اعتمادسازی، مهم‌ترین وظیفه روابط‌عمومی بانک‌ها

مطالعات نشان می‌دهند، هنگامی که مدیران و متصدیان این حرفه از عهده ایجاد جریان اطلاعات سودمند و به‌روز برآمده‌اند، از همه ابزارها به همراه مهارت‌های کارشناسی استفاده کرده‌اند. در این صورت، علاوه بر مخاطب‌شناسی و نیازسنجی، در تولید کالای باکیفیت و منطبق بر بالاترین استانداردها موفق بوده و در راستای بازارسازی و بازاریابی به‌درستی گام برداشته‌اند. اکنون با اطمینان از تأثیرگذاری حرفه روابط‌عمومی در دنیای کسب‌وکار، پرسش این است که نقش، وظایف و دستاوردهای حرفه‌ای این رشته در حوزه مالی و بانکی چه بوده است؟ پاسخ به این پرسش نیازمند بررسی نقش‌های روابط‌عمومی در سازمان‌ها و شرکت‌های جدید و سنجش تأثیرشان در حوزه پولی و بانکی است. صمت در این گزارش از نگاه فعالان و کارشناسان بانکی به این پرسش پاسخ گفته است.

اطلاع‌رسانی درست و شفاف‌سازی عملکرد بانک‌ها
اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی: تامین مالی پروژه‌ها در اقتصاد ایران به‌طور عمده بر عهده بانک‌هاست و بازار سرمایه با وجود قدمت ۵۰ ساله و تلاش برای تعمیق نقش آن در تامین مالی، سهم کمی در آن داشته است. بانک‌ها حدود۹۰ درصد تامین مالی را برعهده دارند و با توجه به محدودیت منابع، قاعدتا پاسخگویی به تمام تقاضاها از سوی شبکه بانکی امکان‌پذیر نیست. همین مسئله، سبب شده آن گروه از متقاضیان تسهیلات بانکی که به منابع کمیاب بانکی دست نمی‌یابند، انتقادها و تخریب‌هایی را متوجه شبکه بانکی کنند؛ بنابراین اطلاع‌رسانی درست و شفاف‌سازی عملکرد شبکه بانکی همواره از مهم‌ترین وظایف روابط عمومی بانک‌ها بوده تا با روشنگری و اطلاع‌رسانی به دفاع از عملکرد نظام بانکی بپردازند. بدون شک نظام بانکی خدمات ارزشمندی به نظام اقتصادی و قشرهای گوناگون جامعه ارائه می‌کند و این وظیفه روابط عمومی‌هاست که مردم را با این خدمات و عملکرد آنها آشنا کنند. از مدیران ارشد نظام بانکی نیز انتظار می‌رود زمانی را برای پاسخگویی به افکار عمومی و دفاع از عملکرد نظام بانکی اختصاص دهند.

روابط عمومی یک تخصص است
علی صالح‌آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات:  مهم‌ترین شاخصه نظام مالی، اعتماد است و نقش روابط عمومی در ساخت آن بسیار پر اهمیت تلقی می‌شود. اگر مردم به سیستم بانکی یا بورس اعتماد کردند، کار به‌درستی پیش می‌رود و نباید عدم اطمینان بر نظام مالی مستولی 
شود. 
در دنیای امروز، باید به مقوله‌هایی مانند بانکداری و روابط عمومی دیجیتال نگاه ویژه‌ای داشت و فقط نباید استفاده‌کننده صرف در این عرصه باشیم، بلکه باید با تهیه دستورالعمل‌های مربوط و نگاه تخصصی به آن در این فضا تاثیرگذار عمل کنیم. 
اگر شبهه‌ای به‌طور کذب در فضاهای مجازی یا رسانه‌ها علیه نظام بانکی مطرح می‌شود، باید توان اقناع افکار عمومی را داشته باشیم. روابط عمومی یک تخصص به‌شمار می‌رود و چگونگی استفاده از ابزارهای جدید در این عرصه حائز اهمیت است.

