سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 3779
تاریخ انتشار: 1400/07/27 13:20

می‌توانیم نرخ تخم‌مرغ را کنترل کنیم

گرانی‌های اخیر نرخ تخم‌مرغ در بازار و دلایل آن موضوعی است که بسیاری از مصرف‌کنندگان را به گلایه واداشته است.

 با توجه به قیمت‌های خرده‌فروشی به نظر می‌رسد حق با مصرف‌کنندگان است. اما می‌توان این مشکل را ریشه‌یابی کرد و برای حل آن راهکار ارائه داد تا تخم‌مرغ به‌عنوان ارزان‌ترین منبع تامین پروتئین ایرانیان همچنان در سبد غذایی خانواده‌ها و به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر جامعه باقی بماند.

اگرچه تصور بسیاری این است که شرایط تولید تخم‌‌مرغ در کشور بحرانی است اما در صورت برنامه‌‌ریزی مناسب در این باره کمبودی از نظر تخم‌مرغ در کشور وجود ندارد.

آمار نشان می‌دهد تولید تخم‌مرغ نسبت به گذشته کمتر شده و دلیل آن را هم باید در به‌صرفه نبودن تولید جست. البته نباید این نکته را نیز نادیده گرفت که میزان مصرف تخم‌مرغ نیز در این مدت به دلیل افزایش گرانی گوشت و مرغ، دلیل دیگری برای کم شدن این کالا بوده است. اما با وجود این شرایط، درحال‌حاضر میزان عرضه و تقاضای تخم‌مرغ در کشور تقریبا برابر است؛ درواقع به دلیل افزایش تقاضا در لحظه، قیمت‌های عرضه بالاتر از عرف است. چون کشش قیمتی در بازار وجود داشته، شاهد افزایش نرخ تخم‌مرغ در روزهای گذشته در بازار بوده‌ایم.

درحال‌حاضر ۱۸۵۰۰ تا حدود ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم تخم‌مرغ نرخ منطقی این کالا درب مرغداری است که می‌تواند سود تولیدکننده و جبران هزینه‌های او را تضمین کند اما می‌بینیم این کالا درب مرغداری نیز با بهای بیش از ۲۳ هزار تومان به فروش می‌رسد و این موضوع به دلیل عدم توازن در بازار است.

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، امروز در کشور کمبود تخم‌مرغ وجود ندارد و با اتکا به همین موضوع برای ایجاد تعادل در بازار تخم‌مرغ، می‌توان طرح‌هایی را اجرا کرد که البته این کار نیاز به همکاری نهادهای دست‌اندرکار در این حوزه دارد. به‌عنوان مثال، می‌توانیم برای شرایط کنونی در ۱۰ مرکز استان به‌عنوان پایلوت، عرضه فله و غیربسته‌بندی تخم‌مرغ را ممنوع اعلام و این کالا را با نرخ ۴۹۵۰۰ تومان در همه مراکز فروش و فروشگاه‌ها توزیع کنیم.

طبیعی است وقتی عرضه فله تخم‌مرغ در فروشگاه‌ها ممنوع اعلام شود، فروشندگان سودجو نمی‌توانند این کالا را با نرخ تحمیلی در اختیار خریداران بگذارند و خودبه‌خود این اصلاح در سطح بازار به درب مرغداری‌ها نیز منتقل می‌شود و قیمت‌ها در آن مرحله نیز اصلاح خواهد شد.

قیمت شانه‌ای ۴۹۵۰۰ تومان تخم‌مرغ که با احتساب ۵درصد هزینه بسته‌بندی و ۲۰۰۰ تومان سود خرده‌فروش درنظر گرفته شده، قیمتی است که می‌تواند علاوه‌بر تامین سود تولید‌کننده و فروشنده، رضایت مصرف‌کننده را نیز به همراه داشته باشد. اما اگر امروز برای تعدیل نرخ تخم‌مرغ تدابیر لازم صورت نگیرد، بدون شک قیمت‌ها باز هم افزایش خواهد یافت و وضعیت بازار این کالا از این بدتر نیز خواهد شد.

در این بین برخی از دست‌اندرکاران نیز طرح واردات تخم‌مرغ را برای تعدیل نرخ در بازار پیشنهاد می‌دهند.

 طرحی که برای اجرا دارای دو مشکل اساسی است. نخست اینکه تا امروز ارز مورد نیاز برای این کار تامین نشده و دوم اینکه حتی در صورت برطرف شدن این مشکل نیز، چون حجم زیاد این محصول نمی‌تواند به یکباره وارد کشور و در بازار توزیع شود، نمی‌توان به اثربخشی آن نیز چندان امید داشت. بنابراین بهتر است در این زمینه تلاش کنیم با اتکا به ظرفیت‌های موجود کشور، راهکاری عملی را در این راستا اجرایی کنیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4d7ld4