جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 7387
تاریخ انتشار: 1400/09/14 12:35
در نشست استاندار خراسان رضوی در شهرک صنعتی مشهد مطرح شد

۱۰ دستور برای رفع موانع تولید

نشست استاندار خراسان رضوی با مدیران برخی نهادهای اجرایی، اعضای هیات‌مدیره شهرک صنعتی مشهد (کلات)، تشکل‌های بخش خصوصی و برخی از صاحبان واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی مشهد، ۱۰ مصوبه یا راهکار برای رفع مشکلات و موانع تولید آن در پی داشت.

به گزارش صمت از خراسان رضوی، استاندار پس از بازدید از زیرساخت‌های شهرک صنعتی مشهد در نشست بررسی مشکلات این شهرک با تاکید بر همفکری و هم‌افزایی در رفع مشکلات و پیش رفتن گام‌به‌گام برای رفع مسائل، گفت: شهرک صنعتی مشهد، مشکلاتی دارد که قابل توجه همه شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی دیگر استان است. 

یعقوبعلی نظری، نخستین گام برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی را بررسی کلی آنها، احصای مشکلات و تصمیم برای کاهش آنها دانست و افزود: در نخستین گام، فعالان اقتصاد و مدیران این بخش نباید اجازه دهند حتی یک واحد صنعتی در استان تعطیل شود بلکه زیرساخت‌های واحدها اعم از آب، برق، گاز، مخابرات و زمین در حد نیازشان تامین شود.

 وی اضافه کرد: در گام دوم لازم است ظرفیت تولید واحدهای صنعتی مستقر، بررسی و دلایل کاهش ظرفیت تولید آنها احصا و برای ظرفیت‌رسانی به حداکثر تولید تلاش شود.

 وی با تاکید بر احیای ۳۶ واحد صنعتی تعطیل مستقر در شهرک صنعتی مشهد گفت: در گام سوم با بررسی دلایل اصلی راکد ماندن واحدهای صنعتی، اقدام‌های لازم برای احیای آنها در مدت‌زمان مشخص انجام شود.

 زیرساخت‌ها باید تکمیل شود 

استاندار خراسان رضوی، گام چهارم را تکمیل زیرساخت‌های شهرک صنعتی مشهد اعم از برق، آب، گاز، مخابرات و راه دسترسی به منظور حفظ واحدهای صنعتی موجود و ارتقای ظرفیت تولید آنها اعلام و تصریح کرد: در گام پنجم باید رفع مشکلات شهرک صنعتی مشهد، گازدار کردن همه واحدهای فعال این شهرک و بسترسازی برای تامین گاز واحدهای در حال ساخت در فاز چهارم و توسعه آن مورد توجه قرار گیرد تا هیچ یک از واحدهای فعال این شهرک بدون گاز نباشد.

وی با اشاره به تامین برق مورد نیاز شهرک صنعتی مشهد توسط نهادهای متولی گفت: به منظور خودکفایی برق این شهرک لازم است در گام ششم رفع مشکلات آن، استفاده از نیروی خورشیدی و ایجاد نیروگاه مورد مطالعه قرار گیرد تا در آینده نزدیک بتوان قسمتی از برق مورد نیاز این شهرک را از محل نیروگاه‌های خورشیدی تامین کرد. 

وی با اشاره به ۳۱۸ طرح صنعتی در حال اجرا در مرحله توسعه شهرک صنعتی مشهد افزود: مرحله توسعه این شهرک در بخش‌های مختلف باید بررسی شود که در گام‌های هفتم و هشتم مسائل حوزه کارگاه‌های تولیدی در مرحله توسعه شهرک رفع شود، سپس مرحله توسعه این شهرک با ایجاد همه زیرساخت‌ها اجرا شود.

 به گفته وی، در گام نهم رفع مشکلات شهرک صنعتی مشهد باید گروهی به منظور پیگیری مصوبات با مسئولیت اعضای هیات‌مدیره شهرک و همراهی و هم‌افزایی مدیران نهادهای اجرایی تشکیل و گزارش اقدام‌ها به استانداری ارسال شود. 

