سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 5881
تاریخ انتشار: 1400/08/24 22:30

پلنکس ۲۰۲۱ فرصتی برای شفاف‌سازی

فعالان صنعت فولاد در پلنکس ،۲۰۲۱ آخرین وضعیت صنعت فولاد ایران را به بحث و بررسی می‌گذارند و مهمترین مشکلات پیش‌روی آن را تحلیل می‌کنند.

کنفرانس بین‌المللی صنعت فولاد و مواد اولیه که ۲۵ آبان‌‌ماه در جزیره کیش برگزار می‌شود می‌تواند فرصتی ارزشمند برای بیان دغدغه‌ها و مشکلات فعالان این صنعت مهم و زیرساختی کشور باشد. در همین راستا با دو تن از سخنرانان این کنفرانس به گفتگو نشستیم. مدیران عامل شرکت‌های ذوب‌آهن و اصفهان و صبافولاد خلیج‌فارس از وضعیت کنونی این شرکت‌ها و کلیت صنعت فولاد کشورمان می‌‌گویند. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان درباره اهمیت برگزاری کنفرانس‌هایی مثل پلنکس ۲۰۲۱ اظهار داشت اظهار داشت: «بحث همایش‌ و نمایشگاه‌ها به کشور ما محدود نمی‌شود و در سراسر دنیا برای نیل به اهداف تعریف‌شده برگزار می‌شود. این قبیل همایش‌ها چه در ایران و چه در خارج با هدف گردهمایی شرکت‌ها و گفتگو درباره نیازها و نحوه رفع آنها برگزار می‌شود. ترکیب شرکت‌کنندگان در این همایش‌ها مهم است. شرکت‌های تاثیرگذار و زنجیره‌ای نیز در این همایش‌ها حاضر هستند».

درد مزمن

یزدی‌زاده تصریح کرد: «در حال حاضر ذوب‌آهن یک درد مزمن دارد و آن تامین سنگ‌آهن دانه‌بندی است. متاسفانه سنگ‌آهن نه تنها در هیچ یک از قسمت‌های زنجیره دیده نمی‌شود بلکه پیرامون آن هم صحبتی نمی‌شود. سهمیه‌ای هم برای آن در نظر گرفته نشده است. تولید ۸ درصد از تولید فولاد کشور بر عهده ماست ولی مواد اولیه‌‌ای که باید به راحتی در اختیار ما قرار نمی‌گیرد در دسترس نیست. برای خرید مواد اولیه در جنگ و ستیز دائمی هستیم. قیمت تمام‌شده ما در مقایسه با سایر تولید کننده‌ها بالاتر است زیرا هزینه انرژی مصرفی ماست. ذوب‌آهن از انرژی یارانه‌ ای استفاده نمی‌کند بنابراین حدود ۵۰ درصد از قیمت تمام‌شده صرف حامل‌های انرژی می‌شود. این موضوع درباره سایر شرکت‌های فولادی حدود ۱۰ درصد است. بدیهی است که این موضوع، قدرت چانه‌زنی بیشتری به آنها می‌دهد».

شرایط کنونی قابل‌اتکا نیست

سعید بزرگی، مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج‌فارس اظهار داشت: «جا دارد از برگزار‌کنندگان این کنفرانس تشکر کنم. بدیهی است برگزاری کنفرانس‌هایی از این دست می‌تواند به ایجاد شفافیت بیشتر در زنجیره فولاد کمک شایانی کند. لازم است که در این گونه کنفرانس‌ها از حضور مسئولان و تصمیم‌گیرندگان حوزه فولاد استفاده لازم به عمل آید. علاوه بر این حضور در این گونه کنفرانس‌ها کمک می‌کند تا حلقه‌های این زنجیره تولید بتوانند به یکدیگر نزدیک‌تر شده و از توانمندی‌های هم برای افزایش بهره‌وری در زنجیره تولید بهره ببرند».

وی افزود: «در خصوص وضعیت صنعت فولاد و علی‌الخصوص مواد اولیه، ایران درحال‌حاضر در شرایط نسبتاً مناسبی دارد. اما این شرایط در بلندمدت، قابل اتکا نیست. با توجه به کمبود قابل پیش‌بینی سنگ‌آهن در سال‌های آینده نیازمند حرکتی جدی، عملیاتی و به دور از شعار و عوام‌فریبی هستیم. احیای معادن کوچک‌مقیاس و ایجاد سازوکاری برای اکتشافات بیشتر و انجام عملیات موثر در این حوزه باید در صدر دستورات نهادهای بالادستی قرار گیرد تا در بلندمدت بتوانیم به آینده این صنعت امیدوار باشیم».

بزرگی در تشریح سخنان خود گفت: «در بخش‌هایی از صنعت فولاد به فناوری روز دست یافته‌ایم؛ بنابراین پایایی بیشتری در این زنجیره مشاهده می‌شود. سیاست درستی که اجازه داد بخش خصوصی در این صنعت جایگاه مناسبی برای خود بیابد، باعث شد تا عبور از تحریم‌ها و مبارزه با یکی از بزرگ‌ترین جنگ‌های اقتصادی تاریخ بشر در این حوزه موفق‌تر از حوزه‌های دیگر مانند نفت و پتروشیمی باشد. در حوزه فناوری اگر در جایگاه سازنده فناوری نیستیم باید در جایگاه دنبال‌کنندگان سریع قرار گیریم و به راهکارهای جایگزین سنگ‌آهن برای تولید در آینده، توجه بیشتری داشته باشیم و تدابیر لازم را برای آن بیندیشیم».


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gg9d3