یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14 Apr 2024
کد خبر: 18413
تاریخ انتشار: 1401/04/28 23:30
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل خبر داد

چراغ ۸۴درصد واحدهای تولیدی اردبیل روشن است

براساس آمار سامانه بهین‌یاب، تاکنون هزار و ۱۷۶پروانه بهره‌برداری دارای اعتبار از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل صادر شده است که از این میان ۹۹۰واحد فعال هستند.

کارشناسان با تاکید بر ضرورت تعیین‌تکلیف واحدهای تولیدی راکد معتقدند ۱۸۶واحد تولیدی راکد در استان اردبیل وجود دارد که ۷۰مجموعه از میان این واحدهای راکد، قابل‌احیا تشخیص داده شده است. برهمین‌اساس نیز رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در حال‌ حاضر از میان واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری، حدود ۸۴درصد در حال فعالیت هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بااشاره به اینکه بیشتر مجموعه‌های غیرقابل‌احیا نیز شامل واحدهای کوچک می‌شود، گفت: برخی از این واحدها مشکلات کوچکی دارند و بررسی آنها در دستور کار قرار گرفته است تا به‌تدریج احیا شوند. وی همچنین به اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها اشاره کرد و درباره تاثیرات آن بر واحدهای تولیدی گفت: تنها مشکلی که ممکن است برای واحدهای تولیدی پیش بیاید، در زمینه افزایش سرمایه در گردش این واحدها است که در این راستا تدابیر لازم پیش از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها در نظر گرفته شده است.

احیای ۷۰واحد تولیدی راکد در سال ۱۴۰۱

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل همچنین از فعال شدن ۷۰واحد راکد تولیدی و صنعتی در سال مزین به «تولید، دانش‌بنیان،اشتغال‌آفرین» در استان اردبیل خبر داد.

صمترامین صادقی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در سال مزین به «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» در کنار حمایت از واحدهای فعال، سعی بر این است تا ۷۰واحد تولیدی راکد و نیمه‌فعال نیز به چرخه تولید مناسب بازگشته و فعالیت‌های اقتصادی قوت و قدرت بیشتری بگیرد.

صادقی افزود: امسال مصمم هستیم تا ۴۰واحد تولیدی نیمه‌تمام صنعتی را در مناطق مختلف استان تکمیل و آماده بهره‌برداری کنیم که در این زمینه تلاش سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ستودنی است.

وی درباره میزان اشتغال واحدهای تولیدی و صنعتی در سال ۱۴۰۱ نیز خاطرنشان کرد: تعهد ما اشتغال 5هزار و ۵۰۰ نفر در واحدهای تولیدی و صنعتی است که تلاش خواهیم کرد با رفع موانع و مشکلات، در کنار حفظ اشتغال موجود، اشتغال جدید را نیز دایر کنیم.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با تاکید استاندار اردبیل قرار شد تا اعطای تسهیلات از منابع مختلف برای واحدهای تولیدی و صنعتی انجام شده و گواهی مالیاتی و بیمه‌ای نیز در برخورداری واحدهای تولیدی به‌رغم برخی بدهی‌ها و معوقات بانکی به‌انجام برسد.

وی بیان کرد: ما سعی می‌کنیم در رایزنی با بانک‌های عامل، اخذ وثیقه را برای پرداخت تسهیلات به‌شکل سهل و آسان مدنظر قرار داده و بخشودگی جرایم مالیاتی و بیمه‌ای نیز به‌عنوان یک اقدام حمایتی و پشتیبانی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل ادامه داد: شهرک‌های صنعتی تلاش کرده تا زیرساخت‌های لازم را تا حد امکان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایجاد کند.

۴۳ واحد تولیدی در 4 ماه گذشته احیا شدند

رئیس سازمان صمت اردبیل بااشاره به اینکه در ۲سال اخیر بیش از ۱۰۰واحد راکد تولیدی و صنعتی به چرخه فعالیت بازگشته و ۸۲ واحد نیز در مرحله بازگشت به چرخه تولید قرارگرفته، گفت: امسال قرار است ۷۰واحد تولیدی راکد به مجموع واحدهای تولیدی فعال استان بازگردد که در 4 ماه اخیر، ۴۳واحد از این تعداد به چرخه فعالیت‌های صنعتی و تولیدی بازگشته‌اند.

وی حمایت از ساخت محصولات صنعتی تولیدی در جلوگیری از واردات را از دیگر رویکردها برشمرد و تصریح کرد: با هدف جلوگیری از خروج ارز و حمایت از تولیدات داخلی، صنایع الکترونیکی و صنایع دانش‌بنیان فرصت تولید موثر و صادرات‌محور را فراهم کردند و در سایر صنایع مانند ام.دی. اف، پلاستیک، فولاد و میلگرد نیز ظرفیت‌های خوب صادراتی فراهم ‌شده

 است. رئیس سازمان صمت اردبیل ادامه داد: در حوزه صادرات، شاهد تا ۲برابر رشد و جهش صادراتی در ارزش و وزن صادراتی محصولات هستیم، به‌طوری‌که ۵۱۶میلیون دلار صادرات از گمرکات استان انجام ‌شده است.

صادقی بیان کرد: در سال‌های اخیر، عمده محصولات صادراتی استان از محصولات کشاورزی به‌ویژه سیب‌زمینی به‌سمت صادرات محصولات صنعتی سوق پیدا کرده، به‌گونه‌ای که ۶۰درصد محصولات صادراتی استان، صنعتی هستند.

وی اضافه کرد: میلگرد، شمش فولاد، مواد پلاستیکی، ام.دی. اف و مصنوعات چوبی از جمله این محصولات صنعتی صادراتی است که به کشور ترکیه، آذربایجان و سایر کشورهای همسایه و حتی اروپایی صادر شده است.

رئیس سازمان صمت اردبیل توضیح داد: در کنار تولید شیرهای صنعتی شامل گاز و نفت، تولید شیرآلات بهداشتی نیز در گرمی به‌عنوان قطب تولید این محصولات موردتوجه قرارگرفته و ما در بحث تولید پلاستیک نیز ۲۵درصد نیاز بازار را تامین می‌کنیم.

صادقی به ظرفیت‌های معدنی استان به‌ویژه شناسایی ۲معدن ارزشمند مس و مولیبدن در مشکین‌شهر اشاره کرد و ادامه داد: پروانه بهره‌برداری برای این معادن و برداشت آنها صادر شده و در کنار آن فرصت توسعه صنایع تبدیلی نیز در این بخش فراهم آمده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از ایجاد اشتغال برای صنوف تولیدی همپای واحدهای صنعتی در استان خبر داد و تصریح کرد: فرصت اشتغال برای ۶ هزار و ۸۰۰ نفر در بخش صنعت، معدن و تجارت در یک سال اخیر با پوشش بیمه‌ای در استان اردبیل مهیا شده است. 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4m8pk5