چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 16554
تاریخ انتشار: 1401/02/28 01:33
نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی در تاریخ مقرر برگزار می‌شود

گردهمایی بزرگان ریلی خاورمیانه در تهران

نهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی صنایع و تجهیزات وابسته با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت ایران برگزار خواهد شد. این دوره از نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی صنایع و تجهیزات وابسته به‌عنوان مهم‌ترین رویداد ریلی در منطقه خاورمیانه از ۳تا ۶ خردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

 

 به گزارش صمت بزرگ‌ترین کارخانه‌ها و کمپانی‌های تولیدکننده صنایع و تجهیزات حوزه حمل‌ونقل ریلی و همچنین شرکت‌های بزرگ خدماتی این حوزه در این تاریخ در تهران گردهم می‌آیند و ضمن ارائه جدیدترین تولیدات خود، در جریان پیشرفت‌های روز این صنعت قرار خواهند گرفت.

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی صنایع و تجهیزات وابسته در تاریخ از پیش تعیین شده و با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت ایران قطعی شده است. این رویداد بزرگ با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن صنایع ریلی ایران، انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل و اتحادیه قطارهای شهری ایران و... در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در تاریخ مقرر برگزار خواهد شد.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته درباره این رویداد مهم که به‌نوعی بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی خاورمیانه به‌شمار می‌رود، گفت: با توجه به اینکه در چند سال گذشته به‌دلیل همه‌گیری بیماری کرونا نمایشگاه برگزار نشد، امسال با تمام قدرت نسبت به برگزاری دوره نهم آن اقدام شده است. در این دوره، بیش از ۹۰ شرکت داخلی و ۵ شرکت خارجی و ۲۰ شرکت دانش‌بنیان حضور دارند که وجه تمایز مهم آن با دوره‌های گذشته است.

سبحان نظری افزود: بر همین اساس و برای رسیدن به اهداف موردنظر، از چند ماه پیش مقدمات کار و هماهنگی لازم برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد نمایشگاهی انجام‌شده است.

وی افزود: امیدواریم با توجه به رویکرد حمایتی همیشگی راه‌آهن در سالیان گذشته در تعامل با بخش خصوصی و همچنین جایگاه این شرکت به‌عنوان متولی و پدر معنوی بخش خصوصی ریلی، این شرکت حاکمیتی نیز بخش خصوصی را در نمایشگاه همراهی کند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته با بیان اینکه از شرکت راه‌آهن نیز برای حضور در این نمایشگاه دعوت به عمل آمده، گفت: حضور شرکت راه‌آهن نه‌تنها موجب موفقیت هرچه بیشتر این نمایشگاه می‌شود، بلکه دلگرمی شرکت‌های ریلی و بخش خصوصی ریلی را نیز به‌دنبال دارد.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان واگن، لکوموتیو، تجهیزات و خدمات ریلی تاکید کرد: بر این اساس تغییر زمان برگزاری نمایشگاه آن‌هم کمتر از 10 روز به برگزاری اصلا به صلاح نخواهد بود.

در این رویداد، تولیدکنندگان صنایع حمل‌ونقل ریلی و تجهیزات وابسته انواع صنایع و خدمات گوناگون ریلی بخش مسافری درون‌شهری، برون‌شهری و بخش باری، انواع واگن‌ها، واگن‌های نیرو محرکه، واگن مولد، واگن مانوری، لکوموتیو برقی و دیزلی، قطعات مصرفی واگن‌های اتوبوسی، واگن‌های باری، شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش، خدمات تعمیر و نگهداری و خدمات بیمه‌ای و... را در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهند داد. برگزاری rail expo نسبت به دوره‌های قبل با تغییرات چشمگیری روبه‌رو خواهد بود. این نمایشگاه در سال‌های برگزاری فرصتی مناسب در اختیار شرکت‌کنندگان برای نمایش توانمندی‌ها، بازاریابی، معرفی محصولات و نوآوری‌ها، تعامل و اشتراک‌گذاری تجربیات بین بخش دولتی و خصوصی و بازار هدف و همچنین انعقاد قرارداد، ایجاد کرده است. برگزاری چندین کارگاه و نشست تخصصی و آموزشی نیز برخی از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه است.

