چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 4292
تاریخ انتشار: 1400/08/05 11:44

۱۸ قطعه جدید در سایپا داخلی‌سازی می‌شود

در پنجمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو قرار است ۱۸ قطعه داخلی‌سازی شود که با تحقق آن ۳۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی محقق می‌شود.

 در حالی پنجمین میز تعمیق ساخت داخل شروع به کار کرد که در ۴ میز گذشته گروه خودروسازی سایپا دستاوردهای خوبی داشته است. در ۴ میز گذشته هدف‌گذاری برای کاهش ارزبری ۲۰۰ میلیون دلار بود و تاکنون به میزان ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی انجام شده است.

داخلی‌سازی و صرفه‌جویی ارزی

سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: گروه خودروسازی سایپا توانست ۸۰ قطعه را داخلی‌سازی کند و این اتفاق بسیار مهمی است که با همت مهندسان کشور عملیاتی شد.

به‌گزارش سایپانیوز، سلیمانی تصریح کرد: در میز پنجم تعمیق ساخت داخل، قرار است ۱۸ قطعه دیگر با همکاری ۱۶ قطعه‌ساز، داخلی‌سازی شود که با عملیاتی شدن این امر، ۳۰ میلیون دلار دیگر صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مدت زمان داخلی‌سازی ۱۸ قطعه بین یک تا دو سال خواهد بود، تصریح کرد: یکی از قطعات خاصی که قرار است قطعه‌سازان برای ساخت و تعمیق ساخت داخل آن اقدام کنند و همواره یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت خودرو بوده ایربگ ACU است که با تحقق این امر مشکلات تولیدکنندگان خودرو کاهش قابل‌توجهی پیدا خواهد کرد.

سلیمانی با بیان اینکه ایربگ ACU توسط یکی از شرکت‌های وابسته به صنایع دفاع تولید و تامین خواهد شد، گفت: افزایش تعمیق ساخت داخل به رشد تولید، کاهش هزینه و کاهش وابستگی به واردات کمک می‌کند و ما از هرگونه همکاری با قطعه‌سازان با توجه به اهداف یادشده استقبال می‌کنیم.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در ادامه به تولید ۶ ماهه خودرو در این شرکت اشاره و خاطرنشان کرد: در نیمه اول امسال مجموعه سایپا ۲۱۲ هزار خودرو تولید کرد که نشان‌دهنده رشد ۵ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

سلیمانی با بیان اینکه اگر محدودیتی در تولید موتور خودرو وجود نداشت، میزان تولید خودرو افزایش قابل‌توجهی پیدا می‌کرد؛ افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در مدت دو سال آینده حدود ۳۵۰ هزار موتور جدید با تکنولوژی جدید تولید شود و در محصولات آینده سایپا مورداستفاده قرار گیرد.

گفتنی است براساس قرارداد امضاشده بین سایپا و قطعه‌سازان قرار است ایربگ ACU با ساخت داخل ۳۰ درصد، صفحه نمایشگر چندمنظوره MDF با ساخت داخل ۳۶ درصد، مجموعه مالتی مدیا و دوربین عقب با ساخت داخل ۶۰ درصد و پروژه دیگر مجموعه مالتی‌مدیا و دوربین عقب در دو مرحله با ساخت داخل ۶۰ درصد انجام خواهد شد. 

پنجمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو، به ارزش ۲۲ هزار میلیارد ریال و با هدف صرفه‌جویی ارزی بیش از ۵۶ میلیون یورو آغاز به‌کار کرد و بر این اساس در قرارداد منعقدشده بین خودروسازان و ۲۳ شرکت داخلی، قرار است ۳۳ قطعه-پروژه، داخلی‌سازی شود.

به صفر رسیدن تعهدات معوق

یکی از موضوعات مهمی که طی ماه گذشته در گروه خودروسازی سایپا اتفاق افتاد، صفرشدن تعهدات سررسید شده این مجموعه بود. سایپا نخستین مجموعه خودروساز بود که با وجود تحریم، کرونا و سایر مشکلات توانست تحویل خودروهای خود را به‌روز کند. این امر در ابعاد اقتصادی حامل خبرهای خوشی است که نخستین آن کاهش نوسان قیمت خودرو در بازار است و دومین موضوع این است که یک بنگاه صنعتی که قرار بود به‌واسطه تحریم، تعطیل شود به سمت خودکفایی حرکت کرده است. 

