جمعه 24 فروردین 1403 - 12 Apr 2024
کد خبر: 18753
تاریخ انتشار: 1401/05/11 04:10

مهمترین نکات دکوراسیون داخلی منزل + فوت و فن ها

اگر قصد دارید دکوراسیون خود را عوض کنید، و می‌خواهید دکوراسیون داخلی منزل خود را زیبا و اصولی کنید، و می‌خواهید خانه‌ای شیک و دلنواز داشته باشید. در این مقاله با ما همراه باشید ما قصد داریم در مورد نکات دکوراسیون داخلی منزل صحبت کنیم. بادقت تمام مطالب مقاله را تا انتها مطالعه کنید و نظر خودتان را با ما در میان بگزارید.

اگر قصد دارید دکوراسیون خود را عوض کنید، و می‌خواهید دکوراسیون داخلی منزل خود را زیبا و اصولی کنید، و می‌خواهید خانه‌ای شیک و دلنواز داشته باشید. در این مقاله با ما همراه باشید ما قصد داریم در مورد نکات دکوراسیون داخلی منزل صحبت کنیم. بادقت تمام مطالب مقاله را تا انتها مطالعه کنید و نظر خودتان را با ما در میان بگزارید.

نکات دکوراسیون داخلی منزل که میتواند خانه شما را زیبا کند

بسیاری از افراد دوست دارند وقتی به منزل وارد می‌شوند چیدمان وسایل به نحوی باشد که ظاهری شیک و اصیل داشته باشد. ترکیب زیبا و درست رنگ‌ها نظر همه را جلب کند و مورد تحسین باشد. چیدمان خانه باید دلباز باشد و برای خانه آرامش‌بخش باشد درعین‌حال کسل‌کننده نباید باشد. قبل از گفتن نکات دکوراسیون داخلی منزل باید عناصر اصلی دکوراسیون را نام ببریم:

  1. فضا: به کل قسمت‌های خانه که قرار است اسباب و وسایل و اثاثیه شما چیده شود فضا گفته می‌شود. به قسمت‌های که هیچ یک از اثاثیه‌ی شما در آن قرار نگرفته است فضای منفی می‌گویند. بخش‌های از خانه هم که اسباب و وسایل خودتان را در چیده‌اید فضای مثبت می‌گویند.
  1. خط: در طراحی داخلی خانه خط خود به سه دسته‌ی عمودی، افقی و مورب تقسیم می‌شود، وبا خط‌ها شکل به وجود می‌آید.
  2. شکل: شکل‌ها به دو نوع هندسی و ارگانیک دسته‌بندی می‌شوند.
  3. نور: نور به دو دسته‌ی طبیعی و غیرطبیعی تقسیم می‌شود. برای بهتر دیده‌شدن دکوراسیون لازم است از نور به‌درستی استفاده شده باشد.
  4. رنگ: مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر زیبایی هر فضایی رنگ است
  5. بافت: چگونگی لمس و دیده‌شدن یک سطح را بافت می‌گویند. بافت به دو دسته‌ی بصری و واقعی دسته‌بندی می‌شود و بافت به فضای داخلی جذابیت و عمق می‌دهد.
  6. الگو: در کنار رنگ و عناصر دیگر الگو به دکوراسیون جلوه و زیبایی خواهد داد.

نقطه‌ی کانونی خانه

اگر قرار باشد تمام وسایل و اثاثیه‌ی دکوراسیون خانه در یک بخش به‌صورت یکسان چیده بشود، محیط خسته‌کننده خواهد بود. بهتر است یک مکان به‌عنوان نقطه‌ی کانونی انتخاب بشود و وسایل دیگر را به نحوی در اطراف آن بچینید که توجه هرکسی که وارد می‌شود ابتدا به آن نقطه جلب شود.

نقطه‌ی کانونی نکات دکوراسیون داخلی منزل می‌تواند شومینه انتخاب شود، یا پنجره‌ای که بیرون آن چشم‌انداز زیبا دارد هم می‌تواند به‌عنوان نقطه‌ی کانونی انتخاب شود. اگر منزل شما دو مورد بالا را ندارد می‌توانید تلویزیون خود را به‌عنوان نقطه کانونی پذیرایی و سالن اصلی خود قرار دهید، در اتاق‌خواب هم می‌توانید تختخواب را نقطه‌ی کانونی قرار دهید.

اثاثیه و وسایل باید به نحوی چیده بشوند که نقطه‌ی کانونی در محور مرکزی چیدمان قرار داشته باشد. می‌توانید برای جلوه‌دادن به نقطه‌ی کانونی از رنگ و بافت و الگوهای زیبا و جذاب، اطراف آن به کار ببرید.

حفظ تعادل در چیدمان دکوراسیون در پذیرایی

برای درک محیط اطراف و آسان و بی‌دردسر شدن باید تعادل در چیدمان وسایل و طراحی دکوراسیون پذیرایی رعایت شود تا حس آرامش در خانه داشته باشید. برای حفظ تعادل باید در چیدمان اثاثیه و انتخاب رنگ و بافت و شکل به سه روش رعایت شود:

  • تعادل متقارن ایجادکردن: برای این کار باید نقطه‌ی کانونی را به‌عنوان محور تقارن قرارداد و وسایل با شکل و بافت و رنگ کاملاً یکسان در دو طرف محور قرار بگیرد. این چیدمان بیشتر برای محیط‌های رسمی و کلاسیک به کار می‌رود. تعادل متقارن مناسب اشخاصی است که به نظم و انضباط اهمیت خاصی می‌دهند.
  • ایجاد تعادل نامتقارن: این حالت جذابیت و پیچیدگی خاص دارد و باید وزن بصری و برابری در دو طرف محور تقارن ایجاد کرد. به‌عنوان‌مثال برای ایجاد تعادل نامتقارن و وزن بصری در سالن پذیرایی زیر دو مبل کوچک در یک سمت قرار گرفته و در سمت دیگر مبل بزرگ قرار داده‌اند.
  • برای تعادل و وزن بصری می‌توان کمد دیواری و تخت اتاق‌خواب که در راهنمای دکوراسیون اتاق خواب به کار میرود) و.. را تیره انتخاب کرد و در طرف دیگر پرده‌ها را رنگ روشن انتخاب کنید تا تعادل رنگ انتخاب شود. همچنین می‌توان در قسمتی از اتاق‌خواب قاب عکس‌های مستطیل شکل قرارداد و در طرف دیگر گلدان‌های استوانه‌ای‌شکل قرار دهید تا وزن بصری برابر اشکال حفظ شود.
  • تعادل شعاعی: در این حالت تعادل نقطه‌ی کانونی در مرکز باید قرار بگیرد و سپس وسایل دیگر اطراف آن قرار بگیرد، بیشتر برای نهارخوری و نشیمن‌ها و فضاهای صمیمی استفاده می‌شود.

در این مقاله آموختیم که برای طراحی دکوراسیون منزل باید با عناصری فضا، نور، رنگ، شکل، بافت، خط، الگو آشنا باشیم. همچنین نکات دکوراسیون داخلی منزل با نقطه‌ی کانونی، و انواع محور تقارن و تعادل آشنا شدیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2aypgl