چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 18000
تاریخ انتشار: 1401/04/12 01:20
میلاد کماسی، سرپرست مهندسی فروش شرکت توسعه نفت‌وگاز سرو

کاتالیست مورد نیاز را تامین‌کردیم

شرکت دانش‌بنیان توسعه صنایع نفت‌وگاز سرو، نخستین و بزرگ‌ترین تولیدکننده کاتالیست‌های صنایع فولاد، پالایش و پتروشیمی در کشور است.

ارائه خدمات پس از فروش تخصصی به مصرف‌کنندگان کاتالیست (یعنی صنایع فولاد، پالایش و پتروشیمی) یکی از رسالت‌های شرکت نفت‌وگاز سرو به‌عنوان بنیان‌گذار صنعت کاتالیست در ایران است. این در حالی است که تا پیش از ورود شرکت نفت‌وگاز سرو به این صنعت و تولید کاتالیست، تولیدکنندگان خارجی، چنین خدمات مشابهی را در اختیار صنایع ما قرار نمی‌دادند.

پیش از ورود شرکت نفت‌وگاز سرو به صنعت تولید کاتالیست، روال بر این بود که محصولی در گمرک در اختیار متقاضیان خرید قرار می‌گرفت و مصرف‌کنندگان ناچار به مصرف آن بود. خریداران ایرانی کاتالیست امکان ابرازنظر درباره کیفیت این محصولات را نداشتند. یا طرف‌های خارجی هیچ خدماتی به مصرف‌کنندگان ایرانی این محصولات ارائه نمی‌دادند. همین موضوع نیز چالش‌هایی برای تولیدکنندگان در روند بهره‌برداری از کاتالیست به‌دنبال داشت.

شرکت نفت‌وگاز سرو به‌دنبال آن بود که علاوه بر تولید کاتالیست، خدماتی را به مصرف‌کنندگان این محصول های‌تک ارائه دهد و در همین حال، بحث‌های علمی تولید کاتالیست را در کشور بومی‌سازی کند؛ بنابراین سیاست‌گذاران این شرکت دانش‌بنیان، چند هدف برای ارائه خدمات به مصرف‌کنندگان کاتالیست تعیین کرد. نخستین هدف پر کردن جای خالی خدمات فنی شرکت‌های خارجی بود. به‌عنوان مثال، شرکت نفت‌وگاز سرو، خدمات فنی خود را به شرکت‌هایی که کاتالیست خارجی در فرآیند تولید خود استفاده می‌کنند نیز ارائه می‌دهد. به بیانی دیگر، متخصصان این شرکت، وظایف شرکت‌های خارجی تولیدکننده خارجی کاتالیست را در حوزه فنی و فرآیندی برعهده گرفتند.

در ادامه متخصصان شرکت دانش‌بنیان نفت‌وگاز سرو برای بومی‌سازی دانش کاتالیست در کشور، ۲۱ دوره آموزشی برگزار کردند. هفته گذشته بیست‌ودومین دوره کارگاه آموزشی تخصصی کاتالست نیز طی ۲ روز برگزار شد. این دوره جدید با محوریت کاتالیست‌های فرآیند احیا مستقیم آهن برگزار شد و مدیران بیش از ۲۰ شرکت فولادی در این دوره حضور یافتند. دوره یادشده فرصت مناسبی را برای ارتقای دانش مدیران صنعت فولاد کشور در حوزه کاتالیست فراهم کرد. همزمان زمانی به تعامل نظر میان فعالان صنعت فولاد با یکدیگر و همچنین با دست‌اندرکاران صنعت کاتالیست، مهیا شد.

توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که مصرف‌کنندگان کاتالیسیت، صنایع فولاد، پتروشیمی و... هستند و دانش تخصصی لازم درباره کاتالیست را ندارند. درواقع تنها بهره‌برداری از این محصول های‌تک را بر عهده دارند و درنتیجه آموزش تخصصی به آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بنابراین فعالان شرکت نفت‌وگاز سرو برای رفع این خلأ تلاش می‌کنند تا دانش تولید کاتالیست و همچنین دانش بهره‌برداری از کاتالیست را به‌صورت تخصصی به صنایع آموزش دهند. بدین‌ترتیب برای نخستین‌بار در ایران، دوره‌های تخصصی کاتالیست در حوزه پتروشیمی و فولاد برگزار و خلأهای این بخش تا حدودی رفع شد.

در ادامه باید خاطرنشان کرد که متخصصان تیم فنی و تحقیقاتی شرکت نفت‌وگاز سرو در جریان بهره‌برداری از این کاتالیست‌ها نیز حضور دارند. در واقع این حضور به رفع چالش‌های حاکم بر این صنعت کمک ویژه‌ای می‌کند.

از مجموع موارد یادشده می‌توان این‌طور برداشت کرد که شرکت دانش‌بنیان نفت‌وگاز سرو در طول سال‌های گذشته توانسته خلأ شرکت‌های خارجی را در کشور و برای صنایع داخلی برطرف کند. در واقع بسته کاملی از خدمات توسط شرکت نفت‌وگاز سرو ارائه شده و در چنین فضایی صنعتگران واحدهای فولادی و پتروشیمی هیچ نیازی به کاتالیست خارجی و سایر خدماتی که این شرکت‌ها ارائه می‌دهند، ندارند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45a7jq