پنج‌شنبه 02 فروردین 1403 - 21 Mar 2024
کد خبر: 11019
تاریخ انتشار: 1400/10/27 12:22

نظر نماینده مجلس درباره حقوق تهرانی‌ها

حسین نوش آبادی: در تهران نمی توان با ۱۵ میلیون تومان در ماه زندگی کرد. مشکلات معیشتی در کشور رو به افزایش است.

داده‌های مرکز آمار ایران درباره هزینه‌های زندگی نشان می‌دهد که کف هزینه زندگی در تهران برای هر خانوار حدود ۱۰ میلیون تومان در ماه است؛ این آمار کف هزینه زندگی در ارزان‌ترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان را حدود ۶.۵ میلیون تومان و به طور متوسط در سطح کشور بیش از ۸ میلیون تومان نشان می‌دهد. اما چندی پیش معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میانگین خط فقر در کشور برای خانواده ۴ نفره را حدود ۴ میلیون تومان و برای شهر تهران کمی را نزدیک به ۵ میلیون اعلام کرد.

به همین علت گفتگویی داشتیم با یکی از نمایندگان مجلس یازدهم. برای خواندن مشروح این گفتگو با گسترش نیوز همراه باشید:

نوش-آبادی

حسین نوش آبادی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در مورد سخنان جنجانی معاون وزیر کار درباره میزان خط فقر اظهار کرد: بستگی به شهرها دارد. امکان دارد در یک شهر دورافتاده که سطح قیمت ها و خدمات پایین است افراد بتوانند با ۴ الی ۵ میلیون تومان زندگی خوبی داشته باشد اما در کلان شهرها قیمت ها و خدمات به نسبت بالاتر است. آمار ارائه شده در مورد خط فقر زیر ۱۱ میلیون تومان تنها در مورد کلان شهرها صدق می کند. اکنون در تهران نمی توان با ۱۵ میلیون تومان در ماه زندگی کرد. اما در یک روستا و شهر کوچک تر می توان به راحتی با نصف این مبلغ زندگی خوبی داشت. واقعیت این است که مشکلات معیشتی در کشور رو به افزایش است و باید با تمام تلاش جلوی افزایش این شکاف را گرفت.

عملکرد ضعیف بودجه در بخش عمرانی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در مورد بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: مجلس هماهنگی و همراهی خود را با دولت نشان داد. در واقع نشان داد که می‌خواهد بر اساس افقی که دولت پیش‌بینی کرده است، همراهی کند. به همین علت کلیات بودجه را تایید کرد. اما لایحه بودجه حتما در بحث هایی جزیی مورد چکش کاری قرار خواهد گرفت. در کمیسیون و صحن علنی قرار است که بودجه مورد بررسی عمیق قرار بگیرد.

وی افزود: در بودجه، بندهای مربوط به عملیات عمرانی به شکل ضعیفی، پیگیری شده است. باید راهکاری برای بحث تملک دارایی در نظر گرفته شود. پروژه های نیمه تمام زیادی در کشور داریم که به علت عدم تامین مالی به کشور خسارت وارد می کند. باید جایگاه این پروژه ها در کشور مشخص شود. همچنین تعیین قیمت ارز در بودجه باید مشخص شود. همچنین در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید تعیین تکلیف شود زیرا نیازمند یک تصمیم سرنوشت ساز است و باید تمام تبعات آن سنجیده شود. ممکن است که رانتخواری ناشی از ارز ترجیحی و تخصیص آن به برخی کالاهای اساسی مشکلاتی پیش آورده باشد اما باید برای حذف آن تمام جوانب را در نظر گرفت و چگونگی مدیریت آن بسیار مهم است. ضمن اینکه باید بررسی کرد که آیا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت ها حبابی رشد خواهد کرد یا خیر؟

عدم تناسب افزایش دستمزد با تورم

وی در مورد علت پیچده بودن موضوع دستمزدها در بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: افزایش ۱۰ درصدی نرخ دستمزدها بسیار کم است و تناسبی با تورم فعلی کشور ندارد. تورم افسارگسیخته است. دستمزد با این افزایش تورخ پاسخگو نیست. البته باید به گونه ای برخورد کرد که افزایش دستمزدها مدیریت شده باشند. از طرفی هم باید تورم را کنترل کرد. راهکار اساسی این است که حداقل دستمزدها را ۲۰ درصد افزایش داد و یا در قالب بسته های حمایتی به مردم کمک کرد تا شکاف میان تورم و دستمزد تا حدی جبران شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vpzz4