دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
کد خبر: 7612
تاریخ انتشار: 1400/09/16 12:54
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو خبر داد

کاهش هزینه‌ اجرای پروژه‌ها

با اجرای پروژه‌های مدیریت هزینه در گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال گذشته، صرفه‌جویی ۳ هزار و ۱۴۷ میلیارد تومانی محقق‌شده که با به نتیجه رسیدن پروژه‌های تعریف‌شده، این رقم به ۵ هزار و ۶۷۶ میلیارد تومان در پایان امسال افزایش خواهد یافت.

برنامه‌ریزی و پیگیری ویژه تحقق خودکفایی قطعات میزهای ساخت داخل و بکارگیری ظرفیت‌های موجود در کشور برای تعمیق ساخت داخل و کاهش ارزبری در خودروهای تجاری به‌ویژه در حوزه موتور و گیربکس انجام‌شده، طبق برنامه‌ریزی‌ها، با تحقق اهداف این بخش، کاهش ارزبری ۷۴ میلیون یورویی تا پایان امسال محقق خواهد شد.

صرفه‌جویی ارزی

فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه گروه صنعتی ایران‌خودرو از دو سال گذشته در شرایط سخت تحریم و کرونا، با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره نگاه به ظرفیت‌های داخل، در صدد بکارگیری و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی برآمد، تاکید کرد: در همین راستا، ستاد ساخت داخل با همراهی و تعامل همه‌جانبه سازندگان داخلی شکل گرفت تا بتوانیم با تعمیق ساخت داخل، از بحران و سد تحریم‌ها عبور کنیم.

وی افزود: برنامه‌ریزی و پیگیری ویژه تحقق خودکفایی قطعات میزهای ساخت داخل و بکارگیری ظرفیت‌های موجود در کشور برای تعمیق ساخت داخل و کاهش ارزبری در خودروهای تجاری به‌ویژه در حوزه موتور و گیربکس انجام‌شده است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، با تحقق اهداف این بخش، کاهش ارزبری ۷۴ میلیون یورویی تا پایان امسال محقق خواهد شد.

 مقیمی از مشارکت و همکاری شرکت‌ها و صنایع توانمند در سطح کشور و تعریف افزون بر ۱۳۳ پروژه با شرکت‌های دانش‌بنیان، ۲۲ پروژه با صنایع دفاع و ۲۶ پروژه با صنایع هوافضای سپاه در دو سال اخیر خبر داد و گفت: بر این اساس و با اقدامات انجام‌شده از سال ۹۸ تاکنون، ۲۹۷میلیون یورو کاهش ارزبری در قالب پروژه‌های ساخت داخل محقق شده است. وی افزود: همچنین براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده مطابق با اهداف و رویکردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا پایان امسال، کاهش ارزبری سالانه ۱۳۳ میلیون یورویی هدف‌گذاری و تا انتهای آبان، ۶۹ میلیون یورو از این میزان محقق شده است.

 مقیمی درباره اجرای پروژه‌های کاهش هزینه نیز گفت: ایران‌خودرو برای کاهش بهای تمام‌شده و هزینه تولید که امری اساسی برای کمک به ادامه حیات در شرایط تحریم بوده، ستاد مدیریت نرخ تمام‌شده محصولات را در سال گذشته ایجاد کرده است. وی افزود: کاهش هزینه بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی در سال گذشته در سطح گروه صنعتی ایران‌خودرو محقق شده است. برای تحقق این هدف، با مشارکت تمامی کارکنان گروه صنعتی، پروژه‌های عملیاتی کاهش هزینه تعریف شده و تحقق صرفه‌جویی و مدیریت هزینه ۲ هزار و ۵۲۹ میلیارد تومان در امسال دنبال می‌شود.

راهبرد توسعه گازسوزها

مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو، با بیان اینکه گاز طبیعی، سوخت قابل اتکایی برای خودروساز و مصرف‌کنندگان است، اظهارکرد: گاز، علاوه‌بر پاک بودن، دارای زیرساخت و منابع بهره‌برداری در کشور بوده و هزینه آن به مراتب پایین‌تر از سایر سوخت‌هاست.

