پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 5899
تاریخ انتشار: 1400/08/28 11:30

چگونه بیمه شخص ثالث را انتقال دهیم؟

راهنمای عملی و آشنایی با قوانین انتقال تخفیف‌های بیمه شخص ثالث در کشور اعلام شد.

قانون بیمه شخص ثالث تغییر کرده و دیگر با فروش ماشین کارکرده به صاحب آن منتقل نمی‌شود. قانون می‌گوید فرد بیمه‌گذار می‌تواند بیمه شخص ثالث خود را به یکی از اعضای درجه یک خانواده خود منتقل کند‌.

در سال ۱۳۹۶ شورای نگهبان کشور قانون جدیدی را در رابطه با بیمه شخص ثالث در سطح کشور اجرا کرد. این قانون بر راننده محور بودن بیمه شخص ثالث تاکید بسیاری می‌کند. مطابق این قانون بیمه شخص ثالث مربوط به راننده خودرو است و فرد می‌تواند در زمینه انتقال آن به شخص دیگر، خودروی جدید و حتی شرکت بیمه جدید اقدام کند. در این قانون عنوان شده فرد بیمه گذار می‌تواند بیمه شخص ثالث خود را به یکی از اعضای درجه یک خانواده منتقل کند.

به نقل از روزنامه هفت صبح، زمانی می‌توانید بیمه شخص ثالث خود را از خودرویی به خودرویی دیگر منتقل کنید که کاربری هر دو خودرو یکسان باشد. اگر شما راننده تاکسی هستید در صورتی می‌توانید بیمه شخص ثالث خود را به خودروی دیگری انتقال دهید که آن خودرو هم تاکسی باشد.

اگر قصد فروش خودروی خود را دارید و می‌خواهید بیمه شخص ثالث آن را هم به مالک جدید خودرو انتقال دهید، شرکت بیمه برای این کار باید الحاقیه تغییر بیمه‌گذار را به نام مالک جدید صادر کند. در این صورت دیگر شما هیچ حق قانونی در قبال بیمه شخص ثالث خودروی بیمه قبلی ندارید و تمام حق و حقوق مربوط به بیمه، به فرد جدید واگذار خواهد شد.

معمولا افراد زمانی که قصد خرید خودرو جدید دارند یا می‌خواهند شرکت بیمه مورد نظر خود را تغییر دهند، نسبت به انتقال بیمه شخص ثالث خود اقدام می‌کنند. تمام تخفیفات بیمه شخص ثالث در صورت قانونی بودن می‌تواند علاوه بر شرکت دیگر، به شخص دیگری هم منتقل شود. انتقال بیمه شخص ثالث هم در صورت توافق بیمه گذار انجام می‌شود.

برای اینکه بتوانید بیمه شخص ثالث خود را منتقل کنید، لازم است حضوری به یکی از نمایندگی‌ها و شعب شرکت بیمه مورد نظر مراجعه کنید. انتقال بیمه شخص ثالث در رابطه با خودروهای اسقاطی و خودروهای جدید کمی متفاوت است. برای انتقال بیمه به یکسری مدارک نیاز دارید. در صوررتی که قصدتان انتقال بیمه شخص ثالث به خودرو جدید است، باید فرم درخواست فرد بیمه‌گذار را علاوه بر مدارک شناسایی فرد بیمه‌گذار، الحاقیه فسخ بیمه قبلی و سند خودرو جدید ارائه دهید.

برای انتقال بیمه شخص ثالث خودرو اسقاطی لازم است سند خودروی جدید، کپی بیمه نامه قبلی، مدارک شناسایی فرد بیمه‌گذار، درخواست کتبی فرد بیمه‌گذار، اصل برگه اسقاط خودرو و الحاقیع فسخ بیمه‌نامه قبلی را ارائه دهید.

 

منبع: تجارت نیوز

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/487jk3