چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 18418
تاریخ انتشار: 1401/04/28 23:51
پروژه احداث کارخانه تولید آهن‌اسفنجی با ظرفیت تولید سالانه ۱.۶ میلیون تن آغاز به‌کار می‌کند

کردستان شایسته توسعه

جلسه آغاز پروژه احداث کارخانه تولید آهن‌اسفنجی با ظرفیت تولید سالانه ۱.۶ میلیون تن در شهرستان بیجار روز سه‌شنبه ۲۸تیر برگزار شد.

فولاد کردستان، مسیر توسعه بیجار را هموار می‌کند

این واحد یکی از ۴۸پروژه صنعتی کشور است که با حضور ابراهیم رئیسی، ریاست‌جمهوری در بهمن ۱۴۰۰، رونمایی شد. پیش از آغاز این پروژه مطالعات آثار محیط‌زیستی انجام و مجوزهای لازم اخذ شد. برای اجرای این پروژه 2 شرکت فولادتکنیک و همچنین شرکت مهندسی معادن و فلزات MME با مشارکت یکدیگر به‌عنوان پیمانکار اجرای این پروژه انتخاب شدند. شرکت خدمات مهندسین مشاور آسه صنعت نیز به‌عنوان مشاور پروژه انتخاب شد. همزمان با انتخاب مناقصه پیمانکاران، تامین زیرساخت‌های دوران ساخت کارخانه آهن‌اسفنجی نیز در دستور کار قرار گرفت. درباره تامین زیرساخت‌های دوران بهره‌برداری نیز ۲ میلیون مترمکعب آب حاصل از پساب فاضلاب تصفیه‌خانه بیجار به این پروژه اختصاص می‌یابد. برق موردنیاز این شرکت نیز از طریق انعقاد قرارداد با برق منطقه‌ای کشور و اتصال به شبکه تامین خواهد شد. بدون تردید اجرای این پروژه تحولی جدی در استان کردستان ایجاد می‌کند، بنابراین امید می‌رود این پروژه با سرعت هرچه تمام‌تر و با همکاری سرمایه‌گذاران، طبق برنامه اجرایی شود.

در ابتدای این جلسه، محمدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان اظهار کرد: پروژه احداث فولاد کردستان از سال ۱۳۹۶ تعریف و این شرکت در مرداد ۱۳۹۷ تاسیس شد. آغاز به‌کار این پروژه فولادی در شهرستان بیجار، روز بزرگی برای استان کردستان است که به توسعه این منطقه و همچنین ایجاد موقعیت‌های شغلی گسترده در آن منجر می‌شود.

روزهای درخشان پیش‌روی فولاد کردستان

وی بااشاره به تنفیذ قرارداد واگذاری زمین در این جلسه گفت: با برگزاری این نشست، در عمل اجرای پروژه صنایع فولاد کردستان با حضور پیمانکاران به‌طوررسمی آغاز به‌کار خواهد کرد.

خوشبختانه مجوزهای لازم برای احداث این پروژه دریافت شده و توافقات لازم برای تامین زیرساخت‌های این پروژه نیز اجرایی شده است.

احمدی تاکید کرد: با همت مجری طرح و پیمانکاران، در حال‌ حاضر خاکبرداری این پروژه آغاز شده و ۷۰ تا ۸۰ درصد نیز پیش رفته و همزمان رینگ پیرامونی این واحد نیز تکمیل شده است.

احمدی بااشاره به بازدید چندی پیش رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت از روند اجرای این پروژه گفت: خوشبختانه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از روند اجرای این پروژه رضایت کامل داشت.

وی افزود: در حال‌ حاضر تامین نقدینگی برای تداوم اجرای این پروژه، مهم‌ترین هدف ما است. خوشبختانه فاز نخست تامین مالی این پروژه اجرایی شده است. در همین حال مقرر شده که از محل صادرات فولادمبارکه یا مس‌سرچشمه، ارز موردنیاز برای اجرای این پروژه تامین شود، بنابراین می‌توان این‌طور ادعا کرد که روزهای درخشانی در انتظار این مجموعه است.

جعفر سرقینی، مدیرعامل شرکت مهندسی معادن و فلزات نیز در ادامه این نشست تاکید کرد: احداث صنعت فولاد در استان کردستان در طول سال‌های گذشته دنبال شده و روند اجرایی این پروژه از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است. احداث صنعت فولاد در این منطقه با مشکلاتی همراه بود، اما خوشبختانه مسیر فولادسازی در استان کردستان آغاز شد.

در مسیر توسعه صنعت فولاد گام  برمی‌داریم

در حاشیه این نشست، احمدی، مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: شرکت صنایع فولاد کردستان تکمیل‌کننده زنجیره فولاد در استان کردستان است.

 این شرکت ۲ پروژه را با هدف تکمیل زنجیره فولاد کشور و همچنین تحقق اهداف توسعه‌ای در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ در دستور کار خود دارد.

