چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 18976
تاریخ انتشار: 1401/05/24 00:45
عضو هیات‌مدیره کانون کارآفرینی استان تهران:

نظام آموزشی در جهت پرورش نوآوری باشد

به‌گزارش روابط‌عمومی کانون کارآفرینی استان تهران، وی یادآور شد: طرح محتوای آموزشی با برانگیختن حس کنجکاوی و جست‌وجوی پاسخ برای به‌دست آوردن آموزش‌ها می‌تواند فرد را به سوی نوآوری و کارآفرینی ببرد و سبب شکوفایی در فعالیت‌های تحقیقاتی و اشتغال نوآورانه شود.

گروه صنعت: عضو هیات‌مدیره کانون کارآفرینی استان تهران با اشاره به روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی گفت: حمایت از توسعه کمی و کیفی تشکل‌های مردمی و ایجاد فرصت‌های بهتر برای فعالیت‌های آنها در فرآیند توسعه کشور، از اهداف و برنامه‌های کانون است. مجامع عمومی همچون کانون کارآفرینی استان تهران با بهره‌گیری از حضور کارشناسان و کارآفرینان و شرکت‌هایی از صنوف گوناگون با انتقال تجربیات خود می‌توانند به رفع مشکلات کمک کرده و در رشد فعالیت‌های اقتصادی نوآورانه و کارآفرینی اثربخش باشند.

حسین ریاضی‌اصفهانی، عضو هیات‌مدیره کانون کارآفرینی استان تهران با اشاره به نقش کارآفرینی و نوآوری در آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در نظام آموزشی نحوه و چگونگی ارائه آموزش‌ها باید تدوین شود. آموزش‌ها با محتوای کلیشه‌ای نمی‌تواند به پرورش استعدادها در به‌روز نوآوری کمکی کند. به‌گزارش روابط‌عمومی کانون کارآفرینی استان تهران، وی یادآور شد: طرح محتوای آموزشی با برانگیختن حس کنجکاوی و جست‌وجوی پاسخ برای به‌دست آوردن آموزش‌ها می‌تواند فرد را به سوی نوآوری و کارآفرینی ببرد و سبب شکوفایی در فعالیت‌های تحقیقاتی و اشتغال نوآورانه شود. ریاضی‌اصفهانی با اشاره به تنگناها، نیازها، کمبودها، رقابت و ارتباطات گروهی در حوزه کارآفرینی، تصریح کرد: این چالش‌ها می‌تواند سبب کارآفرینی شود و با بومی‌سازی تولید محصولات و خدمات به رفع تنگناها و نیازهای جامعه یاری رساند.

مطالبات صنایع کوچک

صنایع کوچک و متوسط، متناسب با ظرفیت و توانمندی، نیاز به بازتعریف نظام مالیاتی، خدمات بانکی و تسهیل گری در مقررات واردات و صادرات دارند  نایب‌رئیس هیات‌مدیره کانون کارآفرینی استان تهران اصلاح نظام مالیاتی، تسریع فرآیندهای اداری مانند ثبت شرکت، دریافت شناسنامه کارگاه، تسهیل سازکارها و مقررات واردات و صادرات، حذف رانت‌ها و امضاهای طلایی به‌منظور ایجاد فضای سالم رقابتی و کمک به مدرنیزه کردن و اصلاح ساختار را از مطالبات صنایع کوچک و متوسط از حاکمیت دانست. بهروز حبیبی با اشاره به تحولات بزرگ در ۳ دهه گذشته در مهارت‌های مدیریتی، فناوری، تکنولوژی و ارتباطات افزود: غالب نوآوری‌ها و پیشرفت‌های تکنولوژیکی در شرکت‌های بزرگ اتفاق نمی‌افتد و راه توسعه صنعتی را باید در شرکت‌های کوچک و متوسط جست‌وجو کرد؛ بنابراین راهبرد، توسعه صنایع، در قالب خوشه‌های صنعتی، تقویت صنایع مکمل، ایجاد طیفی گسترده از نیروهای ماهر و نیمه‌ماهر، مدرنیزه کردن و به‌روزآوری ماشین‌آلات، سرریز دانش فنی و تکنولوژی به واحدهای صنعتی، نوآوری، چابکی و پویایی، پیش‌نیاز توسعه کسب‌وکار، کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های شغلی است که باید مدنظر سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان کشورها قرار گیرد. وی شرکت‌های کوچک و متوسط را به مثابه ستون فقرات صنعت کشور دانست و گفت: بدون وجود آنها، شرکت‌های بزرگ شکل نخواهند گرفت و موجبات کارآفرینی، اشتغال، سودآوری خلق ثروت و توسعه پایدار فراهم نخواهد شد. حبیبی با اشاره به موانع ساختاری، مالی، فرهنگی و منابع انسانی بر سر راه شکل‌گیری، اداره و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط، گفت: یارانه‌های ویژه شرکت‌های دولتی، رانت‌خواری، نبود بانک‌های تخصصی جهت ارائه تسهیلات مالی به شرکت‌های کوچک عملا فرصت ورود و رقابت صنایع کوچک و متوسط را سلب می‌کند. وی مشکلات در ارائه ضمانتنامه و وثایق بانکی، تاخیر در دریافت درآمدهای ناشی از فروش و ضعف جریان مالی، انتقال فشار ناشی از سیاست‌های انقباضی دولت‌ها را از دیگر چالش‌های پیش‌روی صنایع دانست.  حبیبی اظهار کرد: عدم‌دستیابی به امکانات و جریان اطلاعات فنی و تکنولوژی، بازاریابی و فروش، مدیریت مالی درست، عدم‌شناسایی زنجیره تامین‌کنندگان و مشتریان از دیگر موانع حرکت چرخ صنایع است. امیدواریم در کانون کارآفرینی استان تهران، با شبکه‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب، اراده و سیاست‌های حمایتی حاکمیت از بخش خصوصی در اقتصاد را افزایش دهیم و سهمی هر چند اندک در دستیابی به اهداف توسعه‌ای کشور داشته باشیم.

