جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 16740
تاریخ انتشار: 1401/02/31 02:53

نحوه ثبت شرکت سهامی خاص و مزایای آن

در بین تمامی اقسام شرکت، افراد تمایل زیادی برای ثبت شرکت سهامی خاص دارند چرا که می‌توانند برای موضوع فعالیت‌های مختلف آن را انتخاب کنند و اهداف شرکت را پیش ببرند. در عین حال اگر در آینده قصد توسعه شرکت و ورود شریک جدید داشته باشند،‌شرکت سهامی خاص امکانات بیشتری را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. پس بی‌دلیل نیست که این نوع شرکت‌ها از بیشترین شرکت‌های ثبت شده در ایران هستند.

در بین تمامی اقسام شرکت، افراد تمایل زیادی برای ثبت شرکت سهامی خاص دارند چرا که می‌توانند برای موضوع فعالیت‌های مختلف آن را انتخاب کنند و اهداف شرکت را پیش ببرند. در عین حال اگر در آینده قصد توسعه شرکت و ورود شریک جدید داشته باشند،‌شرکت سهامی خاص امکانات بیشتری را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. پس بی‌دلیل نیست که این نوع شرکت‌ها از بیشترین شرکت‌های ثبت شده در ایران هستند. 

 

شرکت سهامی خاص چیست؟

 

شرکت سهامی خاص یک نوع شرکت تجاری است که برای موضوعات مختلفی مثل کشاورزی، پیمانکاری، تولیدی، بازرگانی و… مناسب است. این نوع شرکت‌ها کامل‌ترین ساختار را در قانون تجارت دارند و در مورد نحوه تاسیس، اداره و حتی انحلال شرکت قواعد آن‌ها مشخص شده است. به همین دلیل تقاضای زیادی برای ثبت شرکت سهامی خاص وجود دارد.

 

مزیت ثبت شرکت سهامی خاص چیست؟

 

شرکت سهامی خاص از نظر آمار ثبت شرکت در ایران در رقابت تنگاتنگی با شرکت با مسئولیت محدود است. اما هر یک از این شرکت‌ها مزایای خاصی دارند که به توجه به شرایط و نحوه فعالیت خود بهتر است آن را انتخاب کنید. برای مثال شرکت‌های سهامی خاص قابلیت توسعه بیشتری نسبت به مسئولیت محدود دارد و افرادی که این شرکت‌ها را انتخاب می‌کنند معمولا به فکر گسترش فعالیت خود در آینده و ورود سهامداران جدید به شرکت هستند.

 

همچنین این شرکت‌ها بر اساس روال بانک‌ها و دستگاه‌های مناقصه‌گذار، شانس بیشتری برای گرفتن تسهیلات دارند.

 

و در نهایت اینکه بیشتر شرکت‌هایی که به عنوان شرکت بازرگانی، تولیدی، صنعتی و … می‌شناسید در یکی از قالب‌های سهامی خاص یا با مسئولیت محدود به ثبت رسیده‌اند و هر یک از این عناوین فقط موضوع شرکت هستند. در نتیجه مزیت دیگر شرکت سهامی خاص، امکان انتخاب موضوع‌های مختلف برای شرکت است.

 

نکات و شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

 

برای ثبت شرکت سهامی خاص باید شرایط قانونی آن را رعایت کنید تا در فرآیند ثبت شرکت با مشکلی مواجه نشوید. این شرایط به‌طور کلی عبارت‌اند از:

 

  • وجود حداقل سه شریک 
  • داشتن حداقل سرمایه ثبتی ۱۰۰ هزار تومان (واریز ۳۵ درصد از این مبلغ در حساب شرکت در شرف تاسیس در فرآیند ثبت)
  • انتخاب موضوع فعالیت (اگر موضوع شما نیاز به اخذ مجوز داشته باشد، پیش از تاسیس باید مجوز را دریافت کنید)
  • انتخاب نام برای شرکت (۵ نام پیشنهادی)
  • انتخاب بازرس برای شرکت
  • تدوین اساسنامه (اگر شرکت شما از جمله شرکت‌های نیازمند اخذ مجوز باشد، از نمونه اساسنامه‌های همان سازمان استفاده خواهید کرد)

