جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 7384
تاریخ انتشار: 1400/09/14 12:33

نمایشگاه هنر قاجار در ارمنستان برپا شد

هفته گذشته و در آستانه سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ارمنستان، موزه ماتناداران ایروان (موزه اسناد تاریخی ارمنستان) عصر روز پنجشنبه ۴ آذرماه شاهد برگزاری برنامه رونمایی از جلد پنجم کتاب فرامین فارسی ماتناداران و افتتاح نمایشگاه هنر قاجار بود.

به گزارش ایرنا از سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، در آستانه سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ارمنستان موزه ماتنادارن ایروان شاهد رونمایی از جلد پنجم کتاب فرامین فارسی ماتناداران و افتتاح نمایشگاه هنر قاجار بود.

در آغاز این مراسم با حضور عباس ظهوری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، سیدحسین طباطبایی رایزن فرهنگی سفارت و شخصیت‌های علمی و فرهنگی و علاقه‌مندان فرهنگ و هنر، واهان دِر غوندیان، رئیس موزه ماتناداران به معرفی ابتکار مشترک موزه ماتنادارن و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با عنوان «روزهای فرهنگ ایران در ماتناداران» پرداخت.

وی افزود: این روزهای فرهنگی را با برگزاری دوره آموزشی ترمیم نسخ خطی فارسی با مساعدت رایزنی فرهنگی آغاز کردیم و امروز با دو رویداد همزمان برنامه‌ای دیگر از «روزهای فرهنگ ایران در ماتناداران» را برگزار می‌کنیم.

رئیس موزه ماتناداران سپس به معرفی اجمالی مجموعه فرامین فارسی ماتناداران که به همت کریستینه کوستیکیان تهیه و تدوین شده است و پنجمین جلد آن رونمایی شد، پرداخت و به اختصار نمایشگاه هنر قاجار در ماتناداران را معرفی کرد. در ادامه برنامه، کریستینه کوستیکیان به بیان تاریخچه تدوین و فهرست‌نگاری فرامین فارسی ماتناداران پرداخت و ضمن تمجید از زنده‌یاد پروفسور پاپازیان، مبتکر این طرح پژوهشی، مراحل ادامه کار آن مرحوم را تا به امروز و انتشار پنجمین جلد از این مجموعه تشریح کرد.

عباس ظهوری بازخوانی تاریخ روابط دو کشور دوست و همسایه را از ضروریات عصر حاضر خواند و ارزش تلاش پژوهشگران و دانشمندانی که در این مسیر به آفرینش‌های علمی می‌پردازند را توصیف‌ناپذیر دانست و ابراز امیدواری کرد با تداوم این فعالیت‌ها از تحریف واقعیات تاریخی جلوگیری شود و حقایق رویدادهای گذشته این منطقه در اختیار نسل کنونی و نسل‌های آینده قرار گیرد.

ایوِت تاجاریان، پژوهشگر هنر ایران و مبتکر و مجری نمایشگاه هنر قاجاری در ماتناداران به اختصار مراحل تهیه، مستندنگاری و آماده‌سازی آثار این نمایشگاه را برشمرد و آن را حاصل بیش از ۴ سال تلاش مستمر در جهت گزینش مناسب‌ترین آثار موجود در موزه و شماری از آثار مجموعه شخصی خود خواند. سپس نمایشگاه هنر قاجار در ماتناداران توسط سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، رئیس موزه ماتناداران و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان افتتاح شد.

با افتتاح نمایشگاه هنر قاجار در ماتناداران علاقه‌مندان فرهنگ و هنر ایران می‌توانند با نمونه‌هایی از هنر، فرهنگ، آداب‌ورسوم ایرانیان در عصر قاجار آشنا شوند. این نمایشگاه حدود یک سال در موزه ماتناداران ایروان دایر خواهد بود.

حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان

رئیس ایرانی اتاق مشترک ایران و ارمنستان، حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته را حدود ۴۰۰ میلیون دلار اعلام و تاکید کرد با برنامه‌ریزی لازم می‌توان سطح همکاری‌های دو کشور را ارتقاء بخشید.

لئون آهارونیان در گفت‌وگو با ایرنا، قیر نفت، روغن صنعتی، روغن سویا و اکسیدها را از جمله اقلام صادراتی ایران به ارمنستان بیان کرد و گفت: گوسفند زنده، قراضه و ضایعات آلومینیوم و قراضه و ضایعات چدن، بیشترین کالاهای وارداتی ایران از این کشور هستند.

آهارونیان اضافه کرد: ارمنستان در سازمان تجارت جهانی (WTO) عضویت دارد و با الحاق جمهوری اسلامی ایران به این سازمان، مبادلات تجاری دو کشور شکل مناسبی پیدا خواهد کرد. وی با بیان اینکه ایران و ارمنستان از نظر فرهنگی با یکدیگر نزدیک هستند، افزود: رابطه دو کشور تاکنون بسیار خوب پیشرفته و این کشور یکی از بهترین همسایگان ما به‌شمار می‌رود.

آهارونیان در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت بازرگانی آزاد ایرانیان که به‌عنوان مرکزی در شهر ایروان پایتخت ارمنستان ایجاد خواهد شد، در واقع یک سکوی صادراتی برای تولیدات ایران به روسیه و منطقه قفقاز به‌شمار می‌آید و با امکاناتی که در آن پیش‌بینی‌شده ۱۰۰ واحد تجاری، سالن بزرگ اجتماعات، سینما و امکانات سردخانه‌ای برای نگهداری مواد غذایی، موقعیت مناسبی برای گردشگران ایرانی به‌حساب می‌آید.

وی سرمایه‌گذاری دولت به میزان ۷ میلیون دلار برای بهره‌برداری از این محل را، فراهم‌سازی موقعیت مناسب برای فعالیت تجاری بازرگانان ایرانی دانست و خواستار پشتیبانی لازم در این زمینه شد.

سخن پایانی

 روابط ایران و ارمنستان بر ارتباط فرهنگی، سیاسی و تاریخی دیرینه دو کشور همسایه و اشتراک معنوی و فکری دو ملت استوار است. پس از اعلام استقلال جمهوری ارمنستان (۲۱ سپتامبر ۱۹۹۱)، جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهای جهان بود که استقلال ارمنستان را به رسمیت شناخت (۲۵ دسامبر ۱۹۹۱). دولت ایران و ارمنستان روابط همه‌جانبه سیاسی، دیپلماسی، فرهنگی و اقتصادی برقرار کردند. غیر از عوامل استراتژیکی و اقتصادی، مناسبات دوستی دو ملت نیز یکی از عوامل مهم در توسعه روابط حسن همجواری کشورهای ایران و ارمنستان به‌شمار می‌رود. دورنمای همکاری بی‌سابقه‌ای به‌ویژه در زمینه فرهنگی، علمی و آموزشی بین دو کشور ایجاد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l6bk2