در این‌باره سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که گروه خودروسازی سایپا شهریورماه معوقات خود را به صفر رسانده است، این موضوع چه پیامی دارد، گفت: زمانی مردم به صنعت خودرو داخلی اعتماد دارند و پول خود را برای خرید خودرو در اختیار آنها قرار می‌دهند، انتظار دارند طبق قرارداد خودروهای خریداری‌شده را تحویل بگیرند و چنانچه وقفه‌ای در تحویل کالای خریداری‌شده مشاهده کنند، دلسرد می‌شوند. خودروسازان داخلی هم باید تلاش کنند با کمک دولت و مجلس در راستای رفع موانع و مشکلات گام بردارند تا بتوانند به تعهدات خود عمل کنند؛ بنابراین اقدام گروه خودروسازی سایپا در به صفر رساندن تعهدات معوق قابل‌تقدیر است، چراکه این امر علاوه‌بر ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش قیمت در بازار خودرو، سبب اعتمادسازی مجدد مشتریان خواهد شد.

وی افزود: افزایش تولید در سایپا نشان از وجود برنامه‌ای مدون در جهت پیشبرد اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت این بنگاه اقتصادی است. وقتی یک بنگاه بزرگ اقتصادی در شرایط سخت تحریم‌ها و مشکلات متعدد تلاش می‌کند با افزایش تولید و کم اثر کردن تحریم‌ها به حیات خود ادامه دهد می‌توان امیدوار بود در آینده‌ای نزدیک وضعیت بازار خودرو سروسامان گیرد و رضایت مردم افزایش پیدا کند.

او ادامه داد: یکی از عوامل مهمی که گروه سایپا توانسته در این شرایط بحرانی به‌سرعت بر مشکلات فائق آید و تعهدات معوق خود را صفر کند، وجود روحیه جهادی در خودکفایی و داخلی‌سازی قطعات است. طی سالیان گذشته (قبل از سال ۹۷) به جهت وابستگی به شرکای خارجی و واردات، خودکفایی ۱۰۰ درصدی محقق نشد اما طی سال‌های اخیر، با تبدیل کردن تحریم به فرصت شاهد عدم‌وابستگی به واردات هستیم. 

حسینی‌کیا گفت: در این میان، نکته مهمی که خودروسازان داخلی ضرورت دارد به آن توجه کنند، ارتقای سطح کیفی محصولات است. اگر واردات خودرو آزاد شود، شرکت‌های خودروسازی به جهت کیفیت و قیمت امکان رقابت با محصولات خارجی را داشته باشند. خودروسازان باید تلاش کنند با تولید محصولات متنوع و با کیفیت چرخه اقتصادی را به گردش در آورده و مانع از رکود اقتصاد شوند.

اعتماد به صنعت خودرو برمی‌گردد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: گروه خودروسازی سایپا موفق شد که در شهریور تعهدات معوق خود را به صفر برساند، این دستاورد باعث می‌شود اعتماد از دست رفته احیا شود و دوباره مردم به صنعت خودرو داخلی اعتماد کنند.

محمد صفایی‌دلویی با تقدیر از عملکرد گروه خودروسازی سایپا در کاهش چشمگیر تعهدات معوق و اینکه این موضوع در اقتصاد کشور چگونه معنا و مفهوم می‌شود، اظهار کرد: بزرگ‌ترین سرمایه هر سازمان، اعتباری است که به‌واسطه عملکرد و خروجی برنامه و اهداف بلندمدت آن حاصل می‌شود؛ بهترین پاداش این اعتبار، اعتمادی است که مشتریان و جامعه به آن خواهند داشت.

وی افزود: بی‌شک صفر شدن معوقات گروه سایپا و جلب رضایت مشتریان حاصل تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی این بنگاه اقتصادی است و به‌طور قطع، پیامدهای خوبی در ابعاد مختلف اقتصادی به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، افزایش تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی را عامل مهمی در جهت کاهش سوداگری دلالان دانست و گفت: یکی از عوامل مهم کاهش تولید خودرو و افزایش معوقات خودروسازان، تحریم است؛ اگر چنین اتفاقی در کشور رخ نمی‌داد اکنون صنعت خودرو با همکاری شرکای خارجی خود به توسعه خوبی دست پیدا کرده بود.

