شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
کد خبر: 10465
تاریخ انتشار: 1400/10/20 16:07

هدیه نفیس ایران به اکسپو ۲۰۲۰

بیرامی گفت: با توجه به شرایط تحریمی و اتفاقاتی که برای فرش ایران رخ داده این بازار تحت الشعاع قرار گرفته و به نوعی مورد غفلت قرار گرفته است.

فرش دستباف ایران جایگاه والایی در دنیا دارد اما متاسفانه این هنرصنعت بزرگ کشور ما همواره مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته است. اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور از یکسو و شیوع ویروس کرونا از سویی دیگر موجب شد تا ظرفیت های این هنرصنعت مهم رو به فراموشی و غفلت رود. این روزها که مهم ترین رویداد نمایشگاهی جهان در قالب اکسپو ۲۰۲۰ دوبی در این شهر در حال برگزاری است فرصت مناسبی برای نمایش ظرفیت های صنعتی و تجاری فرش دستباف ایران به دنیا قلمداد می شود. در همین راستا خبرنگار اعزامی گسترش نیوز به اکسپو ۲۰۲۰ گفتگویی را با حسین بیرامی معاون اقتصادی مرکز ملی فرش ایران ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

یک گره تا همدلی

بیرامی در این گفتگو اظهار داشت: سالن فرش ایران در اکسپو ۲۰۲۰ به صورت کنسرسیوم مدیریت می شود. یکی از شاخص ترین اقداماتی که در حوزه فرش کشور در این دوره از برگزاری اکسپوها انجام شده بافت فرش همدلی است که در فضای بیرونی پاویون ایران در حال انجام است. این فرش با شعار یک گره تا همدلی توسط بازدیدکنندگان سرتاسر جهان بافته می شود. این فرش در نهایت به موزه اکسپو ۲۰۲۰ دوبی هدیه داده خواهد شد. گفتنی است همزمان مشابه همین فرش نیز در تهران بافته می شود و پس از اتمام کار به موزه شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران اهدا خواهد شد.

حسین-بیرامی

وی افزود: طی جلسات متعددی که در مرکز ملی فرش ایران برگزار شد ایده بافت این فرش با هدف صلح جهانی از طرف رییس این مرکز ارائه شد و مورد پیگیری همکاران ما قرار گرفت. امیدواریم که این ایده نتایج خوبی داشته باشد و ما به هدف خود برسیم.

جایگاه فرش ایران در دنیا

معاون اقتصادی مرکز ملی فرش ایران در ادامه به جایگاه فرش ایران در دنیا اشاره کرد و گفت: سال‌هاست که فرش ایران به عنوان برترین فرش دستباف جهان شناخته می‌شود. کسانی که به صورت حرفه ای از فرش دستباف استفاده می‌کنند همواره از فرش ایران استقبال می کنند. با توجه به شرایط تحریمی و اتفاقاتی که برای فرش ایران رخ داده این بازار تحت الشعاع قرار گرفته و به نوعی مورد غفلت قرار گرفته است. این حوزه به کمک دولتی احتیاج دارد و مسئولان باید حمایت های مختلف در زمینه های گوناگون مانند رفع قوانین دست و پا گیر، حذف تعهد ارزی و مواردی اینچنینی را از فرش کشور به عمل بیاورند تا این هنرصنعت بزرگ کشور به جایگاه واقعی خود بازگردد.

بیرامی افزود: فرش ایران بعد از نفت، دومین کالایی بود که مورد تحریم‌های ظالمانه قرار گرفت. فرش دستباف ایران یک جامعه ۸ میلیون نفری را شامل شده است. این تعداد انسان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این هنرصنعت مشغول به فعالیت هستند. بنابراین در میابیم که هدف از تحریم این بخش ضربه زدن به اشتغال کشور بوده است. امیدواریم که مسئولان با علم به این موضوع کمک‌های همه‌جانبه را انجام دهند. ما نیز در مرکز ملی فرش و تمام فعالان این هنرصنعت تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا فرش دستباف ایران به جایگاه واقعی خود بازگردد.

استقبال از قسمت فرش پاویون ایران

وی در ادامه با اشاره به استقبال خوب از پاویون ایران اظهار داشت: پاویون ایران هم برای بازدیدکنندگان عام و هم برای مقامات مختلفی که از این رویداد بازدید می‌کنند جذابیت دارد. اکسپو رویداد بزرگی است که هر پنج سال یکبار برگزار می شود و این دوره از برگزاری این رویداد جهانی برای اولین بار در همسایگی ایران برگزار شده است. این فرصت خوبی برای کشور ما به حساب می آید. بازدیدکنندگان از تمام کشورهای دنیا در این رویداد حاضر می شوند و این اتفاق بزرگ با ظرفیت های ویژه برای تمام کشورها به حساب می آید.

معاون اقتصادی مرکز ملی فرش ایران همچنین گفت: خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از قسمت فرش پاویون ایران به عمل آمده است. ما یک هفته را هم به عنوان هفته فرش در پاویون ایران در نظر گرفته ایم. برنامه های خاصی نیز برای این هفته در نظر گرفته شده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qy7a2