جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
کد خبر: 18801
تاریخ انتشار: 1401/05/15 00:45
امضای تفاهمنامه بین معاونت علمی-فناوری ریاست‌جمهوری و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها

نمایشگاه تهران، اکوسیستم نوآور تجاری می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: همواره در تمام سفرها و برنامه‌های بین‌المللی که وزیر صمت و مسئولان سازمان توسعه تجارت انجام می‌دهند، بحث همکاری‌های بین‌المللی در حوزه دانش‌بنیان، چه در حوزه صادرات محصولات این بخش و چه همکاری‌های بین‌المللی جزو رئوس مطالب و محورها بوده است.

آیین امضای تفاهمنامه همکاری میان معاونت علمی-فناوری ریاست‌جمهوری و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با حضور مهدی قلعه نوی رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی-فناوری ریاست‌جمهوری، علیرضا پیمان‌پاک معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت و هومن رازدار مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در محل سایت تهران برگزار شد.

علیرضا پیمان‌پاک در آیین امضای تفاهمنامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با تاکید بر استفاده از ابزار‌های لازم برای توسعه صادرات دانش‌بنیان اظهار کرد: تاکید ویژه رئیس‌جمهوری و وزیر صمت دولت سیزدهم همواره بر همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و صادرات‌محور شدن این شرکت‌ها بوده است. در همین راستا سازمان توسعه تجارت باید تمام ابزارهای خود را برای توسعه صادرات دانش‌بنیان به‌کار گیرد. ما مزیت‌های بسیار خوبی در این حوزه داریم و باید بتوانیم مزیت حوزه علم و فناوری کشور را در فضای تعاملات بین‌المللی رسمیت ببخشیم تا به اثرگذاری‌های لازم برسیم. البته در ماه‌های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه همکاری‌های بین‌المللی و توسعه صادرات رخ داده است.

ظرفیت‌های علمی و فناوری ایران

 رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: همواره در تمام سفرها و برنامه‌های بین‌المللی که وزیر صمت و مسئولان سازمان توسعه تجارت انجام می‌دهند، بحث همکاری‌های بین‌المللی در حوزه دانش‌بنیان، چه در حوزه صادرات محصولات این بخش و چه همکاری‌های بین‌المللی جزو رئوس مطالب و محورها بوده است. ما در سازمان توسعه تجارت در پایان تمام نشست‌ها و برنامه‌های مشترکی که با هیات‌های تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف داشتیم از محل مرکز IHIT  (خانه فناوری و تکنولوژی ایران) نمایشگاه تهران بازدید کرده‌ایم.

پیمان‌پاک افزود: این اقدام عاملی برای توسعه بازار و بازاریابی به‌شمار می‌آید و موجب می‌شود طرف‌های خارجی با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در کشور و دستاوردهای آنها آشنا ‌شوند. از طرفی شرکت‌ها و مقامات بین‌المللی پس از بازدید از این مرکز با پیشرفت ایران و جایگاه ما در حوزه علم و فناوری آشنا می‌شوند و احساس می‌کنند در زمینه تجارت با کشوری روبه‌رو هستند که در حوزه علم و فناوری پیشرو است.

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه گفت: بسیاری از مقامات کشورهای خارجی پس از آشنایی و شناخت ظرفیت‌های علمی و فناوری کشور ما، اقرار کرده‌اند که ایران در شرایط تحریم به پیشرفت‌ها و دستاوردهایی رسیده که برخی از کشورهای پیشرفته نیز به آنها دست نیافته‌اند. اینکه ما تمام این دستاوردها را در چنین مجموعه‌ای گرد هم جمع کنیم یکی از اقدامات موثری است که در گذشته انجام شده است. ما آمادگی داریم با کمک و همکاری معاونت علمی-فناوری ریاست‌جمهوری این مرکز را گسترش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهمنامه میان معاونت علمی-فناوری ریاست‌جمهوری و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، تصریح کرد: باتوجه به شعار سال، این تفاهمنامه با دو رویکرد دانش‌بنیان شدن حوزه تجارت و گذر از روش‌های سنتی صادرات و همچنین حمایت از دانش‌بنیان‌هایی که توانایی بین‌المللی شدن دارند به امضا خواهد رسید. ما در سازمان توسعه تجارت برنامه‌های مختلفی در این زمینه داشته‌ و تلاش کرده‌ایم پروژه‌های جاری سازمان را به سمت حمایت از شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان سوق دهیم. در همین راستا در پروژه همکاری با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری تلاش کرده‌ایم محورها و مواردی را که به حوزه دانش‌بنیان‌ها و شرکت‌های فناور مربوط می‌شود، تقویت کنیم.

تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری صادراتی

پیمان‌پاک در ادامه بیان کرد: به‌تازگی با صندوق توسعه ملی وارد مذاکره شده‌ایم و در تلاش هستیم صندوق سرمایه‌گذاری صادراتی را تشکیل دهیم. امیدواریم ایجاد این فضا موجب شود شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان در بازارهای بین‌المللی و معرفی ظرفیت‌ها به مجموعه‌های تامین مالی بین‌المللی موفق عمل کنند.

