یک‌شنبه 05 فروردین 1403 - 24 Mar 2024
کد خبر: 11510
تاریخ انتشار: 1400/11/12 21:15

کدام قطعات گوشی GLX وارد می‌شود؟

سعیدی، مدیرعامل شرکت GLX گفت: قطعات اصلی گوشی‌های برند GLX وارداتی است. طراحی، نصب نرم‌افزار، مونتاژ و بسته‌بندی در داخل انجام می‌شود.

چند سالی است که در کنار برندهای معروف تلفن همراه شاهد حضور گوشی‌های ایرانی در بازار هستیم. معروف‌ترین برند ایرانی تلفن همراه GLX است. سوالات زیادی در خصوص این گوشی از سوی مردم مطرح است. آیا واقعا این گوشی ایرانی است یا این موضوع تنها برای تبلیغات است؟ پیرامون این موضوع گفتگویی با مدیرعامل شرکت GLX داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

حمید سعیدی، مدیرعامل شرکت GLX در گفتگو با گسترش نیوز ضمن معرفی تازه‌ترین محصول این مجموعه گفت: گوشی هوشمند مدل شاهین ۳ با قابلیت شبکه ۵ جی و حافظه ۱۲۸ با قابلیت ارتقا تا ۸ گیگ و دوربین ۶۴ مگا پیکسلی اصلی و ۱۶ مگا پیکسلی سلفی را تا آخر سال تولید و در بازار عرضه می‌کنیم.

سعیدی

سعیدی اظهار کرد: تبلت در سایزهای ۷ و ۸ اینچ با قابلیت پشتیبانی از شبکه ۴ جی نیز در بازار عرضه شده است. هر سال تلاش می‌کنیم یک گوشی پرچم‌دار و یک تبلت جدید را برای معرفی در بازار رونمایی کنیم.

قطعات اصلی گوشی GLX وارداتی است

وی افزود: قطعات اصلی گوشی‌های برند GLX وارداتی است. در داخل کشور طراحی، نرم‌افزار، مونتاژ و بسته‌بندی گوشی‌ها انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت GLX تاکید کرد: گوشی مدل شاهین ۳ پرچم‌دار جدید مجموعه ماست که استقبال خوبی از آن شده است. رقابت در بازار موبایل خیلی بالا است و ما مجبوریم با برندهای مطرح دنیا در بازار رقابت کنیم. برای رقابت بهتر در تلاش هستیم، قیمت مناسب و خدمات خوب ارائه دهیم.

سعیدی در پاسخ به گلایه‌های مردم در خصوص ایرانی نبودن گوشی‌های GLX گفت: اکثرا شرکت‌های تولید موبایل خود قطعه ساز نیستند. مثلاً قطعات شرکت اپل را چندین شرکت و در چند کشور تولید می‌شود. حتی بعضی از شرکت‌ها مونتاژ هم نمی‌کنند.

قطعات گوشی‌های کلاسیک ساخت داخل است

وی افزود: ما در ایران قطعه‌سازی موبایل هوشمند نداریم و مجبوریم قطعات را وارد کنیم. البته خیلی از قطعات گوشی‌های کلاسیک در داخل کشور بومی‌سازی شده است.

مدیرعامل شرکت GLX در پایان خاطرنشان کرد: تولید قطعات هوشمند نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار بالایی است که از عهده شرکت ما بر نمی‌آید. دولت‌ها همیشه در مسیر حمایت از تولید ملی حرکت کرده‌اند و ما هم امیدوار به حمایت هستیم.

واکنش‌ها به گوشی GLX

درباره گوشی‌های ایرانی، سوالات و ابهامات بسیاری وجود دارد. مهم‌ترین نکته به واردات قطعات این گوشی‌ها مربوط می‌شود. ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه صوت، تصویر، تلفن همراه و لوازم جانبی در گفتگو با رسانه‌ها گفته بود باید در مورد این موضوع با مردم روراست باشیم. گوشی GLX، تکنولوژی ایرانی ندارد. قطعات این گوشی‌ها در چین ساخته شده است. اگر نگاهی به سایت‌های فروش گوشی و تبلت GLX داشته باشید، نظرات جالبی را پیرامون محصولات GLX مشاهده خواهید کرد.

