۴ خط جدید در راه قطار شهری پایتخت

تهران صاحب ۶۲۰ کیلومتر مترو می‌شود

مدتی پیش طرح جامع حمل‌ونقل ریلی شهری تهران و حومه به تصویب رسید، طرحی که به گفته مدیرعامل شرکت مترو، شکل نهایی مترو تهران را از حالت کریدوری و مرکزگرا با ایجاد ۴ حلقه به شکل پوشش کامل شبکه برای هر ۲۲ منطقه پایتخت تغییر می‌دهد.

به گزارش ایسنا، امروز تصور تهران بدون مترو غیرممکن است، تصوری که نخستین برنامه‌ریزی‌ها برای آن به دهه ۵۰ بازمی‌گردد و منجر به تصویب نخستین طرح جامع حمل‌ونقل ریلی برای پایتخت شد. پس از آن طرح‌های مختلفی مطرح شده و در نهایت در سال ۸۵ مطالعات طرح جامع ریلی تهران انجام شد. در این طرح، ابتدا ۹ خط درون شهری و ۴ خط اکسپرس پیشنهاد شد اما فقط اجرای ۷ خط به تصویب رسید و نیمی از آن حذف شد که درحال‌حاضر نیز در دستور کار است.
۳۰ بهمن ۱۳۹۸ طرح جامع حمل‌ونقل ریلی شهری تهران و حومه به تصویب رسید، طرحی که دورنمای مترو تهران را در ۲۰ سال آینده پیش‌بینی می‌کند.

 افزوده شدن ۴ خط جدید به مترو تهران
طرح جامع حمل‌ونقل ریلی شهری تهران و حومه ۳۰ بهمن امسال به تصویب رسید که بر این اساس ۴ خط درون‌شهری و ۲ خط اکسپرس را با همه جزییات برای پایتخت پیش‌بینی کرده است. برنامه‌ریزی‌ها برای این طرح از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و شهریور امسال نیز در شورای‌عالی ترافیک استان تهران به تصویب رسید.
با تصویب این طرح مترو پایتخت ۱۱ خط درون‌شهری و ۲ خط اکسپرس خواهد داشت که افزوده شدن ۴ خط درون‌شهری جدید به مترو تهران، شکل فعلی ساختار مترو در پایتخت را در ۴ محدوده به شکل حلقه‌ای تبدیل می‌کند تا بتواند پوشش کامل شبکه مترو را برای ۲۲ منطقه پایتخت فراهم کند.
درحال‌حاضر فقط خطوط ۶ و ۷ مترو تهران به شکل حلقه‌ای کوچک هستند که با افزوده شدن ۴ خط جدید ۳ حلقه دیگر به ساختار آن اضافه می‌شود.

افزوده شدن ۳ حلقه جدید به مترو
علی امام، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه اعلام کرد: خطوط ۸ و ۹ حلقه دوم، خط ۹ و ۱۱ حلقه سوم و خط ۱۰ با سایر خطوط حلقه چهارم را برای شبکه مترو تهران در پایان اجرای طرح جامع حمل‌ونقل ریلی شهری تهران و حومه ایجاد می‌کند. درواقع با ایجاد این حلقه‌ها پوشش شبکه برای ۲۲ منطقه پایتخت تکمیل می‌شود.
امام درباره توسعه مترو در حومه تهران افزود: برای پوشش حومه شهر تهران نیز شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران (رجا) تکمیل شبکه ریلی خود را به سمت خطوط اکسپرس موجود در طرح جامع توسعه خواهد داد.
وی ادامه داد: در نتیجه اجرای طرح جامع، دسترسی ۸۸ درصد مردم به ایستگاه‌های مترو و حمل‌ونقل عمومی به فاصله ۸۰۰ متر از درِ خانه کاهش و پوشش شبکه مترو برای شهروندان تهرانی از ۲۷ درصد به ۶۱ درصد افزایش می‌یابد.