وی با بیان اینکه دانش‌بنیان‌ها مزیتی رقابتی به‌شمار می‌روند، گفت: به‌نظر می‌رسد اگر ما روی فناوری و صادرات دانش‌بنیان متمرکز شویم، شاهد موفقیت‌های چشمگیری باشیم.

تبدیل اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش‌بنیان

در ادامه مراسم مهدی قلعه‌نوی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی-فناوری ریاست‌جمهوری ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع)، اظهار کرد: کمک به تبدیل اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش‌بنیان از اصلی‌ترین وظایف معاونت علمی-فناوری است. این اتفاق مهم بدون حضور شرکت‌ها و کسب‌وکار حوزه دانش‌بنیان رقم نخواهد خورد. ما در حال‌ حاضر به‌منظور رفع نیازهای اساسی داخلی راه‌حل دیگری جز فعالیت سرمایه‌گذاران در حوزه دانش‌بنیان نداریم.

وی افزود: سابقه سال‌های گذشته نشان داده هرچه توجهات به این حوزه بیشتر شود، دستاوردهای بهتری نیز نصیب کشور می‌شود.

ورود دانش‌بنیان‌ها به بازارهای بین‌الملل

قلعه‌نوی در ادامه با اشاره به اینکه ما بیش از ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان و بیش از ۲ هزار شرکت خلاق داریم، گفت: از آنجا که این مجموعه‌ها نوپا هستند و در حوزه تجارت سابقه کمتری دارند، نیازمند حمایت بیشتری هستند؛ از همین رو توانمندسازی و کمک به ورود این شرکت‌ها به بازارهای بین‌المللی از وظایف مهم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است. در این مسیر ما درصددیم خانه‌های نوآوری و فناوری را در سرتاسر دنیا ایجاد کنیم. تاکنون در ۶ کشور دنیا این خانه‌ها را ایجاد کرده‌ایم. این خانه‌ها به شرکت‌های فعال در این حوزه کمک خواهد کرد که به بازارهای بین‌المللی ورود کنند.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی-فناوری ریاست‌جمهوری همچنین گفت: با حمایت وزارت صمت (سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران) یک خانه نوآوری مرکزی که محل نمایش بخشی از توانمندی این شرکت‌ها است، در محل سایت نمایشگاهی تهران ایجاد کرده‌ایم. امیدواریم در سال جاری موفق به توسعه این مرکز شویم و یک ناحیه نوآوری گسترده ایجاد کنیم و از توان مجموعه‌های دانش‌بنیان در بستر بین‌المللی‌سازی حداکثر استفاده را داشته باشیم.

ایجاد ناحیه نوآوری

در ادامه این مراسم هومن رازدار، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با بیان اینکه نمایشگاه‌ها ابزار توسعه تجارت هستند، گفت: ما با ایجاد مجموعه IHIT  در سال گذشته گام اول را در راستای ایجاد پیوند بین پلتفرم توسعه تجارت و کمک به معرفی و رونمایی از دستاوردهای دانش‌بنیان برداشتیم و با نام‌گذاری سال ازسوی رهبر معظم انقلاب با حضور معاون علمی-فناوری ریاست‌جمهوری به ایده ایجاد ناحیه نوآوری با رویکرد کمک به توسعه تجارت و حمایت از مجموعه‌های دانش‌بنیان، نوآور و خلاق در مجموعه نمایشگاه بین‌المللی تهران رسیدیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌ها به‌عنوان یک پلتفرم توسعه تجارت که با زنجیره تامین کسب‌وکارهای حوزه‌های مختلف تجاری در ارتباط هستند، بستر مناسبی برای ارائه خدمات جانبی به‌شمار می‌روند؛ از همین رو معتقدیم بهترین روش برای ایجاد سهولت و همچنین تشکیل یک اکوسیستم نوآوری استفاده از ظرفیت‌ها و تجربیات آنها است. ایجاد ناحیه نوآوری باید با هدف توسعه تجارت بین‌الملل به‌منظور افزایش صادرات و کاهش واردات انجام شود. ایجاد ناحیه نوآوری با رویکرد کمک به توسعه تجارت پیشنهادی برای دگرگونی وضعیت تجارت بین‌الملل کشور و به‌دنبال تبدیل نمایشگاه بین‌المللی به یک اکوسیستم خلاق، نوآور و دانش‌بنیان است که شهروندان، کارآفرینان، شرکت‌ها و مؤسسات را در اقتصاد دانش‌بنیان متمرکز می‌کند.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در پایان تاکید کرد: ناحیه نوآوری باید به یک زیست‌بوم برای رشد توان تجاری کسب‌وکارها تبدیل شود و برای خلق ارزش مشترک متناسب با ماموریت‌ها و اهداف نمایشگاه گام بردارد. این ناحیه باید به‌گونه‌ای طراحی شود که کانونی برای همکاری کسب‌وکارها ایجاد کند. ناحیه نوآوری توسعه تجارت باید شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که در مرحله رشد یا تکامل هستند را مخاطب اصلی خود قرار دهد و با ایفای نقش پل ارتباطی میان شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها و بازار داخلی و خارجی مزیت رقابتی ایجاد کند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36ekl9