ارتباطات صنعت، نیازمند روایت خلاقانه تولید

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران معتقد است کمیته روابط‌عمومی مجمع می‌تواند نقش‌آفرینی کند و این اعضا در شرکت‌های خود نیز موثر هستند. به‌گزارش شاتا، نشستی میان کارگروه ارتباطات مجمع کارآفرینان ایران و حسین زاده ‌قشمی، مدیر روابط‌‌ عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجمع کارآفرینان ایران برگزار شد. حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه حدود ۹ سال است مجمع کارآفرینان ایران افتتاح شده، اظهارکرد: از امسال برنامه‌های مجمع یادشده گسترش پیدا کرده است. وی با اشاره به وجود کمیته‌های گوناگون در مجمع کارآفرینان، ادامه داد: کمیته‌های مختلفی در این مجمع وجود دارد که یکی از این کمیته‌ها، با حضور مدیران روابط‌عمومی شرکت‌های بزرگ تولیدی است. دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه اعضای مجمع از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی هستند، افزود: کمیته روابط‌عمومی می‌تواند نقش‌آفرینی کند و این اعضا در شرکت‌های خود نیز موثر هستند. گفتنی است در ادامه این برنامه هر یک از مدیران روابط‌عمومی اعضای مجمع کارآفرینان به بیان مسائلی در این حوزه پرداختند.

ضرورت استفاده از پیشران‌های اقتصادی

در ادامه یکی از کارشناسان حوزه روابط عمومی بیان کرد: در اقتصاد کشور ما، کارآفرینانی وجود دارند که از گذشته تاکنون با همه مشکلات فعالیت کرده و تغییری نکرده‌اند. بازرگان تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد باید در فرآیند تصمیم‌گیری از پیشران‌های اقتصادی استفاده کنند. در ادامه بوشهری از دیگر کارشناسان این حوزه اظهارکرد: یکی از مسائلی که با آن درگیر هستیم، رویارویی با فیک‌نیوزها و باج‌نیوزهاست. از روزی که اعلام شد گروه زر می‌خواهد وارد فرآیند تولید خودرو شود، هجمه‌های زیادی به سمت ما روانه شد. این در حالی است که این اقدام گروه زر، امری مرسوم در جهان است. پیشران‌های اقتصادی باید در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و صنعتی نقش داشته باشند در ادامه این نشست مریم انسان، مدیر ارتباطات یکی از صنایع داخلی، اعلام کرد: پیشران‌های اقتصادی باید در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و صنعتی نقش داشته باشند. تاکنون ارتباطی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد وجود نداشته، اما نباید این روند ادامه پیدا کند.  سپس سعیدزاده، مدیر روابط‌عمومی یکی از گروه‌های صنعتی کشور، بیان کرد: با پیشرفته‌تر شدن رسانه‌ها به‌طور قطع شرایط کاری روابط‌عمومی‌ها پیچیده می‌شود بنابراین اگر بتوانیم در سمت خود به تفاهم با وزارتخانه‌های اقتصادی برسیم قطعا گام موثری برداشته شده است. وی ادامه داد: اگر حقایق و رشدهای صنعتی از سوی نهادهای متولی افزایش یابد روند امیدواری به آینده مثبت خواهد بود.

روابط‌عمومی‌ها باید از اقتصادسیاسی عبور کنند

در این جلسه حسین زاده‌قشمی، رئیس مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در روابط‌عمومی‌ها به‌جای اینکه به رویکرد بپردازیم، به رویدادها سرگرم می‌شویم و اگر رویدادها مدیریت نشود، به مشکل برمی‌خوریم. وی افزود: امروز در روابط‌عمومی‌ها باید از اقتصاد سیاسی رسانه عبور کنیم و وارد مفهوم‌سازی کثرت‌گرایی رسانه‌ای با ایجاد میکرومدیاهای فعال در حوزه موضوعات تخصصی شویم. زاده‌قشمی ادامه داد: موضوع دیگر هم‌افزایی رسانه‌ای حول محور اخبار امیدآفرین است. امروز در جامعه به‌شدت نیازمند خبرهای مثبت و امیدآفرین هستیم که منشأ این اخبار، روابط‌عمومی‌ها هستند.  رئیس مرکز ارتباطات با بیان اینکه رسانه و ارتباطات صنعت امروز نیازمند روایت خلاقانه تولید و کارآفرینان است، عنوان کرد: این‌روایت‌ها نیازمند طراحی رویدادهای نوآوری است از این‌رو قصد داریم در مرکز ارتباطات صنعت، معدن و تجارت این رویدادها را که از آغاز سال در حوزه دانش‌بنیان شروع کردیم؛ به حوزه موضوع‌های دیگر بپردازیم.وی اظهار کرد: برگزاری رویدادها، ارائه خلاقانه حل مسئله روابط‌عمومی و ارتباطات ظرفیت خوبی برای طرح مسائل و ارائه پاسخ‌های درست و راه‌حل‌های پیشنهادی و کاربردی است. زاده‌قشمی یادآور شد: در مرکز ارتباطات باید خلاقیت، نوآوری و راهکارهای نوین ارتباطی را فعال کنیم که این مهم در حال انجام است. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/399oje