کدخبر: 31709

خبر و انتشار خبرنامه در روابط عمومی‌ها

تهیه خبر و جایگاه خبرنامه یکی از مشکلات و آفت‌هایی است که همیشه گریبان‌گیر روابط عمومی سازمان‌ها در ارتباط با رسانه‌ها است. مرتب از من پرسیده می‌شود که چه باید کرد؟

درباره «خبر» تعریف‌های گوناگونی در کتاب‌های روزنامه‌نگاری گذشته شده است. اما آنچه در تعریف‌های اولیه مورد قبول اکثریت است، این است که ماده اولیه ارتباطات اجتماعی و انسانی را خبر تشکیل می‌دهد. من به تعریف‌های لغوی آن اشاره‌ای ندارم، می‌توانید به منابع گوناگون و کتاب‌های روزنامه‌نگاری و فرهنگ‌ها مراجعه کنید. خبر معادل کلمه Informattion در زبان‌های اروپایی است که در زبان فارسی ما ترجمه تحت‌اللفظی news است و از آن newspaper یعنی همان کاغذ اخبار را داریم.
نخستین پرسش ساده این است که خبر چگونه آغاز می‌شود؟
به‌طورمعمول وقتی به همدیگر می‌رسیم، می‌گوییم چه خبر؟
جواب می‌شنویم که هیچ. اما وقتی حرف‌مان کمی گل انداخت، مطالب و خبرهای گوناگونی را ردوبدل می‌کنیم.
به یاد داشته باشید، مسئولان روابط‌عمومی‌ها باید در سازمان‌های خود، نشریاتی پربار منتشر کنند و خبرنامه‌های کیفی داشته باشند. هیچ نشریه سازمانی بدون خبر شکل نمی‌گیرد.
تاکید می‌کنم، نخستین درسی که هر استاد روزنامه‌نگاری در حوزه خبر به آن اشاره می‌کند، این جمله است «هر جا که فعالیت و حرکتی است، باید خبری باشد»، درجایی که کار وجود دارد، باید کارنامه باشد. هر کاشتی بعد از مرحله داشت، باید برداشتی داشته باشد. کارکنان روابط عمومی‌ها باید با چنین تفکری، نشریات خود را تهیه و منتشر کنند.
 اگر شما هم مثل من معتقد باشید که هر کاری، کارنامه‌ای می‌خواهد، آن‌وقت به ضرورت وجود نشریات داخلی، خبرنامه‌ها و امثالهم بیشتر پی می‌برید. اما بی‌شک آنچه، چنته نشریات شما را لبریز خواهد کرد، کارها، حرف‌ها، پیام‌ها، مطالب و درنهایت خبرهایی است که گاهی درگوش هم ردوبدل می‌کنید.
شما باید از ابتدا تکلیف خودتان و سازمان‌تان را مشخص کنید که این خبرنامه را برای چه کسانی منتشر می‌کنید، مطالب آن به درد چه کسانی می‌خورد، برای همخانه‌ها است یا همسایه‌ها؟ اهداف یک نشریه و نوع انتخاب مخاطبان مهم‌ترین موضوع در انتشار هر نشریه‌ای به‌شمار می‌رود.
شما باید از همکاران‌تان بخواهید برای‌تان خبرها را بگویند و بنویسند؛ حتی خبرهای درگوشی را بگویند. آنها باید به شما اطمینان کنند.
 همان‌طور که اشاره کردم، خبرها ماده اولیه ارتباطات اجتماعی و انسانی هستند. انواع تعریف‌ها برای خبر وجود دارد. خبر گزارش مناسب، خلاصه و دقیق یک رویداد است، باید نو باشد، جالب باشد، ارزش خبری داشته باشد، اهمیت و اعتبار داشته باشد. خبر امری است ناگهانی؛ خبر چیزی است که درگذشته وجود نداشت؛ خبر اعلام واقعه است؛ خبر چگونگی وقوع یک حادثه است. در گزارش خبر، نباید دخل و تصرف کرد. باید خبر جنبه عمومی داشته باشد و به درد مخاطبان بخورد. گزارش خبر باید بتواند پرسش‌های عناصر خبری یعنی که، کجا، کی، چه، چرا و چگونه را پاسخ بدهد. خبر باید فاعل داشته باشد، محل وقوع، چه وقت، موضوع، علت و انگیزه و چگونه اتفاق افتادن را تعریف کند.