نظری، گام دهم یا مصوبه نهایی نشست بررسی مشکلات شهرک صنعتی مشهد را زمان‌بندی برای تحقق هر یک از مصوبات یادشده دانست و گفت: گزارش اقدام‌ها برای اجرای هر مصوبه باید طی یک ماه جمع‌بندی و ارائه شود. نظری با اشاره به اینکه مشکلات واحدهای صنعتی خراسان رضوی از این پس به صورت حضور در شهرک‌ها و بررسی نزدیک مسائل پیگیری می‌شود، بر احصای مشکلات و راهکارها به منظور تسریع در رفع آنها تاکید کرد.

 استقرار ۵۹۲ واحد در شهرک صنعتی مشهد 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز در ابتدای این نشست طی گزارشی گفت: شهرک صنعتی مشهد ۵۹۲ واحد صنعتی دارد که برای ایجاد آنها ۲ هزار و ۶۱۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و ۶ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. 

علی بهرامی‌زاده افزود: از مجموع واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک ۲۳۸ واحد فعال و ۳۶ واحد غیرفعال و راکد است و ۳۱۸ طرح صنعتی نیز در فاز ۴ توسعه این شهرک در حال اجراست.

وی ادامه داد: از آنجا که واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی مشهد به‌سرعت در حال ساخت هستند و در فاصله کوتاهی به بهره‌برداری خواهند رسید، این شهرک به ۶۰ مگاوات برق نیاز دارد که ۳۸ مگاوات تامین شده است. 

به گفته وی، طی تفاهمنامه‌ای بین شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شرکت برق منطقه‌ای خراسان، قرار است برق مورد نیاز شهرک‌ها در قالب اجرای یک مدل مشارکتی تامین شود؛ بنابراین لازم است نهادهای یاد‌شده، برای امضای تفاهمنامه و تامین برق مورد نیاز شهرک صنعتی مشهد با توجه به اولویت استقرار صنایع در این شهرک و عبور خط انتقال ۱۳۲ کیوولت از فاز ۴ طرح توسعه شهرک اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: شهرک صنعتی مشهد در طرح توسعه خود که واحدهای کارگاهی در آن مستقر می‌شوند، نیاز به احداث ایستگاه گاز تی‌بی‌اس با ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب و خط تغذیه با برآورد ۴ کیلومتر برای آن دارد که نیازمند یاری شرکت گاز هستیم.

 وی با اشاره به ایجاد رینگ کابل فیبر نوری برای مرکز مخابرات شهرک صنعتی مشهد هم گفت: ایجاد این رینگ به طول ۴ کیلومتر از مسیر رسالت به سمت شهرک، سبب تغذیه آن از مسیر دیگر و کاهش ضرر واحدهای صنعتی از قطع مخابرات می‌شود.

 بهرامی‌زاده اضافه کرد: شرکت‌های ایرانسل و همراه اول، زمین مورد نظر را برای استقرار ایستگاه‌های خود به منظور تامین اینترنت شهرک صنعتی مشهد از شرکت شهرک‌های صنعتی استان درخواست کرده‌اند که برای تامین اینترنت مورد نیاز واحدها نیز اقدام خواهد شد. 

وی تامین مالی تکمیل ساختمان اداری شهرک صنعتی مشهد به مساحت ۵۲۴ مترمربع و اصلاح مسیر ورودی فاز ۴ این شهرک در قالب واگذاری قطعه زمینی به مساحت ۲۶۲ مترمربع از شرکت عمران شهرداری مشهد را از دیگر موارد مورد نیاز شهرک یادشده برشمرد.

براساس این گزارش، در این نشست مدیران نهادهای اجرایی و تشکل‌های بخش خصوصی و اعضای هیات‌مدیره شهرک صنعتی مشهد، نظرها و دیدگاه‌های خود برای رفع مشکلات این شهرک را مطرح کردند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2o9gg2