وی افزود: پروژه احداث تولید آهن‌اسفنجی با ظرفیت تولید ۱.۶میلیون تن در سال در دست اجرا قرار گرفته است. فناوری موردنظر برای اجرای این پروژه پرد است؛ این فناوری توسط شرکت MME ثبت شده و برای اجرای این پروژه در دستور کار قرار دارد. این فناوری در گذشته با ظرفیت ۸۰۰هزار تن در سال برای تولید آهن‌اسفنجی استفاده شده است، اما در حال ‌حاضر پروژه فولاد کردستان نخستین پروژه تولید آهن‌اسفنجی با ظرفیت ۱.۶میلیون تن است که با فناوری پرد در کشور اجرایی می‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: محصول تولیدشده در این پروژه برای فولادسازی کردستان در منطقه قروه مصرف خواهد شد. در واقع همزمان با اجرای پروژه تولید آهن‌اسفنجی در منطقه بیجار، پروژه فولادسازی ما در منطقه قروه نیز با ظرفیت تولید یک میلیون تن شمش فولاد در سال، در دست اجرا است.

وی تاکید کرد: پروژه فولادسازی و همچنین پروژه تولید آهن‌اسفنجی همزمان اجرایی می‌شوند. با این وجود، از منظر ساختاری و فناوری، فرآیند احداث فولادسازی نیازمند زمان بیشتری است، به‌ویژه آنکه مقرر شده شرکت دنیلی فناوری احداث این کارخانه فولادسازی را تامین کند.

در حال‌ حاضر پیش‌بینی می‌شود پروژه فولادسازی قروه در سال ۱۴۰۴ یا ۱۴۰۵ به‌بهره‌برداری برسد، بنابراین تا زمانی که بخش فولادسازی ما تکمیل شود، آهن‌اسفنجی تولیدشده در این مجموعه برای تامین نیاز بازار داخلی استفاده خواهد شد.

به‌طبع مازاد نیاز بازار داخلی نیز روانه بازارهای جهانی خواهد شد. احمدی درباره روند تامین مالی این شرکت گفت: برای اجرای این پروژه در سال نخست ۴۵۰۰میلیارد تومان توسط سهامداران این مجموعه (ایمیدرو و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات) تامین شده است.

ادامه تامین مالی این پروژه نیز با همکاری سهامداران و همچنین با همکاری بانک‌ها ادامه خواهد یافت. بدون‌تردید برای تداوم تامین مالی این پروژه حتی می‌توان از روش‌های دیگری همچون انتشار اوراق مشارکت نیز استفاده کرد. مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان درباره تامین زیرساخت‌های حمل‌ونقل برای اجرای این پروژه گفت: ریل سراسری تهران، همدان، سنندج از ۴کیلومتری پروژه می‌گذرد. این پروژه به شبکه سراسری وصل می‌شود و می‌توان از آن برای انتقال محصول نهایی استفاده کرد.

انتقال آهن‌اسفنجی از بیجار به قروه نیز در یک مسیر ۹۰کیلومتری انجام می‌شود، البته جاده در این منطقه وجود دارد، با این وجود پیش‌بینی شده که جاده‌ای دوبانده در این مسیر احداث شود.  احمدی در ادامه تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود پروژه تولید آهن‌اسفنجی بیجار در سال ۱۴۰۳ به‌بهره‌برداری برسد. میزان اشتغالزایی مستقیم این پروژه برابر ۵۰۰ نفر برآورد شده است.

 همزمان میزان اشتغالزایی مستقیم در پروژه فولادسازی صنایع کردستان نیز ۱۰۰۰نفر گزارش شده است. همزمان پیش‌بینی می‌شود اجرای این پروژه‌ها تا ۱۰برابر موقعیت شغلی غیرمستقیم را ایجاد کند.

راه‌اندازی نخستین مگامدول آهن‌اسفنجی با فناوری پرد

جعفر سرقینی، مدیرعامل شرکت MME در حاشیه این نشست و در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: شرکت MME را برای تولید آهن‌اسفنجی ثبت کرده است. تاکنون ۴پروژه تولید آهن‌اسفنجی با ظرفیت تولید ۸۰۰هزار تن توسط این شرکت در کشور اجرایی شده است. علاوه بر این، پروژه‌ای برای تولید آهن‌اسفنجی با فناوری پرد در کشور چین نیز اجرایی شده است. قرار بود پروژه‌های دیگری نیز با همین فناوری در کشور چین اجرایی شود، هرچند این همکاری به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا متوقف شده است.

وی افزود: پروژه تولید آهن‌اسفنجی صنایع فولاد کردستان در بیجار، نخستین پروژه آهن‌اسفنجی با فناوری پرد است که با ظرفیت ۱.۶میلیون تن احداث می‌شود.

بدون تردید این پروژه نیز طبق برنامه و زمان‌بندی پیش خواهد رفت و نگرانی درباره فناوری موردنظر برای احداث این واحد وجود ندارد.

سرقینی در ادامه و درباره مزیت‌های استفاده از فناوری پرد برای تولید آهن‌اسفنجی اظهار کرد: مصرف آب و برق در فناوری پرد در مقایسه با فناوری میدرکس به‌مراتب پایین‌تر است. همزمان محصول تولیدشده توسط این فرآیند از کیفیت بالاتری برخوردار است. علاوه بر این، داخلی‌سازی این فناوری، افتخاری برای صنعت فولاد ایران است.

مدیرعامل شرکت MME درباره تامین و واردات تجهیزات موردنیاز برای احداث این پروژه گفت: بخشی از تجهیزات موردنیاز در فرآیند احداث این خط تولید وارد می‌شود. باوجود تحریمی که در کشور شاهد آن هستیم، اما واردات ادامه دارد و نگرانی برای تامین این تجهیزات وجود ندارد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2raqxw