چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 20067
تاریخ انتشار: 1401/07/27 06:35
رئیس‌جمهوری با تاکید بر لزوم حمایت مسئولان از نخبگان

هیچ کالایی که مشابه داخلی دارد نباید وارد شود

ابراهیم رئیسی در دوازدهمین همایش نخبگان که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: دانش‌بنیان‌ها به ما می‌گویند جلوی واردات محصولات مشابه داخلی را بگیرید.

ابراهیم رئیسی در دوازدهمین همایش نخبگان که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: دانشبنیانها به ما میگویند جلوی واردات محصولات مشابه داخلی را بگیرید. من با آوای بلند گفتهام و باز هم میگویم هیچ کالایی که مشابه داخلی دارد نباید وارد کشور شود و این جفا به تولید، صنعت و اشتغال است و تخلف محسوب میشود. وی تصریح کرد: ما دولت اجرایی هستیم و نمیخواهیم با توصیه کشور را اداره کنیم. این قابل قبول نیست که کالایی که مشابه داخلی دارد، وارد کشور شود. دستگاه اداری کشور باید خود را در این زمینه موظف بداند.

رئیسجمهوری با تاکید بر لزوم استقلال بنیاد ملی نخبگان و اینکه دولت باید با همه امکانات در خدمت نخبگان و دانشگاه باشد گفت: در استفاده از دانش جهانی محدودیتی نداریم اما نسبت به نسخهپیچی دیگران محتاط عمل میکنیم.

به گزارش ایرنا، سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه امروز اراده جدی دولت حمایت و توجه به نخبگان است، افزود: ظرفیت نخبگان کشور قطعا زمینه بسیار مناسبی برای تحقق ایده دولت مردمی در ایجاد تحول در زمینههای علمی و عملکردی خواهد بود.

رئیسجمهوری در ادامه با اشاره به فلسفه تشکیل بنیاد نخبگان، تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان که با ایده و نظر حکمتآمیز رهبر معظم انقلاب بهمنظور شناسایی و حمایت از نخبگان کشور تشکیل شد، در سالهای فعالیت خود اقدامات مفید و موثری هم داشته، اما آنچه انجام گرفته همچنان با نقطه مطلوب فاصله دارد و باید با توجه و استفاده از تجربیات گذشته گامهایی نو در جهت شناسایی و حمایت از نخبگان برداشت.

رئیسی در ادامه برخورداری از استعداد برتر، روحیه کار و تلاش مضاعف و تلاش برای رفع نیازهای کشور را از شاخصههای نخبگی برشمرد و اظهار کرد: نخستین شکر این نعمت برای صاحب آن یعنی نخبگان، آن است که این نعمت را متعلق به خدا بداند و در مسیر رضایت او مورد استفاده قرار دهد، از خودبرتربینی که از آفات نخبگی است، پرهیز کند و تمام استعداد، خلاقیت و ابتکار خود را در جهت رفع نیازهای مردم و کشور بهکار گیرد.

رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی بکارگیری نخبگی در مسیر رفع نیازهای مردم و کشور را بسیار ارزشمند دانست و بر اهمیت نقش والدین، معلمان و اساتید در مسیر رشد و پیشرفت نخبگان تاکید کرد.

رئیسی همچنین در تشریح تفاوت «نخبه وابسته با نخبه مستقل»، تصریح کرد: نخبه مستقل میخواهد آزادانه بیندیشد، خلاقیت داشته باشد، نیاز مردمش را بشناسد و تمام دانش و استعداد خود را در جهت رفع آنها بهکار گیرد و خود را وابسته به قدرت و پول دیگران نکند.

رئیسجمهوری با بیان اینکه در گذشته شاهد غارت و دستاندازی دشمنان به ثروت و منابع کشور و سرزمینمان بودیم، اما امروز با حربه برنامهریزی برای جذب نخبگان و استعدادهای کشورمان مواجهیم، اظهار کرد: دشمن در این جنگ شناختی که علیه ما به راه انداخته بهدنبال غارت قشر پیشرو و نخبه کشور است و از این جهت ما مسئولان وظیفه داریم ضمن حفظ جایگاه و کرامت نخبگان، زمینه را برای فعالیت و تداوم پیشرفت این قشر ارزشمند در کشور فراهم کنیم.

رئیسی حمایت مالی، حقوقی و همچنین تسهیلگری در صدور مجوزها بهویژه برای شرکتهای دانشبنیان را از جمله حمایتهای لازم دولت از نخبگان برشمرد و افزود: امروز حضور نخبگان در جای جای کشور جلوه دارد و قطعا فراهم کردن زمینه برای نقشآفرینی بیشتر آنان گرهگشای بسیاری از مشکلات کشور در مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

رئیسجمهوری همچنین تاکید کرد: بنیاد ملی نخبگان وظیفه دارد حمایتهای دولت از نخبگان را بهشکل عملی پیگیری کند و ملجأ و پناهی برای نخبگان در جهت برطرفسازی خواستهها و نیازهای آنها باشد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به نخبگان را در راستای عدالت آموزشی، پرورشی و تربیتی دانست و اظهار کرد: در حوزه حکمرانی و مدیریتی نیز بکارگیری نخبگان بسیار اثربخش بوده است.

رئیسجمهوری هدایت نخبگان به تحصیل در رشتههای موردنیاز کشور را موردتاکید قرار داد و گفت: امروز جمهوری اسلامی در حوزه گردشگری سلامت در منطقه و جهان سرآمد است و این امر حاصل توجه به نیاز کشور در هدایت نخبگان بوده و باید استمرار یابد.

 رئیسی در ادامه با اشاره به اهمیت نقش شرکتهای دانشبنیان در توسعه تولید کشور، تجاریسازی و بازاریابی برای محصولات شرکتهای دانشبنیان را از جمله وظایف دولت در راستای حمایت از این شرکتها عنوان و تاکید کرد: بار دیگر اعلام میکنم هیچ سازمان و نهادی حق ندارد مشابه محصول باکیفیت و استانداردی را که در داخل کشور تولید میشود، از خارج وارد کند. این کار تخلف سازمانی محسوب میشود و ظلم و جفا به تولیدکنندگان کشور است.

رئیسجمهوری همچنین با اشاره به اقدامات دولت در زمینه توسعه حملونقل ریلی کشور با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان داخلی، گفت: فعالسازی مسیرهای ریلی شمال-جنوب در راستای توسعه همکاری ترانزیتی با کشورهای همسایه آغاز شده و به دستاوردهای بسیار خوبی هم رسیدهایم و باوجود عقبماندگیها از گذشته در این زمینه، این مسیر ادامه خواهد یافت.

دوازدهمین همایش ملی نخبگان با شعار «حکمرانی نخبگان برای سرآمدی ایران» پس از 3 سال تاخیر بهدلیل همهگیری کرونا، امروز با مشارکت ۵۰۰ نخبه و دستگاههای دولتی در سالن اجلاس سران در تهران آغاز به کار کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v5mrz