پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 16372
تاریخ انتشار: 1401/02/26 01:41
کالابرگ یک سیستم است؛ نه کارت جدید

هدف دولت، تنظیم بازار است

در چند مدت اخیر، بازار شاهد اجرایی شدن تصمیمات جدی دولت بود.

با اصلاح نظام پرداخت یارانه برای اقلام خوراکی و پرداخت یارانه‌های نقدی، معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد مطابق تصمیمات ستاد تنظیم بازار کشور همه کالاهای اساسی شامل روغن نباتی، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات، اعم از تاریخ تولید قبل از تغییر قیمت‌ها و بعد از آن، درحال‌حاضر با قیمت‌های جدید عرضه می‌شوند. از سویی دیگر رئیس دولت سیزدهم اعلام کرد دولت خود را موظف می‌داند با تدابیر مناسب برای تنظیم بازار و نظارت بر آن و همچنین باز کردن گره‌های زندگی مردم به جامعه آرامش بخشد. رئیس‌جمهوری در همین راستا متذکر شد: دولت برای حفظ آرامش بازار و کمک به معیشت مردم تا زمان عرضه کالابرگ الکترونیکی مبالغی را به‌عنوان کمک‌هزینه معیشتی پرداخت خواهد کرد. با اعلام این نظر، برخی شبهات و تردیدها درباره بحث جدید کالابرگ و شیوه کارکرد آن در میان مردم شکل گرفت که برخی مسئولان دولتی نسبت به شفاف‌سازی آن اقدام کردند.

کالابرگ، کارت جدیدی نیست

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تشریح جزییات سازکار کالابرگ، گفت: در طرح کالابرگ فرد با هر کارت بانکی که دارد و می‌خواهد خریدی انجام دهد، وقتی کارت را می‌کشد، بخشی از هزینه از کارت او و بخشی دیگر از یارانه کسر می‌شود. به گزارش مهر، سید رضا فاطمی‌امین در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره سازکار کالابرگ الکترونیک، اظهار کرد: کالابرگ موضوع جدیدی نیست و در اصل همان کارت‌های بانکی فعلی است؛ به‌عبارتی قرار نیست کارت مستقلی برای خرید مردم صادر شود. استفاده از کالابرگ در استان زنجان به‌صورت آزمایشی برای خرید نان در حال اجراست. افراد هنگام خرید می‌توانند از کارت‌های بانکی خود استفاده کنند. زمان استفاده، بخشی از هزینه خرید از حساب افراد و بخشی دیگر از یارانه آنها کسر می‌شود. به‌عنوان مثال اگر نرخ نان ۴ هزار تومان باشد، وقتی فرد کارت می‌کشد ۲ هزار تومان از حساب او و ۲ هزار تومان از حساب یارانه کم خواهد شد. وی ادامه داد: دولت نگران ایجاد اختلال و کمبود مواد غذایی مردم بود؛ بنابراین زمان ی که قیمت‌های جهانی بیش از حد افزایش یافت، تصمیم گرفت قبل از فراهم شدن زیرساخت‌های کالابرگ، کار را آغاز کند. به این صورت که مبلغ ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد برای ۲ ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که یارانه یک ماه قابل برداشت است و هر وقت زیرساخت‌های کالابرگ آماده شد، به کالابرگ منتقل خواهد شد.

سخت‌افزار جدیدی به‌نام کالابرگ ایجاد نمی‌شود

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: تعبیر نادرستی از کالابرگ الکترونیکی شده و سخت‌افزار جدیدی به‌نام کالابرگ ایجاد نمی‌شود. به گزارش ایرنا، محمدصادق مفتح افزود: از زیرساخت‌های موجود مانند کارت‌های بانکی استفاده خواهد شد و در مرحله‌ای که سامانه تکمیل و اعلام شود، افراد مایل به دریافت کالای ارزان، می‌توانند به مکان‌های مشخص مراجعه کنند. وی اظهار کرد: از هفته گذشته ستادی در وزارتخانه زیر نظر شخص وزیر شکل گرفت و همه مراحل تولید شامل تامین و حمل مواد اولیه به کارخانه‌ها و آمادگی کارخانه‌ها برای تولید ۲۴ ساعته، به‌طور کامل برنامه‌ریزی شد. وی اعلام‌کرد: این کار به‌ویژه در زمینه روغن نباتی انجام ‌شد و اکنون روغن به مقدار فراوان در فروشگاه‌ها موجود است و هر مقدار هم که تقاضای خرید افزایش یابد، آمادگی برای تولید و جایگزینی وجود دارد.

فعالیت شبانه‌روزی کارخانه‌های تولید روغن

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی عنوان‌کرد: مردم مطمئن باشند کارخانه‌های تولید روغن به‌طور ۲۴ ساعته در حال تولید هستند و بازار تامین خواهد شد. هیچ کمبودی در زمینه مواد اولیه نداریم و مشکلی در تولید و عرضه وجود نخواهد داشت. نظام حمل‌ونقل کشور نیز آمادگی حمل کالا را دارد و از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم انجام‌ شده و محصولات تولیدی به‌سرعت از کارخانه تا سطح فروش حمل و توزیع می‌شود و مردم می‌توانند خریداری کنند. وی تاکید کرد: خریدهای هیجانی در روزهای نخست اجرای طرح قابل پیش‌بینی بود، اما ضرورتی ندارد، زیرا هیچ اختلالی در تولید پیش نخواهد آمد و روند تولید و توزیع استمرار خوبی خواهد داشت. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نگرانی‌ها را در زمان نوسان قیمت‌ها طبیعی می‌دانیم، تصریح ‌کرد: در فاصله خیلی کمی، کسانی که کالا ذخیره‌سازی کرده‌اند با اطمینان از شرایط بازار، تا مدتی در بازار نخواهند بود و از ذخیره خود استفاده خواهند کرد. این موضوع باعث می‌شود پس ‌از این استقبال زیاد از خرید در بازار رکود داشته باشیم و فراوانی کالا بیشتر شود.