چوب دولتی‌ها لای چرخ بخش خصوصی

در روزهای اخیر، شرکت راه‌آهن ایران بدون حضور متولیان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته نخستین جلسه سیاست‌گذاری این رویداد را برگزار کرده و بدون درنظر گرفتن ملاحظات بخش خصوصی به‌تعویق افتادن این رویداد بین‌المللی را درخواست کرده است. این در حالی است که کمتر از ۱۰ روز دیگر به برگزاری این نمایشگاه مانده و شرکت‌کنندگان، مدعوین و مهمانان برنامه‌ریزی خود را برای شرکت در این رویداد مهم انجام داده‌اند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که سیدمیعاد صالحی، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت راه‌آهن در نامه‌ای خطاب به رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد که نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته در تاریخ 11 اردیبهشت‌ماه با حضور اعضای هیات‌مدیره شرکت راه‌آهن (در غیاب حضور نمایندگان تشکل‌ها و بخش خصوصی) تشکیل شده است. صالحی در آن نامه از پیمان پاک درخواست کرده بود که این رویداد به تعویق بیفتد و به نیمه دوم مهرماه منتقل شود.

پیرو این مکاتبه، دو انجمن فعال در بخش حمل‌ونقل و صنایع ریلی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران درخواست کردند که از تعویق مجدد زمان برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته جلوگیری شود.

در بخشی از نامه بابک احمدی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته و محمدمهدی اسلامی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان واگن، لکوموتیو، تجهیزات و خدمات ریلی به پیمان پاک، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران چنین آمده که دو انجمن نامبرده به‌عنوان نمایندگان بخش خصوصی فعال در حوزه حمل‌ونقل و صنایع ریلی کشور، متولی برگزاری نمایشگاه نامبرده هستند و باید در جلسات شورای سیاست‌گذاری حضور داشته باشند اما متاسفانه در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری این نمایشگاه حاضر نبودند.

از نظر این دو تشکل بخش خصوصی، با توجه به توضیحات شرکت راه‌آهن برای به تعویق انداختن تاریخ نمایشگاه و شیوه تشکیل جلسه شورای سیاست‌گذاری بدون حضور نمایندگان بخش خصوصی، به نظر می‌رسد نمایشگاه مدنظر شرکت راه‌آهن به‌عنوان نماینده دولت در بخش حمل‌ونقل ریلی کشور، نمایشگاهی جدید و متفاوت از نمایشگاه فعلی است که تصمیم‌گیری درباره ضرورت برگزاری و امکان‌سنجی استقبال بخش خصوصی از آن، نیازمند فرصت مناسب‌تری خواهد بود.

بنابراین با توجه به یک مرحله تعویق زمان برگزاری نمایشگاه یادشده به درخواست شرکت راه‌آهن و شرکت‌های بخش خصوصی از اسفندماه سال گذشته به زمان مقرر فعلی یعنی ۳ تا 6 خردادماه و همچنین با توجه به هزینه‌های هنگفت انجام‌شده برای غرفه‌سازی و تامین و تدارک، استقبال حداکثری شرکت‌ها، تکمیل ظرفیت نمایشگاه، تنظیم زمان حضور مدعوین داخلی و خارجی و نهایت فرصت اندک باقی‌مانده تا تاریخ برگزاری نمایشگاه، خواهشمند است دستور فرمایید نمایشگاه در زمان مقرر برنامه‌ریزی‌شده؛ یعنی همان ۳ تا ۶ خرداد برگزار شود. گفتنی است هیات‌هایی از روسیه، ترکیه، هند، پاکستان و برخی کشورهای حوزه سی‌آی‌اس نیز در این رویداد حاضر خواهند بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4byxz8