چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 18124
تاریخ انتشار: 1401/04/15 06:55
گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی :

وضعیت وخیم این صنف / وقتی عروسی و مهمانی نیست ما بیکاریم!

رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی اظهار داشت: افزایش نرخ و کاهش مراجعه یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما است.

در اصناف مختلف مشاغلی را می‌بینیم که ارتباط مستقیمی با جشن‌ها و مهمانی‌های مردم دارند. یکی از این مشاغل خشکشویی‌ها هستند که با شیوع کرونا کمتر افرادی به سراغ آن‌ها رفتند و حالا با کاهش این بیماری انتظار می‌رود وضعیت مطلوبی پیدا کرده باشند.

گسترش نیوز در خصوص تاثیر گرانی مواد شوینده در نرخ خشکشویی‌ها به گفت‌وگو با ابوالفضل رجب زاده، رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی پرداخت.

 

 

رجب-زاده

 

رجب زاده در خصوص تاثیر افزایش نرخ مواد شوینده بر نرخ خشکشویی‌ها اظهارکرد: نخستین تاثیر کاهش تقاضا است. بسیاری از هم صنفان ما به علت اینکه این شغل برایشان صرفه اقتصادی ندارد به تعطیلی واحد صنفی خود پرداختند. زمانیکه مشتری در بازار نیست، افزایش نرخ چه فایده‌ای دارد؟

وی با اشاره به اینکه وضعیت بد اقتصادی اصناف را به تعطیلی رسانده است، افزود: امسال حدود ۳۰ درصد از هم صنفان ما مجبور به تغییر شغل شدند. همچنین مراجعه‌کننده جدید نیز نداریم که بگوییم جای خالی این افراد با متقاضی جدید پر می‌شود. چون شخصی با وجود هزینه‌های فعلی به سراغ این شغل نمی‌آید. حتی مغازه دارانی هستند که با ۵۰ سال قدمت مغازه خود را تعطیل کنند. نمی‌شود از صبح تا شب مغازه‌ای را باز کرد و در آمدی نداشت. همچنین کم شدن مهمانی‌ها باعث کاهش تقاضا می‌شود. لباس‌های شب و مجلسی یا کت و شلوار بیشترین میزان تقاضا را دارند. زمانیکه مردم بیرون نروند یا عروسی و مهمانی برگزار نشود ما مراجعه‌کننده نداریم.

رجب زاده در ادامه گفت: هزینه پرسنلی نیز موضوع مهمی است که با وجود درآمد فعلی تأمین آن مشکل است. به همین دلیل افراد معمولا جذب این کار نمی‌شوند و به سراغ کارهای دیگر می‌روند.

رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی همچنین با توجه به هزینه‌های جانبی این صنف اظهارکرد: تنها بحث شوینده‌های داخلی نیست و نرخ برخی از مواد اصلی خشکشویی حتی به ۴۰ میلیون تومان نیز رسید در حالی که در گذشته نرخ آن‌ها ۱۲ میلیون تومان بود. همچنین هزینه پلاستیک، چوب‌لباسی، اجاره‌بها مغازه و... نیز در نرخ تمام شده اثر دارد.

نرخ جدید خشکشویی

وی در خصوص میزان افزایش نرخ در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: در امسال حدود ۳۰ درصد افزایش نرخ داشته‌ایم. اما متاسفانه این افزایش نرخ نه تنها سودی برای ما نداشته بلکه با کاهش متقاضی همراه بوده است. این موضوع دو طرفه به ما ضرر رسانده است پس چه لطفی دارد؟

رجب زاده با بیان مشکلات صنف خشکشویی گفت: افزایش نرخ و کاهش مراجعه یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما است. موضوع بعدی مالیات است که امسال بیان شد. همچنین افزایش نرخ بیمه که در سال جدید حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.

تعیین نرخ

وی در ارتباط با تعیین نرخ خشکشویی گفت: تعیین نرخ این صنف بر اساس درجه بندی آن‌ها است. خشکشویی‌ها ۴ درجه دارند: ممتاز، ۱، ۲، ۳. هر واحد بر اساس تجهیزات و متراژ. ۷ قلم در قیمت‌گذاری است و ما بقی آن‌ها در حضور مشتری تعیین نرخ می‌شود. در این تعیین نرخ منطقه هیچ تاثیری ندارد.

کرونا با این صنف چه کرد؟

رجب زاده در خصوص تاثیر کرونا بر درآمد این صنف بیان کرد: موضوع ابتلا به کرونا از طریق شست و شوی لباس در خشکشویی‌ها تنها سلیقه شخصی افراد بود و ثابت شده نبود. لازم است بگویم که تمام شوینده هایی که در خشکشویی و آبشویی استفاده می‌شوند خود ضدعفونی‌کننده هستند. همچنین حرارتی که بعد از شستن لباس در خشک کن و خشکشویی و حرارتی که در هنگام اتوکشی لباس می‌بیند میکروب‌ها را از بین می‌برد. همچنین اعلام شد که این ویروس روی پارچه کمترین میزان ماندگاری را دارد. لباسی که شسته می‌شود همان روز به مشتری تحویل داده نمی‌شود و حداقل ۲ روز در مغازه می‌ماند. پس در نتیجه قطعا تمام ویروس‌های آن از بین می‌رود. اما در کل در زمان شیوع کرونا مانند بقیه اصناف میزان تقاضا بسیار کم شد.

هزینه تاسیس یک خشکشویی

رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی در پایان پیرامون هزینه‌های لازم برای تاسیس یک خشکشویی اظهارکرد: قیمت‌ها هر روز تغییر می‌کند. هر واحد تازه تاسیس بر اساس دستور سازمان استاندارد باید به واحد هایی پروانه کسب بدهیم که دیگ بخار استاندارد داشته باشند. فرق نرخ دیگ بخار استاندارد و معمولی حدود ۶۰ میلیون است. یک دیگ بخار معمولی با کمترین حجم حدود ۳۰ میلیون تومان است اما دیگ بخار استاندارد از ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است. دستگاه خشکشویی نرخ بسیار بالایی دارد.اگر از دستگاه‌های خارجی در مغازه استفاده شود. هزینه تعمیر دستگاه‌های ما بسیار بالا است و گاهی برای تعمیر یک قطعه حدود ۱۴ میلیون تومان است. برخی از قطعات در ایران تعمیر نمی‌شوند و باید به خارج از کشور بدهیم. دستگاه‌های خارجی کیفیت بهتری دارند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45a7wd