پذیرش و القای قاعده‌های رقابت
سیدحمیدخالقی، کارشناس روابط عمومی: نخستین نیاز سازمان‌ها وشرکت‌ها و به تبع آنها، بانک‌ها به روابط‌عمومی، لزوم دسترسی آنها به انبوه مشتریان به‌عنوان شریکان بالقوه و بالفعل در کسب‌وکار پرریسک رقابتی است. 
یکی از نقش‌های مهم روابط‌عمومی‌ها در مقام مدیریت ارتباطات و اطلاعات، مدیریت جریان اطلاعات در بانک‌هاست. 
به‌طور کلی روابط عمومی‌ها در ایران برای ایفای نقش خود با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستند. یکی از این چالش‌ها، مجاب‌کردن مدیران و مسئولان به پذیرش قاعده‌های رقابتی است. این درحالی است که مجاب کردن فعالان عرصه‌های اقتصادی تأثیری بی‌بدیل بر پیشرفت‌های اقتصادی دارد. 
یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌ها در روابط‌عمومی بانک‌ها که رقابتی‌ترین فضای کسب‌وکار در ایران به‌شمار می‌روند، اقناع و ترغیب مردم و افراد به سپرده‌گذاری در بانک‌هاست. آن هم در شرایطی که همه بانک‌ها خدمات مشابهی ارائه داده و نرخ‌های سودشان باید براساس مقررات موجود، تابع قواعد ابلاغی از سوی بانک‌مرکزی باشد. 
چالش دیگر روابط‌عمومی‌های بانکی در ایران، فقدان نظام‌های پژوهشی و اطلاعات جامع درباره وضعیت استفاده مردم و قشرهای مختلف از رسانه‌های گوناگون است. به‌عبارت دیگر، روابط عمومی بانک‌ها باید دقیقا مشخص کنند که مخاطبان بانک‌ها از چه رسانه‌ها و ابزارهایی برای مبادله اطلاعات استفاده می‌کنند و تاچه حد به رسانه‌های موجود اعتماد دارند و آیا هزینه‌های مصروف امورتبلیغی و بازاریابی تأثیر لازم را بر مخاطبان داشته‌اند؟ 
سرانجام اینکه، امروز موضوع بانکداری اسلامی به یک نیاز اساسی کشور تبدیل شده و درمقابل نظام بانکداری کشور تحت تأثیر اقتضائات و زمینه‌های موجود به‌آسانی قادر به پیاده‌سازی تمام‌عیار مبانی این بانکداری نیست. روابط‌عمومی بانک‌ها در مقام مشاوران این بنگاه‌های اقتصادی باید راه‌هایی ارتباطی و سیاست‌هایی اطلاعاتی را جست‌وجو کنند که براساس آنها، تعامل عناصر انسانی و سازمانی در این قلمرو حساس، به بهترین نتایج برای اقتصاد کشور بینجامد.

«اعتماد» مهم‌ترین اصل صنعت بانکداری
سیدمحمد حسین استاد، کارشناس روابط عمومی: در سال‌های گذشته صنعت بانکداری دستخوش تغییر شده است، نگاه جامعه نسبت به این صنعت از یک ارائه‌کننده خدمات اعتباری و محلی برای نگهداری پول، به صنعتی پویا و زیر بنایی که اساس هر کسب‌وکاری را در دنیای آنلاین تشکیل می‌دهد، تغییر یافته است. 
این نکته که بیشتر ما امروز بدون داشتن پول نقد و تنها با یک کارت یا یک گوشی تلفن همراه از منزل یا محل کار خود خارج می‌شویم، در حقیقت اعتمادی است که ما به بانک خود به‌عنوان یک پشتیبان داریم. 
همین اعتماد باعث شده مردم در یک سو و کسب‌وکارها از سوی دیگر، بدون دغدغه بتوانند به فعالیت بپردازند. واقعیت این است که نظام اقتصادی ما تا حدود زیادی وابسته به بانک‌هاست. پس در شرایط فعلی اعتمادسازی بزرگ‌ترین وظیفه واحدهای روابط عمومی بانک‌هاست. 
در هر صنعت، اعتماد نقش مهمی در تعیین آینده آن دارد، برای صنعت بانکداری اعتماد مهم‌ترین اصل است. کارکنان روابط عمومی صنعت بانکداری باید تمام تلاش خود را در راستای ارتقای اعتماد مردم به شبکه بانکی به کار گیرند.
 به‌عبارتی، مهم‌ترین سرمایه یک بانک اعتمادی است که مشتریان به بانک خود دارند. در مقابل حفظ و ارتقای این اعتماد و ارائه تصویری مناسب از فعالیت بانک‌ها باید بزرگ‌ترین هدف روابط عمومی نظام بانکی باشد.

ایجاد اعتماد و رضایتمندی سهامداران
احمد باقری، کارشناس روابط عمومی: کارکرد روابط عمومی در هر سازمانی نخست متاثر از ماموریت‌های اصلی آن سازمان است و از این‌رو بقای شرکت‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان واسطه‌گر مالی سرمایه‌های مردم و سهامداران، بی‌شک وابسته به میزان اعتماد آنها و برنامه‌های آتی آن دارد.
در چنین سازمان‌های که ایجاد اعتماد و رضایتمندی سهامداران آن که به‌عنوان مخاطبان اصلی سازمان یاد می‌شود، اهمیت فراوان پیدا می‌کند، نقش روابط عمومی‌ها برای ایجاد و برقراری ارتباط، اعتماد، انجام مسئولیت اجتماعی، ارزش‌آفرینی و فراهم کردن محیطی برای مشارکت تعیین‌کننده سهامداران، غیرقابل انکار است. روابط عمومی در این بین با ارائه تاکتیک‌های ارتباطی و رسانه‌ای با انجام عملیات‌های تحقیقاتی و برنامه‌ریزی شده می‌تواند نسبت به تسریع تحقق اهداف شرکت‌های سرمایه‌گذاری و به ثمر رسیدن انتظارات سهامداران نقش موثری ایفا کند. 
وظیفه مهم و غیرقابل انکار متخصصان روابط عمومی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در پیش‌بینی مسائل و شکل بخشیدن به رویدادهای آینده است، نه فقط روایت‌گری و گزارش آنچه اتفاق می‌افتد یا مقابله با آنچه پیش می‌آید. همچنین در حوزه مدیریت، روابط عمومی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، می‌تواند یک رابطه تعاملی ایجادکند.


چاپ