عده‌ای معتقدند خبر مقدس است، نباید در آن دخل و تصرف کرد، اما تفسیر خبر آزاد است.
انواع خبر وجود دارد؛ خبرهای کوتاه، خبرهای فوری، خبرهای تکمیلی، خبرهای ترکیبی، خبرهای تلگرافی و....
روش نگارش خبر بسیار مهم است، سرعت و زمان در انعکاس خبر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، می‌گویند شروع خبر و نخستین کلمات و لغات در خبر بسیار مهم است و آن را در حد یک سلاح ضربتی برای خبرنگار می‌دانند. باید در ابتدای خبر، اشتهای خواننده را تحریک کرد؛ مثل ویترین مغازه‌ها که برای جذب مشتریان بیشتر به‌وسیله دکوراتورها چیدمان می‌شود، لید یا مقدمه خبر انواع گوناگون دارد که گاهی می‌تواند مانند همان ویترین مغازه عمل کند.
سبک‌ها و شیوه‌های گوناگون خبرنویسی به ثبت رسیده است. سبک هرم وارونه از معروف‌ترین سبک‌های خبری است؛ سبکی که جالب‌ترین و مهم‌ترین بخش واقعه در شروع خبر قرار می‌گیرد. در سبک بیان تاریخی، از لحظه شروع حادثه تا پایان آن به همان ترتیب که روی‌داده بیان می‌شود. در سبک بازگشت به عقب، خبر با آخرین قسمت واقعه شروع و سپس سوابق آن بیان می‌شود و در سبک تشریحی، قسمت به قسمت موضوع تشریح می‌شود.
در خبرنویسی باید قواعدی مانند درست‌نویسی، روان‌نویسی، علامت‌گذاری و... را به‌خوبی رعایت کنیم.
باید صفات خبر مانند تازگی خبر، جالب بودن خبر، اهمیت خبر، صحت خبر، جامع بودن خبر، متنوع بودن خبر موردتوجه‌مان باشد.
برای تهیه خبر، باید شم خبری داشته باشیم، باید در مسیر خبر حرکت کنیم. تخصصی بودن حوزه کاری، تماس با مردم، ایجاد صمیمیت با حوزه‌های گوناگون، پیدا کردن اطلاعات و اسناد و مدارک، تکمیل معلومات عمومی، سرعت عمل، بی‌طرفی در تهیه خبر، رفتار اجتماعی مناسب خبرنگار و ده‌ها عامل دیگر می‌تواند به ما در جمع‌آوری خبر کمک کند.
در خبرنامه‌های داخلی، صفحاتی را برای خبرهای تولد و ازدواج و مرگ اختصاص دهید. خبرنامه باید با خواننده خود مهربان باشد، سعی کنید در خبرنامه‌ها، همه فصولی را که فکر می‌کنید موردتوجه همخانه‌ها یا همسایه‌ها است، گردآوری کنید. خبرنامه باید نمونه‌ای از تلاش سازمانی باشد که با حضور ده‌ها و صدها نفر شکل‌گرفته است.
خبرنامه اختصاصی مدیران نباشید، چاپ عکس‌های گوناگون از مدیران امتیازی نخواهد داشت، بلکه بیزاری مخاطب از ورق زدن و دیدن تصاویر مکرر مدیر را به همراه دارد.
اگر برخی مدیران و کارکنان به‌دلیل تواضع یا هر علت دیگری مایل به ابراز فعالیت‌های خود نیستند، نباید دیگران را از خبر محروم کنند.
در انتشار خبرنامه‌های سازمانی از طنز بسیار سود بجویید، این کار را با رعایت هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد، انجام دهید. از طنز تا آنجا استفاده کنید که مسئولیت‌ها به شوخی گرفته نشوند و حدومرز بین هزل، هجو و طنز را شناسایی کنید.
در انتشار یک خبرنامه نگران نباشید؛ شروع هر کاری سخت و کمی پیچیده است.
هر کودکی در ابتدا تلوتلو می‌خورد تا راه بیفتد اما پدر و مادر فرزانه کسانی هستند که با صبوری و تشویق، حرکت لحظه‌به‌لحظه کودک خود را با دقت، حوصله، تشویق، همکاری، همراهی و همپایی کرده تا کودک راه رفتن و بعد دویدن و قهرمان شدن را بیاموزد، به مادرانی بیندیشید که دستم بگرفت و پابه‌پا برد.
ناصر بزرگمهر/ مدیر مسئول


روزنامه امروز

gostaresh.png

sanatp.png

نرخ طلا و سکه - امروز

logo-samandehi
الو وزیر