‌منظور دستیابی به تولید رقابتی به‌عنوان یکی از راهکارهای تحقق جهش تولید است. در این دوره و برای پیشرفت در این مسیر باید اقدامات نوآورانه و جریان نوآوری در تولید را تداوم بخشید تا رکود اتفاق نیفتد. البته در این مسیر باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که نوآوری نوعی تغییر است، اما هر تغییری نوآوری نیست.

نوآوری عبارت است از بهره‌برداری از ایده‌های جدید به‌نحوی که ارزش افزوده و مزیت رقابتی ایجاد کند؛ بنابراین تولیدکنندگانی که با تدوین نقشه راه برای تولید رقابتی، در فرآیند طراحی و تولید محصول به نوآوری و ایده‌های نوآورانه توجه دارند، به مزایای رقابتی دست می‌یابند؛ بنابراین یکی از عواملی که موجب توسعه سهم بازار تولیدکنندگان داخلی در بازارهای خارجی و رقابت‌پذیری خواهد شد، تولید رقابتی و جهش در تولید است و به این ترتیب می‌توان گفت «جهش تولید زمانی محقق می‌شود که تولید کشور از بعد کیفیت و نرخ رقابتی باشد». بدون تردید تولید به‌ویژه تولید رقابتی در هر کشور نقش مهمی در توسعه کسب‌وکار، افزایش رفاه، بهبود وضعیت اقتصادی و آسایش مردم دارد. به این لحاظ کشورهای زیادی در تلاشند کیفیت تولیدات خود را در همه زمینه‌ها ارتقا دهند تا پس از تقویت برند محصولات و شکوفایی صنایع کشورشان بتوانند صادرات محصولات خود به سایر کشورها را تسهیل کنند و بخش زیادی از اشتغال، درآمد و ارزش افزوده کشورشان را به بازار رقابتی و صادرات اختصاص دهند و علاوه بر ایجاد اشتغال و آسایش آحاد جامعه، امکان توسعه زیرساخت‌های تولید رقابتی برای محصولات باکیفیت فراهم شود. درحال‌حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مسیر تولید رقابتی، فعالیت‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری در کشور تامین نقدینگی و منابع مالی است.

تجربه کشورهای صنعتی نشانگر این است که یکی از موثرترین و کارآمدترین روش‌های تامین مالی برای تحقق اهداف تولید، بازار سرمایه است. حضور بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی کشور در بازار سرمایه نقش اساسی در تشویق سرمایه‌گذاران به حضور آگاهانه در بازار سرمایه دارد و موجب هدایت هوشمند سرمایه به‌سوی تولید رقابتی و جهش تولید خواهد شد؛ بنابراین می‌توان با بازسازی اعتماد سهامداران به بازار سرمایه همچنان از این ظرفیت برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی بهره جست. به‌طور کلی بازار سرمایه می‌تواند از حیث امنیت سرمایه و کنترل و مهار نقدینگی، زیرساخت مناسبی برای جهش تولید و توسعه اقتصاد کشور باشد؛ به‌شرطی که بدون دخالت در روند بازارسازی افت وخیز بازار به سازکار بورس واگذار شود.

در این شرایط است که با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد و کلان در بازارهای سرمایه ضمن تامین نقدینگی مورد نیاز برای توسعه فعالیت‌های موثر تولیدی، شهروندان نیز می‌توانند افزون بر ایفای نقش در رسالت اجتماعی خود و کمک به نظام اقتصادی کشور در عینیت بخشیدن به جهش واقعی تولید اثرگذار باشند و با همیاری و مشارکت بازار سرمایه، بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی و صنایع ارزش‌آفرین کشور در دستیابی به جهش تولید و توسعه کسب‌وکار موفق شوند.

شهرام شیرکوند -  پژوهشگر اقتصادی


چاپ