پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 9818
تاریخ انتشار: 1400/10/13 15:00

پایان کم‌آبی در استان‌های شرقی با طرح جدید

عبدالناصر درخشان گفت: چندی پیش ما در مجلس طرحی را مصوب کردیم و نمایندگان غریب به اتفاق به طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان رای دادند. با این طرح کل شرق و جنوب شرق کشور وهرجایی که نیاز باشد آب اقیانون باید انتقال پیدا کند. این طرح یک اراده بزرگ و یک کفش پولادین محکم می خواهد.

طرح انتقال آب دریای عمان به سه استان شرقی کشور (سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان شمالی) از آرزوهای دیرینه مردم است. در دهه‌های اخیر چالش‌های متعددی در زمینه تامین منابع آبی به ویژه در شرق کشور به وجود آمده است. از طرفی مساله آب و منابع آبی چنان مهم و راهبردی شده که توجه به این مهم را در سراسر کشور دوچندان کرده است. حال و روز منابع آبی به دلیل کاهش نزولات آسمانی و برداشت‌های بی رویه در اغلب نقاط جمعیتی کشور خوب نیست اما بحران در شرق کشور با توجه به وضعیت جغرافیایی و اقلیمی به مراتب شدیدتر است. علاوه بر این بر اثر کاهش نفوذپذیری خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی، بارندگی‌ها منجر به جاری شدن روان آب و سیلاب در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان می‌شود و به جای مهار و هدایت آب‌های سطحی، باید به جبران خسارات ناشی از آبگرفتگی و سیل پرداخت.

بسیاری از روستاهای این استان‌ها از نعمت شبکه آب سالم و بهداشتی بی‌بهره‌اند و کمبود آب بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب را تحت تاثیر قرار داده تا جایی که پیش بینی‌های صورت گرفته در خصوص سطح مصرف و منابع موجود در این منطقه حکایت از کمبود ۸۵۶ میلیون مترمکعب آب در این سه استان دارد. طرح انتقال آب دریای عمان به سه استان شرقی کشور از ضرورت‌های مهم توسعه است.

طرح انتقال آب وزارت صمت به بن بست خورد

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با نماینده مردم ایرانشهر و عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس،‌ برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید.

عبدالناصر درخشان، نماینده مردم ایرانشهر در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز اظهار کرد: پیش از این وزارت صمت برنامه‌های خیلی خوبی در این زمینه داشت اما اکنون با بن بست روبرو شده است. اکثر کشورهایی که در حوزه دریا زندگی می کنند، مثلا کشورهای حوزه خلیج فارس، میلیون ها لیتر آب دریا را شیرین می کنند و استفاده می کنند. ما آرمان های بزرگی داریم که آب اقیانوس هند و دریای عمان را به جنوب شرق، شرق کشور بیاوریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: اکنون مردم چابهار که در کنار دریا زندگی می کنند فقط ۱۹ درصد آب شرب دارند. آب شرب در دسترس آنها غیر بهداشتی است. شهر چابهار هنوز به طور کامل لوله کشی نشده است اما هر روز موج های خروشان دریای عمان را می بینند. دسترسی به آب شیرین دریا برای مردم سیستان آرمان و آرزو است. مردم سیستان و بلوچستان تشنه اند. آب دریای عمان می تواند تمام زمین های حاصل خیز استان را سیراب کند و پیشرفت آبادانی بیاورد.

بحران شدید آب در راه است

وی افزود: چندی پیش ما در مجلس طرحی را مصوب کردیم و نمایندگان قریب به اتفاق به طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان رای دادند. با این طرح کل شرق و جنوب شرق کشور وهرجایی که نیاز باشد باید  آب اقیانون منتقل شود. این طرح اراده‌ای بزرگ و  کفش پولادین می‌خواهد.

درخشان در پایان اظهار کرد: ‌ما با بحران شدید آب روبرو هستیم، مردم ما تشنگی خواهند کشید و پدیده کم‌آبی روز به روز افزایش پیدا می کند. تنها راه حل گذر از این بحران، انتقال آب دریای عمان به جنوب شرق کشور است. درست است که اکنون آب خلیج فارس را به فلات مرکزی انتقال داده ایم اما نباید فراموش کرد که دریای عمان با خلیج فارس متفاوت است. دریای عمان از ساحل تا ۵ کیلومتری عمقی در حدود ۱۰۰۰ کیلومتری داریم اما کل عمق خلیج فارس به ۱۶۰ متر نمی رسد. این تفاوتی چشمگیر است. طرح انتقال آب دریای عمان می تواند تحولی عظیمی برای کشور باشد. اما متاسفانه تاکنون هیچ استفاده ای از آن حتی برای حاشیه نشینان دریای عمان نشده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rkab4