یک حق شهروندی که بسیاری از آن اطلاع ندارند

خسارت خرابی لوازم برقی را بگیرید

صبح که از خواب بیدار می‌شوی، ‌می‌بینی یخچال از کار افتاده. ظاهرا نوسان شدید برق شب گذشته باعث خرابی آن شده است. آسیب به لوازم برقی خانه ناشی از نوسان برق، داستان تکراری است که حتما برای شما یا یکی از دوستان و نزدیکان‌تان اتفاق افتاده است. در این موارد آیا توانیر به مشترکان خانگی خسارت وسایل آسیب‌دیده را می‌پردازد؟ البته که باید بپردازد!

یکی از آیتم‌های قبوض برق «حق بیمه» است که رقمی معادل ۱۰۰ تومان در ماه از مشترکان شهری و ۵۰ تومان در ماه از مشترکان روستایی اخذ می‌شود تا اگر حادثه‌ای برای وسایل برقی ایجاد شد افراد بتوانند خسارت خود را از بیمه دریافت کنند.

حقی که از سال ۹۱ قانونی شد

از سال ۱۳۹۱ مقرر شد تمامی وسایل برقی از سوی شرکت توانیر بیمه شوند و مبلغی در قبوض برق بابت همین مسئله از مشترکان اخذ شود و با کسر این مبلغ، مشترکان خانگی درباره مشکلات برقی که در خانه پیش می‌آید، بیمه شوند.
درحال‌حاضر، ۳۵ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارند که ماهانه به‌طور میانگین مبلغی حدود ۳.۵ میلیارد تومان به‌عنوان حق بیمه در قبض برق پرداخت می‌کنند.

شاید به‌دلیل پایین بودن مبلغ پرداخت بیمه نسبت به مبلغ قبض برق، برخی از مشترکان توجهی به آن نمی‌کنند؛ به همین دلیل هنگام وقوع حادثه از چنین تسهیلاتی بی‌اطلاع هستند و پیگیر دریافت حق خود نمی‌شوند. شاید هم بسیاری از شهروندان از داشتن چنین حقی اطلاع ندارند. در مقابل برخی افراد که از ارائه چنین تسهیلاتی آگاه هستند، پیگیر دریافت حق بیمه خود می‌شوند که بسیاری از آنها نیز نتیجه مورد رضایتی دریافت نمی‌کنند.

با این همه، تقریبا هیچ اطلاع‌‌رسانی درستی درباره چگونگی استفاده مشترکان از این بیمه انجام نشده و سوالات بی‌شماری در این زمینه باقی مانده است. سوالاتی نظیر اینکه بیمه دقیقا چه نوع خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد؟ سقف پرداختی برای هر خسارت چقدر است؟ مراحل دریافت خسارت چگونه است؟ در صورت بروز اختلاف میان مشترک و شرکت بیمه باید به چه نهادی مراجعه کرد؟ و ده‌ها سوال دیگر که همگی بی‌‌پاسخ مانده است.

راه اقدام برای دریافت خسارت

برای دریافت خسارت ناشی از بروز اشکال در لوازم‌برقی خانگی ناشی از افت ولتاژ و قطع و وصل یکباره برق (درصورتی که ایراد از شبکه توزیع برق باشد) و تمامی صدماتی که به علت عدم‌کارکرد مناسب شبکه توزیع و انتقال برق به وسایل برقی خانگی وارد شود؛ باید به سامانه ثبت و اعلام خسارت ناشی از برق مشترکان خانگی به نشانی http: //tavanir.parsianinsurance.com/ مراجعه کنید. 

با مراجعه به این نشانی با صفحه‌ای مواجه می‌شویدکه امکان ثبت‌نام در آن وجود دارد و مشترکان می‌توانند پس از ثبت‌نام، با دریافت نام کاربری و رمز عبور نسبت به درج خسارت‌های وارد شده به لوازم برقی خانگی خود گزارش دهند. این گزارش‌ها رسیدگی شده و نتایج آن به اطلاعات تماسی که کاربر در زمان ثبت‌نام وارد کرده، اعلام می‌شود.
مشترکانی که دچار خسارت ناشی از برق شده‌اند، پس از تحویل مدارک به شرکت‌های توزیع نیروی برق استان، شرکت بیمه‌گر مورد را رسیدگی و خسارت را پرداخت خواهد کرد.

