پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 12046
تاریخ انتشار: 1400/12/03 18:01

پشت پرده کند شدن اینستاگرام در ایران

بسیاری بر این اعتقاد هستند که کند شدن سرعت اتصال به اینستاگرام، مقدمه‌چینی برای کلید خوردن طرح صیانت است.

سال ۱۴۰۰ طرح صیانت به موضوعی پرحاشیه در فضای مجازی تبدیل شد. مردم و به خصوص صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی نگران اجرای این طرح از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت هستند. طرحی که مجلس مدعی صیانت از حقوق کاربران است و مردم در کلمه فیلترینگ و محدودسازی خلاصه می‌کنند. در روزهای اخیر این نگرانی هم‌زمان با کاهش شدید سرعت اینستاگرام بیشتر شد. از نظر فنی پینگ اینستاگرام از آی پی ایران افزایش داشته است و منجر به کاهش سرعت و نوعی فیلترینگ شده است. در جدول زیر می‌توانید در یک نگاه پینگ اینستاگرام از آی پی ایران را با بقیه سایر کشورها مقایسه کنید. در این مقایسه با کاهش عمدی سرعت اینترنت مواجه می‌شویم. بعضی افراد بر این اعتقاد هستند که احتمالا با این روش رفته رفته و بی صدا طرح صیانت اجرا خواهد شد و در نهایت به اینترنتی دسترسی خواهیم داشت که محدود به سایت‌های مجاز داخلی خواهد بود.

پینگ-اینستاگرام

در خصوص این موضوع با یکی از کارشناسان این حوزه گفتگو داشتیم. در ادامه همراه گسترش نیوز باشید.

جلال ترابی، کارشناس سئو در گفتگو با گسترش نیوز گفت: Ping معیاری برای احتساب فاصله‌ زمانی اتصال بین دو دستگاه در شبکه است. از طریق میزان پینگ یک سرویس اینترنتی، مدت زمان رفت و برگشت یک بسته اطلاعات از سمت دستگاه هوشمند مانند کامپیوتر به سمت سرور مشخص می‌شود. پینگ در واقع تاخیر زمانی است که در هنگام انجام هر کار Online اتفاق میافتد. از کلیک روی لینک تا استریم کردن یک ویدئو زمان خاصی صرف می‌شود.

ترابی

بیشترین اختلال در اینترنت مخابرات

ترابی اظهار کرد: این قضیه در سرویس‌دهنده‌های مختلف متفاوت است. اینترنت‌های ارائه شده از سمت مخابرات بیشترین کندی و تاخیر در لود عکس‌ها و فیلم‌ها را دارند. برخلاف اینترنت مخابرات سرعت اینترنت‌های ارائه شده از سمت شرکت‌هایی مثل رایتل، ایرانسل و همراه اول بهتر است. این موضوع در برخی از ساعت‌های پرمصرف روز بیشتر به چشم می‌آید.

وی افزود: با کند کردن اینترنت، تاخیر در ارسال و دریافت پینگ ها و کم کردن پهنای باند اپلیکیشن اینستاگرام نسبت به سایر اپ ها و سایت‌های کند تر شده است.

این کارشناس فناوری اطلاعات ضمن اشاره به احتمال اجرای طرح صیانت تاکید کرد: موضوع اختلال فنی از چند جانب باید مورد بررسی قرار بگیرید. گاها اختلال فنی از سمت سرور و خود اپلیکیشن ها است و ربطی به سرویس‌دهندگان اینترنت و زیرساخت اینترنت ایران ندارد. البته در اکثر مواقع کند بودن اپلیکیشن ها یا گاها ارسال نشدن کد ورود به اپ‌هایی مثل اینستاگرام یا تلگرام حاصل کند کردن یا ایجاد اختلال در برخی از راه‌های ارتباط مخابراتی و اینترنتی میان ایران و سرور مبدا است. به عنوان مثال گاها در دریافت پیامک ورود به اپ تلگرام یا واتساپ نیز همین مسئله وجود دارد.

تجربه‌های شکست‌خورده فیلترینگ

ترابی خاطرنشان کرد: کاهش پهنای باند و بستن کامل اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام منجر به نفرت مخاطبین ایرانی از سیاست‌های اعمال شده در حمایت از فضای مجازی می‌شود. اگر شفاف‌سازی لازم در جهت اجرای طرح صیانت و نظرخواهی از فعالین و صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی در این زمینه نشود و با خودرایی  مسئله اجرا شود، انگیزه کار در جوانان به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: مشابه این اقدامات را قبلا هم شاهد بودیم. به طور مثال فیلترینگ ویچت، وایبر، لاین، فیس بوک و همین چند سال قبل فیلتر پیام‌رسان تلگرام شکل گرفت. درنهایت فقط یک فیلتر اتفاق افتاد و هرکسی که نیازمند این اپ ها باشد، به سادگی به آنها دسترسی دارد. به عنوان یک شخص فعال در این فضا توصیه می‌کنم، به جای اجرای طرح‌های ناموفقی مثل صیانت، فیلتر و محدود کردن اپ‌های پرمخاطب؛ دولت و حکومت به دنبال فرهنگ‌سازی و حمایت از تولیدکنندگان محتوای دیجیتالی باشند.

این کارشناس فناوری در پایان گفت: حمایت از این حوزه و افراد فعال در این فضا کمک می‌کند تا میزان فحشا و بی‌بند و باری به اندازه قابل توجهی کاهش پیدا کند. با فیلتر و محدود کردن تنها راه دسترسی عوض می‌شود. اگر با اجرای صیانت به دنبال مجبور کردن کاربران به استفاده از اپ‌های جایگزین هستیم، این کار تنها باعث تنفر کاربران می‌شود.

منبع: گسترش نیوز 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y6ke3