جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 6184
تاریخ انتشار: 1400/08/29 22:45

چرا باید گوشی و لوازم الکترونیک را بیمه کنیم؟ + قیمت

هر نوع کالای دیجیتالی می‌تواند تحت پوشش بیمه قرار گیرد و بستگی به قرارداد بیمه‌گذار و شرکت بیمه دارد.

زندگی روزمره به ما نشان داده است که هر کالایی که میان مردم پر رونق شد و به نوعی زندگی انسان‌ها به آن وابسته شد، تحت پوشش بیمه قرار گرفت. در ابتدا خیلی‌ها نیاز به خودرو نداشتند و امکان تصادف و خسارت کم بود اما رفته رفته با افزایش خودرو در جامعه و افزایش خسارت‌های خودرویی، مردم تمایل به استفاده از بیمه پیدا کردند. در سال‌های اخیر نیز با اوج‌گیری قیمت کالاهای دیجیتال مثل لپ تاپ و گوشی تلفن همراه شاهد رونق بیمه تجهیزات الکترونیکی در کشور بودیم.

بیمه معیار جدید خریداران وسایل الکترونیک است

در این رابطه ایمان مستمری کارشناس صنعت بیمه و ارزیاب خسارت تجهیزات الکترونیکی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: به دلیل اینکه امروزه تجهیزات الکترونیکی از قبیل موبایل، تبلت، کامپیوتر، ساعت‌های هوشمند و … اهمیت بسیار زیادی در زندگی روزمره ما دارند. زندگی بدون آن‌ها غیرقابل تصور است و در برگیرنده تمامی اطلاعات شخصی و کاری ما هستند. حفظ، نگهداری و راهکاری برای جایگزینی آن‌ها در صورت هرگونه خرابی یا خسارت وارده به صورت لحظه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لذا کیفیت و گارانتی معتبر در زمان خرید این گونه تجهیزات در بین خریداران یکی از معیارهای اصلی انتخاب آن‌ها است.

مستمری اظهار کرد: به تازگی با ورود صنعت بیمه کشور در این عرصه و پوشش خسارت‌های احتمالی وارده که خارج از گارانتی شرکت‌های است، توجه خریداران به این موضوع جلب شده و یکی از معیارهای مهم خرید انواع تجهیزات الکترونیکی است.

وی افزود: این نوع بیمه‌نامه می‌تواند انواع خسارت‌های فیزیکی از قبیل ضربه‌های وارده به تجهیزات در اثر افتادن از دست، برخورد با اشیا دیگر، آب‌خوردگی، تحت فشار قرار گرفتن، آتش‌سوزی و … را پوشش دهد و حتی بسته به نوع قرارداد با شرکت بیمه پوشش سرقت با شکست حرز نیز می‌تواند پوشش داده شود که شرایط خاص خود را طبق مفاد بیمه‌نامه دارد. هر نوع کالای دیجیتالی می‌تواند تحت پوشش بیمه قرار گیرد و بستگی به قرارداد بیمه‌گذار و شرکت بیمه دارد.

این کارشناس صنعت بیمه تأکید کرد: با توجه به اهمیت جایگزینی تجهیزات الکترونیکی بخصوص گوشی تلفن همراه، اهمیت بیمه کردن این تجهیزات بارز و مشخص است. گارانتی تنها ایرادات ذاتی دستگاه خریداری شده را پوشش می‌دهد که در زمان تولید و بر اساس آمار شرکت سازنده احتمال دارد، برای دستگاه اتفاق بیافتد و خسارت‌های احتمالی وارده فیزیکی خارج از گارانتی است. استفاده از گارانتی دستگاه به ندرت اتفاق می‌افتد.

مستمری در پایان گفت: بیشترین احتمال بروز خسارت برای دستگاه‌های دیجیتال که برای همه ما اتفاق افتاده، ضربه، افتادن از ارتفاع، آب‌خوردگی، تحت فشار قرار گرفتن و سرقت است که هیچ کدام تحت پوشش گارانتی محصول قرار نمی‌گیرند. در اینجا اهمیت تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آن‌ها اهمیت پیدا می‌کند و برای خریداران کالا جذاب می‌شود.

برای بیمه گوشی چقدر هزینه باید پرداخت کرد؟

با توجه به مسائل مطرح شده، ضرورت بیمه وسایل الکترونیک برای ما مشخص شده است اما حتماً گزارش‌های زیر برای شما هم جالب است. بر اساس گزارش‌های مطرح شده، ۵۰ درصد صفحه نمایش موبایل‌ها در اولین سقوط می‌شکند. ۱۰ درصد افراد تنها چند هفته پس از خرید، به گوشی خود آسیب می‌زنند. ۲۵ درصد گوشی‌های موبایل مورد سرقت قرار می‌گیرند. ۴۵ درصد گوشی‌های هوشمند به صورت تصادفی آسیب می‌بینند. ۲۸ درصد گوشی‌های هوشمند در اثر نفوذ مایعات آسیب می‌بینند. ۹۹ درصد آسیب‌ها تحت پوشش گارانتی نیستند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که خریداران تلفن‌های همراه با قیمت ۲۰ میلیون تا ۴۰ میلیون تومان، برای بیمه باید حدود ۱۲,۲۶۲,۵۰۰ ریال تا ۱۹,۶۲۰,۰۰۰ ریال هزینه بیمه بپردازند. گوشی‌های میان رده که حدود ۱۰ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان قیمت دارند نیز هزینه بیمه آن‌ها حدود ۵۴۵,۰۰۰ ریال تا ۸۷۲,۰۰۰ ریال است. برای یک لپ تاپ حدود ۲۰ میلیون نیز باید حدود ۱۲,۶۲۵,۰۰۰ ریال تا ۱۵,۱۵۰,۰۰۰ ریال هزینه کرد. هزینه بیمه لپ تاپ های کمتر از ۲۰ میلیون تومان هم حدود ۷,۲۵۰,۰۰۰ ریال تا ۸,۷۰۰,۰۰۰ ریال هزینه باید کرد.‌


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2lpak3