کدخبر: 32927

مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و منفعت اجتماعی(۵)


مسئولیت اجتماعی سازمان (Corporate Social Responsibility) به عنوان مسئولیت در قبال جامعه فعلی و آینده، افراد انسانی، محیط جغرافیایی و زندگی زیست‌محیطی تعریف شده است که سازمان یا شرکت‌ها در آن بدون هیچگونه اجبار حکومتی فعال هستند و از منافع موضوع، شرکت و مردم، هر دو طرف سود می‌برند.

این مسئولیت از ملاحظات اقتصادی روزمره و روابط مالی شرکت‌ها و سازمان‌ها فراتر می‌رود.
مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و سازمان‌ها به‌صورت ساده‌تر اینگونه تعریف شده است: مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها، فعالیت‌هایی است که پیش‌برنده منفعت اجتماعی بوده و فراتر از منافع کوتاه‌مدت سازمان به شمار رفته و بیشتر از آن چیزی است که قانون می‌گوید.
شرکت‌ها در مسئولیت اجتماعی، خود را همانند اعضای جامعه و شهروندان جامعه می‌دانند و به این درک رسیده‌اند که آنها به وسیله جامعه به وجود می‌آیند و قوانین خود را از جامعه‌ای می‌گیرند که در آن فعالیت می‌کنند، پس باید برای همین جامعه هم تلاش کنند و همه چیز را فقط در سود مادی کوتاه‌مدت نبینند. آنها نقش، محدوده و هدف‌شان را در کنار درک کامل تاثیرات و مسئولیت‌های زیست‌محیطی و اجتماعی به خوبی درک کرده و در آن شریک می‌شوند.
بنابراین شرکت‌ها و سازمان‌ها در یک جامعه مسئول، خود را در نقش یک شهروند می‌بینند و در پیشرفت جامعه، شرکت‌ها به درک کامل‌تری از نقش کسب و کار می‌رسند، هرچند که از لحاظ قانونی در قبال مسئولیت‌های اجتماعی ممکن وظیفه‌ای نداشته باشند و اهمیت موضوع در همین نکته پنهان است. شرکت‌ها محصول واگذاری بعضی از ظرفیت‌ها به اشخاص حقیقی هستند و باید برای صاحبان و سهامداران خود سودآور باشند، اما به همان قیاس باید دارای حقوق و مسئولیت مشابه شهروندان دیگر جامعه پیرامون خود هم باشند.
آنچه در این میان باید تمییز داد تفاوت شرکت‌های بزرگ و شهروندان عادی به لحاظ قدرت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.
یک شرکت، زمانی به تعهد اجتماعی خود عمل می‌کند که به مسئولیت‌های قانونی و اقتصادی خود عمل کند و نه بیشتر. به عبارت دیگر، شرکت به حداقل مسئولیتی که قانون از او خواسته است، عمل می‌کند اما چنانچه شرکتی، هدف اجتماعی را ترغیب کند، تنها به‌منظور رسیدن به اهداف اقتصادی خود نیست بلکه برای عمل به مسئولیت اجتماعی با ورود خود، یک چارچوب حاکمیت اخلاقی را اضافه می‌کند و براساس آن، شرکت به فعالیت‌هایی اقدام می‌کند که وضع جامعه را بهتر کرده و از انجام کارهایی که باعث بدتر شدن وضعیت جامعه می‌شود نیز پرهیز می‌کند اما در عوض در بلندمدت سود بیشتری نصیب همان شرکت مسئولیت‌پذیر می‌شود.
پاسخگویی اجتماعی، اشاره به توان و ظرفیت شرکت و سازمان‌ها در جهت عمل و اقدام نسبت به خواسته‌ها و انتظارات جامعه است.
موفقیت کسب‌وکار به پیشرفت جامعه متصل است و رابطه مستقیمی میان این دو وجود دارد. چرا شرکت مایکروسافت و بنیاد گیتس در بازار افریقا سرمایه‌گذاری می‌کند؟ زیرا در صورت جهش از یک سطح توسعه به سطحی دیگر در این قاره، بازار افریقا به بزرگترین بازار محصولات مایکروسافت تبدیل خواهد شد. چرا شرکت‌های نفتی بزرگ مانند «شل» نزدیک ۵درصد درآمد خود را صرف سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه روی انرژی‌های تجدیدپذیر می‌کنند؟ زیرا هم‌اکنون در بازار سوخت‌های فسیلی رهبر بازار هستند و می‌خواهند هنگامی که سوخت‌های فسیلی به اتمام رسید، همچنان رهبر بازار انرژی باقی بمانند.
توجه نکردن به مسئولیت‌های اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی و توسعه‌نیافتگی جوامع در نهایت هزینه‌های بنگاه را افزایش می‌دهد. چرا بزرگترین بنگاه‌های جهان در کشورهای توسعه‌یافته شکل می‌گیرند و بزرگترین بازارهای آنها در جوامع توسعه‌یافته قرار دارد؟
نمونه‌های مزایای مستقیم ناشی از مسئولیت اجتماعی برای یک شرکت شامل این موارد هستند:
• افزایش ارزش تجاری و سود بیشتر
۰ بالا رفتن جایگاه نشان تجاری و برند شدن
۰تفاوت آشکار با رقیبان
• دسترسی بیشتر به منابع مالی
• نیروی کار سالم‌تر و ایمن‌تر
• مدیریت ریسک و نظارت موثرتر بر امور شرکت
• بالا رفتن اشتیاق کارکنان
• وفاداری مشتری و ماندگاری او
• ارتقای اعتماد و اطمینان طرف‌های ذی‌نفع
۰توسعه فعالیت در جغرافیای بزرگتر
۰اعتماد کشورها و همسایگان ناظر
• تقویت وجهه عمومی
۰و ده‌ها مورد دیگر که با شکل‌گیری و مسئولیت‌پذیری شرکت‌ها و سازمان‌ها در قبال مسئولیت اجتماعی به‌وجود خواهد آمد....
ادامه دارد
ناصر بزرگمهر/ مدیر مسئول

 

روزنامه امروز

gostaresh.png

sanatp.png

نرخ طلا و سکه - امروز

logo-samandehi
الو وزیر