پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 17594
تاریخ انتشار: 1401/03/28 01:24

مقابله با بیابان‌زایی، در اولویت کاری دولت سیزدهم

اواخر سال گذشته سند بهره‌برداری از اراضی بیابانی تهیه و مقرر شد موارد مطرح در این سند برای انجام طرح‌های پرورش شتر، بهره‌گیری از انرژی‌های نو و گردشگری در بیابان مورد استفاده قرار گیرد؛ بر همین اساس کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی پس از گذشت ۴ سال از آذر ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در نخستین نشست این کارگروه گفت: باتوجه به نگاه ویژه رئیس‌جمهوری به محیط‌زیست و حفظ منابع، مبارزه با پدیده بیابان‌زایی در اولویت برنامه‌های دولت سیزدهم قرار دارد.

صمتسید جواد ساداتی‌نژاد در نشست کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی با بیان اینکه حفظ منابع طبیعی یک رسالت است، افزود: حفاظت از آب و خاک کشور عزم ملی می‌طلبد؛ بنابراین دستگاه‌های اجرایی و دولتی باید در این بخش مشارکت لازم را داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حیات ما وابسته به منابع طبیعی و آب و خاک است، اظهار کرد: اگر نتوانیم خاک حاصلخیز را حفظ کنیم و جلوی تخریب را بگیریم، برای نسل آینده چیزی باقی‌ نمی‌ماند؛ بنابراین حفظ این عناصر، وظیفه اصلی و مهم همه ما است.

وی تصریح کرد: کشورهای موفق جهان ضمن ایجاد اشتغال، به‌دنبال توسعه منابع طبیعی و محیط‌زیست هستند و این دو موضوع، هیچ تقابلی با یکدیگر ندارند؛ بنابراین این الگو باید در کارگروه ملی مقابله با بیابان تدوین شود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، گفت: آب عنصرتجدیدپذیر است اما ۷۰۰ سال طول می‌کشد تا یک سانتی‌متر خاک تولید شود؛ بنابراین این سرمایه‌گذاری یک موضوع بی‌نظیر و بدون جایگزین است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت مقابله با بیابان‌زایی باتوجه به ترکیب اعضای این کارگروه، افزود: حضور نمایندگان آموزش و پرورش در این کارگروه، بیانگر تقویت این مهم در مدارس کشور است، زیرا آموزش و پرورش نقش مهمی در تربیت نسل آینده دارد.

وی اضافه کرد: علت حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی در این کارگروه، این است که بخشی از توسعه ما در راه‌ها و بزرگراه‌ها و شهرها است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: سیاست وزارتخانه ایستادن در برابر توسعه نیست، بلکه سازمان منابع طبیعی در تمام استان‌های کشور با حفظ شرایط زیست‌محیطی و منابع طبیعی حامی اشتغالزایی است.

به‌گفته ساداتی‌نژاد، توسعه باید علمی و دقیق انجام شود، زیرا کار بسیار حساسی است.

وی درباره پدیده فرونشست زمین و فرسایش آبی و خاکی اظهار کرد: امروز این مسئولیت به کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی سپرده شده و بزرگ‌ترین کاری که این کارگروه می‌تواند انجام دهد سپردن امور به مردم و مشارکت آنان است، زیرا مردم طبیعت را دوست دارند و بزرگ‌ترین مدافعان آب و خاک کشور به‌شمار می‌روند.

وزیر جهاد کشاورزی از همه سازمان‌های مردم‌نهاد، اساتید دانشگاهی و نخبگان خواست تا در صورت داشتن فعالیت در زمینه حفظ منابع آب و خاک و احیای منابع طبیعی و مقابله با بیابان‌زایی ایده‌های خود را به دبیرخانه کارگروه مقابله با بیابان‌زایی ارسال کنند تا بتوان آنها را به سمت اجرایی شدن پیش برد.

ساداتی‌نژاد، به نقش رسانه‌ها در دستیابی به اهداف این کارگروه اشاره کرد و افزود: امروزه رسانه‌ها می‌توانند با ساماندهی برخی مسائل و جست‌وجوی راه‌حل مشکلات، آنها را در اختیار مسئولان اجرایی قراردهند؛ بنابراین رسانه‌ها نقش مهمی در حفظ آب و خاک کشور دارند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y8adj