پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 6740
تاریخ انتشار: 1400/09/06 15:57

مقایسه آمار واردات محصولات فولادی و آهن آلات در نیمه اول سال 1400 و نیمه دوم سال 1399

محصولات فولادی و آهن آلات کاربرد فراوان و گسترده‌ای در ساختمان سازی و صنایع گوناگون دیگر دارند برای همین دانستن سهم واردات در این حوزه کمک می‌کند تا درک درست‌تر و پیش بینی بهتری از وضعیت فعلی و آینده این بازار داشته باشیم.

به بررسی و مقایسه آمار واردات محصولات فولادی یا به عبارتی دیگر آمار واردات آهن آلات در شش ماه دوم سال گذشته و شش ماهه اول امسال خواهیم پرداخت و در کنار آن با بررسی روند قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن، قیمت قوطی آهن و قیمت ورق آهن؛ ارتباط بین آمار واردات مقاطع فولادی و نوسانات قیمت را تحلیل خواهیم کرد.

آمار واردات محصولات فولادی و آهن آلات در سال 1399 و 1400

به طور کلی با بررسی آمار واردات آهن آلات در شش ماهه دوم سال 1399 و شش ماهه اول 1400 مشاهده می‌گردد که واردات مقاطع فولادی طویل 34 درصد افزایش یافته و واردات مقاطع فولادی تخت تقریبا ثابت بوده است. همچنین در مجموع واردات محصولات فولادی 5 درصد افزایش یافته است. که در مقایسه با صادرات سهم کمی از بازار آهن آلات را به خود اختصاص داده است.

آمار واردات میلگرد

واردات میلگرد در نیمه دوم سال گذشته 13 هزار تن بوده است و در نیمه اول امسال این رقم به 17 هزار تن رسیده است که نشانگر رشد 31 درصدی در واردات میلگرد است. قیمت میلگرد در این مدت رشد داشته است؛ که با توجه به کمرنگ بودن این رقم نسبت به صادرات، علت این افزایش را باید در موارد دیگری مانند تورم جستجو کرد.

آمار واردات تیرآهن

واردات تیرآهن در دو فصل آخر سال گذشته 3 هزار تن بود که با 50 درصد افزایش، در نیمه نخست سال جاری به میزان 9 هزار تن گزارش شده است. قیمت تیرآهن با نوساناتی همراه بوده است و سقف مقاومتی در آبان ماه سال قبل، به کف حمایتی قیمت تیرآهن (https://ahanportal.com/beam/) در شهریور ماه امسال تبدیل شده است.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:
"خرید به موقع و پیدا کردن بهترین قیمت تیرآهن نقش بزرگی در ضرر و زیان پروژه‌های مختلف خواهد داشت. در نتیجه یک خرید سودمند و مطمئن با اطلاع از قیمت روز تیرآهن انجام می‌شود. شناخت سایزهای پرطرفدار این محصول مثل تیرآهن 12، 14، 16 و 18 و آگاهی از کاربرد هر کدام از آن‌ها فرآیند خرید را برای شما ساده‌تر خواهد کرد."

آمار واردات پروفیل

واردات پروفیل، نبشی و ناودانی مجموعا در نیمه دوم قبل 19 هزار تن گزارش شده بود که در  نیمه اول سال جاری 25 هزار تن به ثبت رسیده است، که حاکی از افزایش 32 درصدی واردات این محصول است. قیمت پروفیل نیز روندی مشابه تیرآهن طی کرده است و مبلغ 22,000 تومان که قله مقاومتی در پاییز سال گذشته بود، به کف حمایتی در اواخر تابستان امسال تبدیل شده است. با این حال نمی‌توان قیمت پروفیل را روند کاملا صعودی نامید.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

"به‌دلیل کاربرد گسترده پروفیل‌ها در صنعت ساختمان‌ و دیگر سازه‌ها، همواره در برآورد هزینه‌های پروژه، قیمت پروفیل آهن امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل پیچیدگی فرآیند تولید این مقطع فولادی و همچنین استفاده از تجهیزات به‌روز، قیمت روز پروفیل آهن نسبت به دیگر مصالح فلزی بیشتر خواهد بود. پروفیل‌های گالوانیزه و کامپوزیت که در ضخامت‌های متداول 20*20، 30*30، 40*40 تولید می‌شوند، از پرکاربردترین پروفیل‌های موجود در بازار هستند."