مهدی رجبعلی با بیان اینکه خودرو گازسوز مترادف با خودرو ضعیف و بدون قابلیت رانندگی نیست، تصریح کرد: توان و گشتاور سوخت گاز طبیعی را می‌توان با فناوری مناسب به اعدادی حتی بهتر از خودرو بنزینی رساند.

 باید در نظر داشت میزان انرژی که در یک کیلوگرم سوخت گاز طبیعی وجود دارد، بیشتر از بنزین و گازوئیل است. همچنین میزان اکتان در سوخت گاز بیش از بنزین است؛ بنابراین گاز طبیعی نسبت به بنزین، سوخت بهتری است. 

وی استفاده از فناوری پرخوران (توربوشارژ) و تزریق مستقیم سوخت گاز را دو مسیر افزایش توان و گشتاور موتور گازسوز دانست و گفت: به همین دلیل فناوری پرخوران با سوخت گاز طبیعی بر پایه موتور EF۷ از سوی شرکت ایپکو توسعه داده شده است. 

وی ادامه داد: ظرفیت افزایش قدرت و توان گشتاور در گاز طبیعی بالاتر بوده و به همین دلیل، عدد گشتاور موتور در حال توسعه گازسوز، با استفاده از فناوری پرخوران (توربوشارژ) حدود ۲۵۰ نیوتن‌متر است که حدود ۳۵ نیوتن متر بیشتر از محصول بنزینی فعلی است.

وانت آریسان بهبودیافته به‌زودی تولید می‌شود

معاون تحقیق، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران خودرو گفت: با هدف پیاده‌سازی استانداردهای هشتاد‌وپنج‌گانه و الزامات قانونی و همچنین افزایش کیفیت محصولات، بهبودهای قابل‌توجهی در ویژگی‌های فنی و قوای محرکه محصول آریسان ایجادشده است.

معاون تحقیق، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو، طراحی شاسی یکپارچه با کابین بار مجزا، موتور XU پلاس دوگانه‌سوز ارتقایافته و گیربکس BE تقویت شده را بخشی از بهبودهای ایجادشده در وانت آریسان برشمرد و گفت: برای افزایش میزان پیمایش محصول مخزن ۷۵ لیتری CNG در کنار باک بنزین فلزی ۴۰ لیتری در خودرو قرار خواهد گرفت. علی رحیمی محصول بهبودیافته آریسان را دارای استانداردهای آلایندگی یورو۵ دانست و گفت: این خودرو، الزامات محیط‌زیستی را به‌طور کامل رعایت کرده است.

وی گفت: با ارتقای ایمنی محصول، راحتی و اطمینان‌خاطر برای راننده و سرنشین خودرو ایجاد شده است.

 او افزود: اقداماتی مانند بهره‌مندی از شاسی جدید ارتقایافته، اضافه شدن چراغ مه‌شکن، اتوماتیک شدن شیشه بالابر راننده، حذف زاپاس بند از فضای داخل کابین و انتقال به زیر خودرو و حذف کانال گیربکس و نیز بهبود سیستم تعلیق و ترمز، از سایر اقدامات انجام‌شده در راستای ارتقای ایمنی و راحتی سرنشین است.

معاون تحقیق، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه کاهش ورود صدا به داخل کابین در راستای رفع ایرادات مطرح‌شده از سوی مشتریان در آریسان جدید انجام‌شده، ارتقای سیستم سرمایش و گرمایش، بهبود راحتی صندلی، تعبیه جاموبایلی و جالیوانی و اقلام دم‌دستی روی کنسول و کاهش هزینه سوخت را از سایر اقدامات انجام‌شده روی محصول وانت آریسان۲ دانست که برای افزایش رفاه و راحتی راننده هنگام استفاده از این خودرو کار انجام ‌شده است.

وی عنوان کرد: اضافه شدن چراغ مه‌شکن و افزودن حسگر موانع عقب نیز در راستای ارتقای ایمنی و پاسخ به نیازمندی مشتریان در این محصول تعبیه شده است.

 به‌گفته رحیمی با بیان اینکه وانت آریسان بهبودیافته به‌زودی تولید خواهد شد، گفت: با توجه به نصب قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت BE روی این محصول، قطعات مصرفی این حوزه مشابه سایر خودروهای پلتفرم XU بوده و دسترسی به قطعات یدکی به خدمات پس از فروش به سهولت امکان‌پذیر خواهد بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2lnor4