چه مدارکی لازم است؟

مدارک عمومی شامل برای این کار تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک (مصرف کننده) یا تصویر صورتحساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت‌ملی مشترک (مصرف‌کننده)، تصویر اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل خسارت است.
همچنین برای خسارت وارده به تجهیزات به استثنای مشترکان تجاری نیاز به ارائه مدرک فاکتور فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز(با مهر و امضا)، گزارش معتمد محل یا نیروی انتظامی (در صورت وجود) و برای خسارت آتش‌سوزی نیاز به ارائه تصویر محل حادثه (۲عدد)، تصویر گزارش آتش‌نشانی، تصویر گزارش کلانتری، تصویر پرونده کامل دادگاه (در صورت وجود) است. 

در صورت خسارت ناشی از انفجار، تصویر گزارش آتش‌نشانی یا مقامات ذی‌صلاح، تصویر گزارش کارشناس خسارت، تصویر لیست موارد آسیب‌دیده، تصویر فاکتور تعمیرات، تصویر محل حادثه (۲ مورد) و برای خسارت هزینه پزشکی تصویر صورت حساب بیمارستان، تصویر مدارک پزشکی و پرونده‌های بیمارستانی، تصویر گزارش مقامات ذی‌صلاح لازم است.

برای خسارت نقص عضو تصویر گزارش نیروی انتظامی یا بازرسان قانونی و سازمان آتش‌نشانی، تصویر کپی شناسنامه و کارت ملی مصدوم، تصویر گزارش نخستین مرجع درمانی و پزشک معالج، تصویر صورتحساب و پرونده کامل پزشکی مصدوم در زمان بستری، تصویر گواهی پزشک معالج مبنی بر اتمام درمان، تصویر عکس رادیولوژی پس از حادثه و پس از اتمام دوره درمان (در صورت شکستگی اعضای بدن) لازم است. برای حادثه منجر به فوت نیز تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی ابطال شده، تصویر کپی برابر اصل معاینه جسد، تصویر کپی برابر اصل گزارش پزشک قانونی، تصویر کپی برابر اصل گواهی فوت، تصویر رای محاکم قضایی و تصویر گواهی انحصار وراثت نیاز است.
همچنین، براساس ضوابط قراردادی، مشترکان تا ۱۵ روز پس از اختلال برق که باعث بروز یکی از موارد یادشده شده باشد، می‌توانند مراتب را به اطلاع امور مشترکان شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور برسانند و مدارک را به این دفاتر تحویل دهند. بدیهی است بررسی این مدارک در روالی قانونی انجام می‌شود.

خسارت قابل دریافت

در قبوض برق مشترکان شهری مبلغ ۵۰۰ ریال به‌عنوان بیمه حوادث در هر دوره از مشترک کسر می‌شود که در طول سال این رقم به ۶‌هزار ریال می‌رسد. با پرداخت اجباری این رقم، تمامی مشترکان خانگی شهری و روستایی، درصورت بروز حادثه می‌توانند تا ۵۰۰ برابر این مبلغ یعنی تا سقف ۳ میلیون ریال به‌عنوان خسارت از شرکت بیمه دریافت کنند.

همچنین طبق اعلام شرکت توانیر، برای خسارت تجهیزات حداکثر ۱۲۱ میلیون و ۲۸۰ هزار ریال، آتش‌سوزی و انفجار حداکثر۴ میلیارد و ۱۶۹ میلیون ریال، غرامت فوت حداکثر ۴میلیارد و ۵۴۸ میلیون ریال، غرامت نقص عضو حداکثر ۳ میلیارد و ۳۲ میلیون ریال و هزینه پزشکی حداکثر ۳ میلیارد و ۲۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تعلق می‌گیرد.


چاپ