سفر «در تا در» تهرانی‌ها تا ۲۰ سال دیگر
امام با بیان اینکه افزایش قدرت انتخاب شهروندان برای استفاده از خطوط مترو و جذابیت سفر از دلایل افزایش ایستگاه‌های تبادلی و تقاطعی در پایان اجرای طرح جامع است، گفت: در این صورت می‌توان شاهد کاهش تعداد تغییر وسیله نقلیه و شکل‌گیری نوعی از سفر به نام «در تا در» برای شهروندان تهرانی بود، همچنین تعداد مسافر در خطوط مترو پایتخت متعادل می‌شود.
وی با بیان اینکه شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در حال توسعه خطوط مترو در پایتخت و کامل کردن خطوط ۶ و ۷ است و برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای ۴ خط جدید در حال پیگیری است، گفت: مناقصه انتخاب مشاور طراح ۴ خط جدید تا پایان امسال انجام می‌شود. طراحی پایه خط ۱۰ به دلیل پوشش کامل‌تر و فرصت‌های بیشتری که ایجاد می‌کند تا سال آینده انجام می‌شود و تا ۲ سال آینده طراحی پایه ۳ خط دیگر نیز به پایان می‌رسد.

تعداد ایستگاه‌های مترو تهران در آینده
 در طرح جامع حمل‌ونقل ریلی شهری تهران و حومه که ۳۰ بهمن ۹۸ به تصویب رسید، مترو تهران دارای ۳۹۸ کیلومتر خط درون‌شهری، ۲۲۲ کیلومتر خط حومه‌ای، ۲۹۹ ایستگاه و ۹۲ ایستگاه تبادلی و تقاطعی است، این درحالی است که طرح مصوب سال ۸۷ برای مترو پایتخت ۲۰۵ کیلومتر خط درون‌شهری و ۹۳ کیلومتر خط حومه‌ای را پیشنهاد داده بود.
 تعداد ایستگاه‌های پیشنهادشده در این طرح ۱۷۵ ایستگاه و تعداد ایستگاه‌های تبادلی و تقاطعی ۴۰ ایستگاه در ۲۱ موقعیت بود. از این مقدار تاکنون ۱۶۴ کیلومتر خط درون‌شهری و ۷۳ کیلومتر خط حومه‌ای ساخته شده که در قالب ۱۲۷ ایستگاه با ۲۶ ایستگاه تبادلی و تقاطعی در ۱۴ موقعیت به شهروندان تهرانی خدمات ارائه می‌دهد.
امام افزود: ساخت مترو در هیچ جای جهان اقتصادی نیست، اما تهران به طرح جامع حمل‌ونقل ریلی شهری تهران و حومه نیاز دارد زیرا تهران نیز مانند سایر کلانشهرهای جهان از کنار آثار جانبی که ساخت مترو ایجاد می‌کند، منافع و آثار فراوانی مانند کاهش ترافیک، کاهش اتلاف سوخت، انرژی، هزینه، آلودگی هوا و حفظ سلامت شهروندان را به‌دست می‌آورد.
او ادامه داد: در جهان امروز مترو یک ضرورت است که فارغ از هر نگاه اقتصادی، تصور کلانشهرها بدون آن امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل است که امروز تهران و سایر کلانشهرهای کشورمان به این ضرورت در قالب طرح جامع حمل‌ونقل ریلی پاسخ می‌دهند.
بنا بر اعلام امام، اکنون ساخت هر یک کیلومتر خط مترو به همراه ایستگاه و تجهیزات آن، نیاز به ۶ هزار میلیارد ریال بودجه به نرخ امروز دارد. فقط در صورت همراهی دولت و نیز سایر ارکان اقتصادی مرتبط در کشور مانند بانک‌ها برای توسعه خطوط مترو است که طرح جامع حمل‌ونقل ریلی شهری تهران و حومه به طور کامل اجرا می‌شود.


چاپ