جی-ال-ایکس4

یکی از کاربران در خصوص تبلت جی ال ایکس مدل F۸ پلاس که جزء محصولات پرطرفدار این شرکت به شمار می‌آید معتقد است: برای استفاده‌ بچه‌های ۳ تا ۱۲ ساله در حد آموزش، وب گردی و بازی‌های غیرحرفه‌ای جوابگو است. قابلیت‌های این تبلت برای مکالمه، تماشای فیلم، عکاسی و فیلم‌برداری تنها در حد غیرحرفه‌ای و معمولی قابل‌قبول است. این تبلت برای بازی‌های سنگین و نسبتا حرفه‌ای روبه بالا یک تبلت کاملا ضعیف محسوب می‌شود. کیفیت صدا و تصویر در حد کاملا معمولی قابل‌قبول است اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقطه‌ قوت این تبلت برخورداری از یک باتری به شدت قدرتمند است. بیشترین نظرات درباره تبلت جی ال ایکس مدل F۲ پیرامون باتری و مشکل درگاه دوم سیم‌ کارت است.

گوشی ایرانی که نتوانست تحریم‌ها را دور بزند

 اصلی‌ترین هدف بومی‌سازی دستیابی راحت مردم به کالاهاست. در شرایط تحریم مردم گوشی ایرانی می‌خرند که اگر نیازمند قطعاتی بودند به راحتی تامین شود. ضروری‌ترین قطعه گوشی‌های تلفن همراه باتری است. به تازگی به دنبال باتری یکی از مدل‌های قدیمی برند GLX بودیم که شرکت سازنده در پاسخ گفتند؛ باتری وارد نشده است!

قطعات گوشی‌های معروف چگونه تامین می‌شود؟

برای بررسی ادعای مدیرعامل شرکت GLX نگاهی به قطعات گوشی آیفون داشتیم. عربستان با تامین مواد پتروشیمی، فلزی و شیمیایی یکی از تأمین‌کنندگان سخت‌افزاری آیفون ایکس ۱۰ است. آمریکا با ۴۴ کارخانه، تامین مواد مرغوب و طراحی تراشه در رده دوم، ژاپن با ۴۱ کارخانه و تامین پنل های نمایشگر، سنسورهای تصویری، ترکیبات نمایشگر در رده سوم و چین با تامین کابل، اتصالات، ترکیبات صوتی، شیشه، باتری و با ۱۹ کارخانه در رده چهارم تامین کنندگان گوشی آیفون ایکس است. کره جنوبی هم در این زنجیره نقش دارد. با تامین حافظه و نمایشگر و با ۱۲ کارخانه در رده ششم قرار دارد. در نهایت هنگ‌کنگ با تامین کابل و اتصالات با ۹ کارخانه در رده هفتم جای گرفته است. به صورت کلی ۲۰۱ شرکت شریک تجاری آیفون ایکس هستند.

ایراد کار گوشی‌های ایرانی

با توجه به صحبت‌های مدیرعامل شرکت GLX و کمک کشورها برای ساخت گوشی آیفون شاید انتقادها به گوشی‌های ایرانی را رد کنید. اگرچه این روند مرسومی در دنیا است اما انتقادها به گوشی‌های ایرانی انحصار ساخت با یک کشور است. بسیاری می‌گویند گوشی‌های ایرانی در واقع قطعات مجزای تلفن‌های همراه چینی هستند که در ایران بسته‌بندی می‌شوند. از طرف دیگر واردات قطعه از شرکت‌های کمتر شناخته‌شده و درجه چندم چین این نگرانی را به وجود می‌آورد که چه‌بسا قطعات، کیفیت استاندارد را نداشته باشند. گوشی آیفون ماحصل قطعات ساخته شده در ۷ کشور با استاندارهای بالاست. اگر گوشی‌های ایران از قطعات استاندار و مرغوب کشورها استفاده کنند حتما کیفیت بیشتری خواهند داشت و در میدان رقابت با برندهای معروف جایگاه بهتری به دست خواهند آورند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j9az3