سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 2091
تاریخ انتشار: 1400/07/05 03:30

واردات خودروهای ارزان قیمت ژاپنی!

واردات خودروهای ژاپنی ۵۸۰ و ۸۷۰ میلیون تومانی به زودی؛ باعث اتفاقی مثبت در بازار خودرو ایران خواهد شد.

اصلاحات مجلس بر ایرادات شکلی طرح واردات خودرو توسط شورای نگهبان به زودی برطرف شده و این طرح برای تصویب نهایی راهی شورای نگهبان قانون اساسی می شود.

با تصویب این طرح، سیاستگذاری به سمت واردات خودروهای ارزان و با کیفیت به جای خودروهای گران و اشرافی در دستورکار قرار می گیرد و به همین جهت فعالان بازار خودرو در حال برنامه ریزی برای واردات یاریس و کرولا از برند معتبر ژاپنی تویوتا هستند که به ترتیب ۱۲ و ۱۸ هزار دلار قیمت دارد و با تعرفه موثر ۱۱۰ درصدی کنونی انتظار می رود با قیمت های تقریبی ۵۸۰ و ۸۷۰ میلیون تومانی به دست مصرف کننده نهایی برسد.

باتوجه به امکان واردات توسط اشخاص، واردکننده ها نمی توانند سودهای غیرمنطقی بر این محصولات ببندند. در دوران وزارت صمت نعمت زاده، به بهانه ساختگی خدمات پس از فروش؛ امکان واردات از عموم مردم سلب و به عده ای محدود واگذار شد. درحالیکه برندهای خوب در ایران نمایندگی داشتند و هر کس واردات انجام دهد می تواند برای دریافت خدمات به آن شرکت ها مراجعه کند.

با برنامه ریزی به سمت خودروهای ارزان و پرتیراژ، برندهای داخلی آسیب نمی بینند، اما دیگر نمی توان دنا اتومات را به قیمت کرولا فروخت و یک پله عقب نشینی قیمتی در بازار به سود همزمان مصرف کننده و تولیدکننده روی خواهد داد. از یک طرف قیمت های کارخانه اصلاح شده و شرکت های خودروساز زیان نمی کنند و از طرف دیگر، قیمت بازار عقب نشینی کرده و در میانه دو قیمت بی منطق کنونی تعادل برقرار می شود.

یاریس و کرولا در مدل های هیبرید به ترتیب ۱۹ هزار دلار و ۲۳ هزار دلار قیمت دارند که باتوجه به تعرفه صفر درصد و باقی ماندن برخی هزینه های واردات که اسم تعرفه ندارد، اما وجود دارد، ۷۰۰ میلیون و ۸۵۰ میلیون تومان به ترتیب قیمت خواهند داشت.

مصرف تویوتا کرولا هیبرید ۴.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و مصرف تویوتا یاریس هیبرید ۳.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که ضمن صرف جویی سنگین در مصرف بنزین و امکان صادرات بیشتر و ارزآوری بالاتر از محل صادرات، بر آلودگی هوای شهرهای بزرگ هم تاثیر به سزایی دارد. یعنی مصرف تاکسی های کشور در صورت جایگزین شدن با این دو مدل محبوب، بیش از ۷۵ درصد کاهش می یابد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vz6z2