پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 17728
تاریخ انتشار: 1401/03/31 23:10

مهار تورم از اولویت‌های ستاد اقتصادی دولت است

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: سیاست مهار تورم همچنان در اولویت‌های ستاد اقتصادی دولت قرار دارد و با تلاش دستگاه‌های اقتصادی این اقدامات در حال انجام است.

سید احسان خاندوزی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت شهید چمران، اظهار کرد: در مقدمه به دو سرفصل به شکل ویژه اشاره می‌کنم. برنامه ستاد اقتصادی دولت در ماه‌های گذشته مبتنی بر دو دوره تثبیت اقتصاد کلان باتوجه به متغیرهایی در ماه‌های ابتدایی دولت و تمهید مقدمات برای اعمال سیاست‌های اصلاحی رو به جلو برای رشد اقتصادی و اهداف توسعه ملی و آسیب‌پذیری بود.

وی عنوان کرد: هدف اول، تمام دوره شهریور تا اسفند ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داد و تمام تلاش ستاد اقتصادی دولت این بود که سال ۱۴۰۱ سال رو به پیش در اقتصاد کشور باشد. ما در شهریور با نرخ تورم حدود ۵۰ درصدی مواجه بودیم و امروز این عدد به ۴۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: در زمینه رشد اقتصادی طبق اعلام بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی ۱۴۰۰، ۶.۴ درصد بود.

خاندوزی خاطرنشان کرد: سیاست مهار تورم همچنان جزو اولویت‌های ستاد اقتصادی دولت قرار دارد و با تلاش دستگاه‌های اقتصادی دولت این اقدامات در حال انجام است. برای اصلاحات اقتصادی دولت نیاز به رویکردهای تحولی مقدماتی داشت و باید پیش‌نویس‌هایی به مجلس ارسال و زیرساخت‌هایی آماده شود تا سیر تحول با سرعت بیشتری آغاز شود.

شفافیت مالیاتی

سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد: در حوزه مالیات و شفافیت‌های شکل گرفته، در ماه‌های ابتدایی دولت در تلاش بودیم موانع راه‌اندازی سامانه‌های مالیاتی را حل و فصل کنیم. در یک اقدام بسیار جدی موفق شدیم ۵۰ درصد مؤدیان مالیاتی را فقط در ۱۴۰۰ شناسایی کنیم و امروز در زمینه شناسایی مؤدیان بالقوه این اتفاق شاید کم‌سابقه باشد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره اعطای وام بدون ضامن و عدم اجرای آن در برخی از بانک‌ها، گفت: موضوع حرکت به سمت اینکه اعتبارات خرد ما سهم بیشتری در شبکه بانکی داشته باشد و دسترسی عامه مردم تسهیل شود و به‌سمت اعتبارسنجی مشتریان و مردم حرکت کنیم، در سند تحول دولت به‌عنوان جهت‌گیری قطعی درج شده است.

تکلیف بدهی کره جنوبی و عراق

سخنگوی اقتصادی دولت درباره منابع وصول‌شده از عراق و سرنوشت بدهی کره جنوبی به ایران عنوان کرد: همان‌طور که مطلع هستید در قانون بودجه ۱۴۰۰ قریب ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد دولت به فروش نفت گره خورده بود. میزان فروش و درآمدهای ریالی حاصل در سال گذشته بیش از ۱۳۹۹ بود و این میزان غیر از سایر درآمدها بود. این رقم نشان داد دولت با تکاپو و تلاش بیشتر باوجود تنگناها میزان فروش نفت خود را افزایش داد.

خاندوزی افزود: درآمدهای فروش نفت پس از ۹۰ روز وصول می‌شود و منابعی وجود داشت که به‌دلیل تحریم‌ها وصول نمی‌شد و موانع این امر تا حد خوبی مرتفع شده است. گرچه تولید و صادرات خوب است، اما برای محقق شدن اهداف بودجه نیازمند توفیقات بیشتری هستیم و باتوجه به حذف ارز ترجیحی این میزان بالاتر است و امیدواریم در پایان سال شرمنده دوستان رسانه نباشیم و تعهدات انجام شده باشد.

مالیات بر سوداگری مسکن

وی درباره اجاره واحدهای متعارف مسکونی و افزایش قیمت‌ها و همچنین تدبیر دولت برای کنترل نرخ اجاره‌بها تصریح کرد: به‌صراحت باید اعلام کرد متاسفانه نرخ ساخت و اجاره بهای مسکن در سال جاری افزایش داشته، زیرا ما میراث‌دار اطلاعات ناقص بخش مسکن هستیم و با ایجاد سامانه‌ای، امکان نظارت و اثربخشی قاعده‌گذاری پیگیری خواهد شد. ما در زمینه عرضه به‌معنای ساخت و عرضه مسکن به بازار باید شاهد اقداماتی می‌بودیم که انجام نشدن آنها منجر به عقب‌ماندگی جدی در عرضه و تقاضا شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد: در زمینه کنترل عرضه سوداگرانه، آقایان می‌گفتند موافق مالیات بر سوداگری مسکن هستند و تلاش در تعجیل دارند و در مجلس موافقت شده که این طرح به صحن علنی ارسال شود. این اقدامات زمان می‌برد و دولت صرفا به این مؤلفه‌های بلندمدت بسنده نکرد و در ستاد اقتصادی دولت بسته کوتاه‌مدتی مدنظر قرار گرفت.

 با پیگیری این اقدامات کوتاه‌مدت حال مردم در فشار افزایش نرخ مسکن را درک می‌کنیم. رئیس‌جمهوری هم از این فشار ناراضی هستند.

افزایش پایه پولی

سخنگوی اقتصادی دولت درباره برنامه دولت برای مدیریت رشد نقدینگی در سال جاری گفت: باتوجه به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و باوجود افزایش نقدینگی ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل افزایش پایه پولی را شاهد بودیم. کمترین اثر به میزان بدهی دولت به بانک مرکزی اختصاص داشت و موجب شد از این ناحیه چیزی تحمیل نشود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3996pe