آمار واردات ورق آهن

واردات ورق آهن گرم، ورق آهن سرد و ورق آهن پوشش‌دار روی هم رفته در نیمه آخر سال گذشته 356 هزار تن بوده و در نیمه نخست امسال به 361 هزار تن رسیده است؛ که با توجه به افزایش 1 درصدی آن، رشد ناچیزی داشته است. به صورت تفکیک شده هم شاهد آن هستیم که ورق سرد در نیمه دوم سال قبل 94 هزار تن بوده و با 87 درصد افزایش به 176 هزار تن در نیمه اول امسال رسیده است. ورق پوشش‌دار نیز در نیمه اول امسال 123 هزار تن ثبت شده که نسبت به سال گذشته که 109 هزار تن بوده، 13 درصد افزایش داشته است. در این بین ورق گرم برخلاف دو ورق دیگر، واردات آن 59 درصد کاهش یافته است و از 153 هزار تن در سال گذشته به 62 هزار تن در سال جدید نزول یافته   است.

قیمت ورق آهن در آخر فصل تابستان امسال کف حمایتی بالاتری از سقف مقاومتی سال قبل به ثبت رسانده است و با توجه به سهم اندک تغییرات، می‌بایست در بازار داخلی به دنبال عامل آن گشت.

کارشناسان آهن پرتال بر این باور هستند که:

“با توجه به مصرف بالای ورق آهن سیاه 2، 3، 6 و 8 در صنایع مختلف استفاده از روش نوردکاری سرد یا روش‌های مشابه اصلا به صرفه نبوده، از این رو با استفاده از روش نوردکاری گرم قیمت ورق آهنی بسیار کاهش یافته و به صرفه بوده؛ در نهایت با توجه به مناسب بودن قیمت ورق آهن سیاه، تقاضا برای این محصول بسیار بالا بوده و همین امر باعث اهمیت فراوان قیمت ورق سیاه شده است.”

مقایسه تغییرات آمار واردات کل مقاطع طویل فولادی در نیمه دوم 1399 و نیمه اول 1400

آمار واردات مقاطع فولادی طویل در 6 ماهه ی دوم سال گذشته 38 هزار تن بوده و این در حالی است که در 6 ماهه اول سال جاری به 51 هزار تن رسیده است. این آمار و ارقام نشانگر رشد 34 درصدی در واردات این محصول است. گفتنی است مجموعه تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی، قوطی و سایر مقاطع را؛ مقاطع طویل فولادی می‌نامند.

 

در این تصویر نمودار مقایسه آمار واردات محصولات فولادی طویل در نیمه اول سال 1400 و نیمه دوم سال 1399 مشاهده می کنید.

مقایسه تغییرات آمار واردات کل مقاطع تخت فولادی در نیمه دوم 1399 و نیمه اول 1400

آمار واردات مقاطع فولادی تخت در شش ماهه پایانی سال قبل 356 هزار تن به ثبت رسیده که در مقایسه با واردات شش ماهه سال جدید که به میزان 361 هزار تن بوده؛ با 1 درصد رشد، تغییرات چندانی نداشته است. همانطور که می‌دانید 3 نوع ورق گرم، ورق سرد و ورق پوشش‌دار را به طور کلی مقاطع تخت فولادی می‌گویند.

 

در این تصویر نمودار مقایسه آمار واردات محصولات فولادی تخت را در نیمه اول سال 1400 و نیمه دوم سال 1399 مشاهده میکنید.

تغییرات آمار واردات بیلت و بلوم، اسلب و آهن اسفنجی H2

در این قسمت از بررسی آمار واردات آهن آلات، با واردات بیلت و بوم شروع می‌کنیم که واردات آن از سال گذشته که 2 هزار تن بوده با 50 درصد کاهش به 1 هزار تن در نیمه اول امسال رسیده است. واردات اسلب نیز بر خلاف بیلت و بوم از 1 هزار تن در سال قبل با 50 درصد افزایش به 2 هزار تن در نیمه اول سال جدید رسیده است.

سهم واردات آهن اسفنجی از آمار واردات محصولات فولادی در سال قبل و امسال صفر بوده است. این بدین معنی است که تامین آهن اسفنجی تماما از بازار داخلی بوده است.

جمع بندی

در آمار واردات آهن آلات، مقاطع تخت فولادی سهم بیشتری نسبت به مقاطع طویل فولادی داشته اند. همچنین در آمار واردات مقاطع فولادی بیشتر میزان رشد مربوط به مقاطع طویل فولادی است.

 

در این تصویر نمودار مقایسه آمار واردات مقاطع فولادی 1400 و 1399 را مقایسه می کنید.

سخن پایانی

آمار واردات محصولات فولادی که بررسی‌شان تقدیم شما مخاطبین گرامی گردید، متعلق به محصولی با اهمیت و با جایگاه ویژه خود است.  لذا بدیهی است که تامین آهن آلات و محصولات فولادی به طوری که هم کمبود پیش نیاید و هم قیمت آن متعادل باشد امری ضروری است که بخشی از آن ممکن است در آمار واردات مقاطع فولادی نمایان شود. 

جهت مشاهده قیمت آهن آلات و مطالعه مطالب بیشتری از این قبیل، وب سایت آهن پرتال (https://ahanportal.com/) آماده خدمت رسانی به بازدیدکنندگان محترم است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4peol2