 

نحوه ثبت شرکت سهامی | ثبت‌یار
نحوه ثبت شرکت سهامی | ثبت‌یار

 

نحوه ثبت شرکت سهامی چگونه است؟

 

ثبت شرکت سهامی خاص به دو روش حضوری و اینترنتی انجام می‌شود که در ادامه با هر یک از این روش‌ها آشنا خواهیم شد:

 

ثبت شرکت سهامی خاص آنلاین

 

برای ثبت آنلاین شرکت سهامی خاص باید از طریق سامانه اداره ثبت شرکت‌ها اقدام کنید. با ورود به سامانه در هر مرحله ورود اطلاعات را انجام دهید. پس از این مراحل نام‌های پیشنهادی را انتخاب کرده و مدارک شرکت را از سامانه دریافت و امضا کنید. سپس باید مدارک را به اداره ثبت شرکت‌ها پست کنید و در نهایت برای دریافت پیش‌نویس آگهی ثبت شرکت به‌صورت حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید.

 

ثبت شرکت سهامی خاص به‌صورت حضوری

 

روش دیگری که در چند سال اخیر برای ثبت شرکت‌ در پنج شهر مختلف یعنی تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز طراحی شده است، امکان ثبت حضوری شرکت‌ها از طریق خدمات پنجره واحد فیزیکی کسب و کارها بود. در این روش تمامی مراحل به‌صورت حضوری انجام می‌شود ولی فرآیند ثبت در مدت زمان کمتری انجام خواهد شد. مزیت دیگر این روش این است که سایر خدمات مرتبط با ثبت شرکت درخواست پلمپ دفاتر، پیش ثبت‌نام کد کارگاهی و کد اقتصادی نیز به‌صورت یکجا و پس از اتمام فرآیند ثبت شرکت انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه جداگانه به سازمان‌های مختلف برای دریافت هر یک از این خدمات نیست.

 

شرایط و مدارک ثبت سهامی خاص | ثبت‌یار
شرایط و مدارک ثبت سهامی خاص | ثبت‌یار

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

 

در صورتی که بخواهید شرکت سهامی خاص خود را ثبت کنید، علاوه‌بر رعایت کردن شرایط باید مدارک لازم را هم ارائه دهید. این مدارک برای شرکت سهامی خاص عبارت‌اند از:

 

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی شرکا و اعضای هیات مدیره و بازرسین
  • اخذ مجوز لازم با توجه به موضوع فعالیت (در صورت نیاز)
  • آگهی تاسیس و نامه نمایندگی (در صورتی که شخص حقوقی باشد)
  • گواهی بانک مبنی بر واریز ۳۵ درصد از کل سرمایه به حساب شرکت در شرف تاسیس
  • ثبت نام در سامانه ثنا (الزامی برای تمامی اعضای هیئت مدیره)

 

توجه: شماره تلفن همراه اعضای هیات مدیره و بازرسان باید به نام خود آن‌ها باشد.

 

ثبت شرکت سهامی خاص آنلاین و بی‌دردسر انجام دهید!

 

 

فرآیند ثبت شرکت شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد اما پیچیدگی‌های ثبت علاوه‌بر دانش حقوقی نیاز به تجربه کافی دارد. مساله‌ای که می‌تواند علاوه‌بر طولانی شدن فرآیند ثبت، هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل کند.  سامانه ثبت‌یار امکان ثبت درخواست آنلاین شرکت سهامی خاص و سایر خدمات ثبتی را برای شما فراهم کرده است تا بدون دردسر شرکت خود را به ثبت برسانید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4p585a