وی با بیان اینکه تحریم صنعت خودرو، باعث شد شرکای خارجی بدون پای‌بندی به تعهدات خود ایران را ترک کنند، تصریح کرد: خروج خودروسازان خارجی از ایران و تحریم‌های سختگیرانه امریکا علیه ایران، سبب شد بازار خودرو با تنش قیمتی مواجه شود؛ از این‌رو سوداگران از فرصت به‌دست آمده به نفع خود و به ضرر مردم بهره‌برداری کردند و موجب اخلال در بازار خودرو و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها شدند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صفر شدن معوقات سایپا دلگرم‌کننده است و باید آن را به فال نیک گرفت، افزود: امیدوارم، سایپا و سایر شرکت‌های خودروسازی با کمک مجلس و دولت صنعت خودرو را توسعه دهند به‌گونه‌ای که محصولات قابل رقابت با خودروهای مشابه خارجی باشد.

وی افزود: تلاش سایپا در جهت افزایش تولید، نشان از عزمی جزم در جهت خودکفایی، پایان دادن به واردات و کم اثر کردن تحریم‌هاست.

صفایی‌دلویی، بومی‌سازی صنعت خودرو را ضروری دانست و گفت: تحریم‌های اقتصادی و خروج شرکای خارجی از کشور فرصت مناسبی است تا خودروسازان داخلی با کمک مهندسان و شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت خودکفایی گام‌های بلند و موثری را بردارند، ما نباید به‌دنبال رفع تحریم‌ها باشیم، بلکه باید از تهدیدها فرصتی برای پیشرفت و آبادانی کشور ایجاد کنیم.

برنامه‌ریزی سایپا در تولید

کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه پاندمی کرونا موجب ایجاد تعهدات معوق در بسیاری از خودروسازان جهان شده، این عامل را در تولید خودرو در ایران موثر دانست و بر بهبود وضعیت پولی و بانکی کشور تاکید کرد. فربد زاوه اظهارکرد: ایجاد تعهدات در شرکت‌های خودروسازی نشان‌دهنده ضعف سیستم بانکی است، چراکه این صنایع ارزشمند به‌دلیل مشکلات نقدینگی مجبور به ایجاد تعهد شده و باید با ایجاد تعهد از بروز مشکلات اقتصادی جلوگیری کنند.

وی با اشاره به مشکلات متعدد ایجاد تعهد برای شرکت‌های خودروساز، افزود: مقوله ایجاد تعهد موجب از بین رفتن سرمایه شرکت می‌شود، چه آنکه در برخی از موارد خودروسازان برای تعهدات خود و شرایط بغرنج و شکننده تولید و تحریم باید ۲ تا ۳ خودرو خود را به ازای تعهدات به مشتریان تحویل دهند.

زاوه گفت: شبکه بانکی در همه جای جهان حامی صنایع مهم است و معمولا بانک‌ها تامین‌کننده سرمایه‌های در گردش صنایع مادر هستند اما متاسفانه شبکه بانکی ایران در تعریف مفاهیم مربوط به صنایع کشور، رویکرد درستی ندارد.

وی ادامه داد: سیستم بانکی به جای استفاده از مشوق‌ها و راهکارهای قانونی برای بهبود تولید، نگاه اشتباهی در اعطای تسهیلات به تولید کشور دارد؛ این نگرش موجب خسارت و صدمه اقتصادی زیادی شده است و باید هرچه زودتر نسبت به بهبود آن توسط نهادهای بالادستی اقدام شود.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه ایجاد تعهدات برای خودروسازان جهانی در سال گذشته را امری طبیعی دانست و گفت: با وجود پاندمی کرونا در جهان طی سال گذشته بسیاری از خودروسازان مطرح جهانی نیز دچار ایجاد معوقات در تحویل خودرو شدند که البته جنس این معوقات از جنس موانع تولید بوده و به همین میزان می‌توان خودروسازان داخلی را در این امر سهیم دانست.

وی افزود: چالش‌های پولی و مالی کشور موجب شده تولیدکنندگان خودرو به صورت فشاری به تولید ادامه دهند، بنابراین در صورت عدم بهبود این امر، سیستم تولید خودرو هیچ‌گاه به صورت ریشه‌ای بهبود نخواهد یافت.

زاوه درباره بهبود عملکرد گروه خودروسازی سایپا در به صفر رساندن معوقات خود در قبال تحویل خودرو به مشتریان، اظهارکرد: این موضوع بیانگر آن است که گروه خودروسازی سایپا با وجود مشکلات متعدد، با برنامه‌ریزی مالی و تولید به ثبات رسیده است. 

این کارشناس حوزه خودرو بهبود شرایط تحویل خودرو و صفر شدن معوقات در گروه خودروسازی سایپا را بسیار مناسب عنوان کرد و گفت: با ادامه این روند و تغییرات مهم در مسائل پولی و مالی کشور، شاهد افزایش تولید خودرو خواهیم بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wjmv2