سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 10716
تاریخ انتشار: 1400/10/22 23:30

معیشت مردم در آینده بهتر می‌شود؟

یک تحلیلگر اقتصادی معتقد است: وقتی دولت پیش بینی دقیقی از فروش مواد نفتی ندارد چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در بخش معیشت اتفاق و تحول جدی رخ دهد. یارانه نقدی موثر نبوده و اگر در آینده هم افزایش پیدا کند اثرگذاری جدی را روی معیشت مردم ندارد.

آلبرت بغزیان تحلیلگر اقتصادی درباره وضعیت فعلی تأمین کالاهای مورد نیاز مردم و قیمت این کالاها، اظهار کرد: دولت هم بر اساس اظهاراتی که انجام داده و هم بر اساس آنچه که در بودجه پیشنهاد کرده، ارز ترجیحی که همان ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده را حذف کرده جز برای گندم و دارو ولی برای بخش های گسترده کشور این ارز دولتی را حذف کرده است.

وی ادامه داد: حذف ارز دولتی به راحتی می تواند بر روی قیمت تمام شده کالاها اثرگذار باشد یعنی افزایش قیمت ها، ناشی از حذف ارز سوبسیدی یا ارز ترجیحی می تواند اتفاق بیفتد در این خصوص هم دولت نگفته که چه کار اساسی می خواهد انجام دهد جز وعده ای که برای افزایش یارانه های نقدی اعلام کرده که آن هم هنوز عملیاتی نشده و هیچ گونه برنامه ای که بتواند هم منتقدین را، هم کسانی که در عرصه های اقتصادی فعالیت می کنند و از همه مهم تر مردم را قانع کند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می تواند قیمت کالاها را افزایش دهد، برای مردم تشریح نشده است.

وضعیت معیشت مردم در آینده از نگاه یک تحلیلگر

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دولت هنوز تبیین نکرده که کانال هایی که می توانند مردم را حمایت کنند کدام کانال ها هستند. به یارانه نقدی انتقاد است که موثر نبوده و اگر در آینده هم افزایش پیدا کند اثرگذاری جدی را روی معیشت مردم ندارد پس دولت باید بگوید از چه مسیرهای دیگری می خواهد از مردم حمایت کند و این ها موضواتی است که هنوز با ابهام رو به رو است و در عین حال ثبات، عامل اساسی است که ما در عرصه اقتصادی و نوسانات ارزی از دولت انتظار داریم. متاسفانه شاهد این هستیم که هنوز گران فروشی ها در مغازه ها در خصوص عرضه کالاهای اساسی وجود دارد. یعنی مکانیسم های نظارتی هنوز کارآمد نیست و مردم برای تهیه ارزاق عمومی خود درگیر هستند.

بغزیان با اشاره به وضعیت معیشت مردم در آینده گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند امکان اینکه ما فکر کنیم در کوتاه مدت بهبودی در وضعیت معیشت مردم اتفاق می افتد، اینگونه نیست و امکان این به سادگی وجود ندارد. به نظر من، دولت برخلاف آنچه در قبل اعلام کرده بود و برخلاف شعارهایی که می دهد هنوز هم چشم انتظار اتفاقات سیاسی در عرصه توافقات برجام است چون بدون آن، هم سپرده های بلوکه ایران آزاد نمی شود، هم نقل و انتقالات پول برای کشور به آسانی صورت نمی گیرد و هم تجارت کشور همچنان با مشکل رو به رو خواهد بود.

این تحلیلگر اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی دولت پیش بینی دقیقی از فروش مواد نفتی ندارد چطور می توانیم انتظار داشته باشیم که در بخش معیشت اتفاق و تحول جدی رخ دهد. به هر حال دولت برای اقدامات و اجرای کارها به درآمدهایی که در بودجه تعریف کرده وابسته است، جز بخش های مالیاتی همه بخش ها با ابهام رو به رو است و این ها در گرو مذاکرات برجام است. بنابراین، ما همچنان با عدم قطعیت و عدم پیش بینی برای معیشت مردم در کشور رو به رو هستیم.

 

منبع: شفقنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pzka2