روغن در تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجود است

مفتح یادآور شد: از آنجا که این حجم از خرید از قبل پیش‌بینی‌شده بود، آمادگی کامل برای آن وجود داشت و امیدواریم تا حدود ۳ روز آینده این هیجان فروکش کند و بازار آرامی داشته باشیم. وی اضافه‌کرد: روغن در تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجود است، اما باتوجه به اینکه نظام اصناف نظام متمرکزی نیست، ممکن است در یک واحد صنفی روغن نباشد. در هر صورت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که نظام توزیع متمرکز است، روغن به‌طور کامل وجود دارد و در اصناف نیز در صورت اتمام روغن به‌سرعت جایگزینی انجام خواهد شد.

مبلغ یارانه برای جاماندگان محفوظ است

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی درباره اعتراض نسبت به دهک‌بندی انجام شده و واریز نشدن یارانه جدید برای برخی افراد نیز توضیح ‌داد: باتوجه به اینکه ارزش یارانه به‌علت تورم در سال‌های گذشته به‌شدت کاهش پیداکرده بود، بخش زیادی از خانواده‌ها تغییرات جدید خود را در حدود ۳ سال گذشته در سامانه درج نکرده‌اند، اما اکنون‌که رقم‌ها اصلاح‌شده و افزایش‌یافته، کسانی که از این اصلاح اطلاعات عقب ‌مانده‌اند، مشتاق به انجام اصلاحات هستند؛ از همین رو فشار زیادی به سامانه وارد شده است. به‌دلیل یادشده امکان ثبت‌نام و ویرایش اطلاعات در سامانه تا ۳ ماه آینده وجود خواهد داشت و مبلغ یارانه برای افرادی که اطلاعات آنها تایید شود از روز اول پرداختی‌ها، محفوظ است. وی تاکید کرد: این یارانه به بیش از ۸۵ درصد افراد جامعه تعلق می‌گیرد و فقط به کسانی که در گروه ۱۰ درآمدی قرار می‌گیرند، مبلغ کمتری پرداخت خواهد شد که تشخیص این دهک نیز ملاک‌هایی دارد.

ظرفیت بازرسی ۱۰ برابر شد

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی درباره نظارت بر عرضه کارخانه‌ها نیز بیان کر‌د: از پایان هفته گذشته به‌طور ویژه کارخانه‌ها و شبکه توزیع موردبازرسی قرار گرفتند و ۳ دوره بازرسی مشترک انجام و حجم بازرسی‌ها ۱۰ برابر شد؛ همچنین نمایندگانی برای پایش مستمر عرضه کارخانه‌ها، مستقر شدند تا از کار ۲۴ ساعته آنها مطمئن شوند و این کار تا زمانی که بازار آرامش پیدا کند، ادامه خواهد داشت. مفتح اضافه کرد: مردم می‌توانند تخلفات گرانفروشی در غیر از اقلام چهارگانه‌ای که اصلاحات نرخ روی آنها انجام‌شده را به سامانه ۱۲۴ گزارش دهند و با سازکار جدید این سامانه که امکان نرم‌افزاری آن ایجاد شده، شکایات به‌طور مستقیم از طریق سامانه سیمبا به تعزیرات حکومتی منتقل می‌شود؛ ضمن آنکه شماره تلفن ۱۲۴ به‌صورت شبانه‌روزی شکایات را دریافت و رسیدگی خواهد کرد.

سخن پایانی

گفتنی است از ساعات پایانی چهارشنبه هفته گذشته، مبلغ کمک‌معیشتیِ واریزشده بابت ماه اول، قابل برداشت و از پنجشنبه نرخ جدید روغن، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات اعمال شد. بر این اساس از روز پنجشنبه، ۲۲ اردیبهشت، نرخ هر کیلو مرغ گرم برای مصرف‌کننده به ۵۹ هزار و۸۰۰ تومان و هر کیلوتخم‌مرغ ۳۹ هزار و۸۰۰ تومان، رسید. همچنین نرخ روغن مایع ۸۱۰ گرمی سرخ‌کردنی برای مصرف‌کننده ۶۲ هزار تومان و روغن مایع آفتابگردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز ۶۳ هزار تومان شد. در بخش لبنیات نیز نرخ هر کیلو شیر خام ۳.۲ درصد چربی درب دامداری ۱۲ هزار تومان، شیر نایلونی ۹۰۰‌ گرمی کم‌چرب برای مصرف‌کننده ۱۵ هزار تومان، شیر پاستوریزه بطری یک لیتری کم‌چرب ۱۸ هزار تومان، ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلویی کم‌چرب ۴۹ هزار و۸۰۰ تومان، پنیر UF نسبتا چرب ۴۰۰ گرمی ۳۷ هزار تومان است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45adgd