جاماندگان طرح سهمیه بندی بنزین

مربیان آموزشگاه‌های رانندگی از جمله افرادی هستند که در طرح سهمیه‌بندی بنزین فراموش شده‌اند و به نداشتن سهمیه و افزایش تعرفه‌ها اعتراض دارند.

به گزارش مهر، پس از معرفی مشمولان سهمیه بنزین از سوی دولت، به نظر می‌رسد برخی صنف‌ها از سهمیه بی‌نصیب مانده‌اند. براساس سخن مربی‌های آموزش رانندگی، با وجود گذشت چند هفته از طرح سهمیه‌بندی بنزین، هنوز که هنوز است، سهمیه‌ای به این صنف تعلق نگرفته و این پرسش برای آنها مطرح شده است که چه کسی پاسخگوی ضرر و زیان مالی آنهاست؟

تکلیف سهمیه مربیان مشخص نیست
فرهاد حقیقی، رئیس اتحادیه آموزش رانندگی کشور در این زمینه گفت: تاکنون هیچ تصمیم قطعی و نهایی برای افرادی که در آموزشگاه‌های رانندگی مشغول به کار هستند، در نظر گرفته نشده است. یک روز می‌گویند بررسی می‌کنیم و روز بعد می‌گویند سهمیه نمی‌دهیم. آخرین خبر این است که وزارت کشور و تنظیم بازار گفتند شرکت نفت با سهمیه شما مخالفت کرده و در بهترین حالت، ماهی ۶۵ لیتر به مربیان رانندگی تعلق خواهد گرفت.
وی افزود: در دوره گذشته که بنزین سهمیه‌بندی شده بود، ما ۳۰۰ لیتر سهمیه داشتیم، یعنی در ابتدا ۵۰۰ لیتر سهمیه به ما تعلق گرفت و بعد ۳۰۰ لیتر شد. بیشتر افرادی که در صنف ما مشغول هستند، زنان سرپرست خانوار هستند و این گونه تصمیم‌گیری‌ها ظلم به آنهاست.
رئیس اتحادیه آموزش رانندگی کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه نظارتی بر فعالیت مربیان رانندگی می‌شود، گفت: پیمایش و ساعت کار ما مشخص است، هم پلیس نظارت می‌کند و هم نظارت ما به عنوان اتحادیه وجود دارد. سازمان اصناف نیز بر فعالیت این بخش نظارت دارد.
حقیقی خاطرنشان کرد: برخی از همکاران ما در شرق تهران به فرمانداری رفتند تا به این موضوع اعتراض کنند ولی به آنها گفته‌اند که برایتان پرونده امنیتی تشکیل می‌دهیم و باید فوری مکان را ترک کنید. البته وزارت کشور پیگیر این مسئله است.
وی گفت: بهترین راه این است که کارگروه تنظیم بازار مابه‌التفاوت نرخ جدید و قدیم بنزین را بدهد ولی متاسفانه هیچ تصمیمی برای این قشر از جامعه نگرفتند و حتی اجازه افزایش نرخ هم به ما ندادند.

جزییات پیگیری در وزارت کشور
پوریا محمدیان، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و ترافیک وزارت کشور درباره آخرین پیگیری‌ها در این زمینه گفت: موضوع سهمیه‌بندی بنزین برای رانندگان آموزشگاه رانندگی یک بار در کمیته ۳ نفره‌ای که براساس مصوبه هیات وزیران، مسئولیت تعیین سهمیه‌های جدید را دارد، متشکل از نمایندگان وزارت کشور، وزارت نفت و سازمان برنامه مطرح شد.
وی افزود: از آنجا که تعداد و میزان پیمایش این افراد مشخص نبود، موضوع از دستور کار خارج شد. البته هنوز هم آمار دقیق نداریم. با ما نامه‌نگاری شده است ولی اکنون نمی‌دانیم تعداد مربیان چند نفر است و میزان پیمایش آنها از سوی اتحادیه مربوطه منتقل نشده است.
 روال این است که این افراد صنف و اتحادیه‌ای دارند و باید تعداد ناوگان به اضافه میزان پیمایش و میزان مصرف سوخت آنها به طور رسمی به ما اعلام شود.
مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و ترافیک وزارت کشور ادامه داد: دوباره این موضوع را در دستور کار کارگروه ۳ نفره عنوان می‌کنیم و آنجا باید مطرح شود که آیا می‌توان به مربیان رانندگی سوخت داد یا خیر. سوختی که اکنون داده می‌شود، موقتی است.
او ادامه داد: اگر اکنون به آژانس‌ها و وانت‌ها سوخت می‌دهیم موقتی است و به تمام اتحادیه‌ها و اصناف گفته شده باید الگوی دریافت سوخت را بعد از گذشت ۲ ماه از سهمیه‌بندی روی میزان پیمایش متمرکز کنید.
 این می‌تواند ابزاری باشد که روی خودرو نصب شود و پیمایش خودرو را نشان دهد. با استفاده از نرم‌افزارهایی که روی گوشی‌های تاکسی‌های اینترنتی وجود دارد، پیمایش‌ها را می‌توان مشخص کرد. بر اساس میزان پیمایش و سقف پیمایشی که کمیته ۳ نفره تعیین می‌کند، به افراد در ماه، مابه‌التفاوت ۱۵۰۰ تا ۳ هزار تومان پرداخت خواهد شد.
محمدیان خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که بتوانیم موضوع مربیان آموزشگاه‌های رانندگی را مطرح کنیم ولی به کسی وعده‌ای نداده‌ایم.
 نکته اینجا است که اگر سهمیه به این افراد تعلق گیرد، دیگر مجوز افزایش نرخ نخواهد داشت.



چاپ