چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 16158
تاریخ انتشار: 1401/02/21 06:51
مشاور ارشد تیم مذاکره کننده وین در گفتگو باگسترش نیوز:

مسئله سپاه هم حل شود برجام قطعی نیست / ایران شرط جدیدی نداشت

مرندی: مشکل مذاکرات نه در پکن و نه در مسکو و نه در تهران و نه در برلین و نه در لندن بلکه در واشنگتن است. مشکل حتی در مورد سپاه هم نیست. همینکه مرتبا از سپاه حرف زده می شود به همین دلیل است که آن ها نمی خواهند حقیقت را بیان کنند مشکل این است که آمریکا می خواهد از اجرای کامل برجام شانه خالی کند.

آیا تنها دغدغه ایران در مذاکرات حذف نام سپاه از لیست تروریستی آمریکا است؟ چندی است در اخباری که در مورد مذاکرات برجامی منتشر می شود عمده دلایل را مرتبط با این موضوع می دانند که آمریکایی ها درمورد حذف سپاه از لیست تروریستی کوتاه نمی آیند، با این حال مذاکره کنندگان ارشد نظام معتقدند که دلایل بیشتر و بزرگتری در پس تاخیر در احیای برجام نهفته است.

سید محمد مرندی مشاور ارشد تیم مذاکره کننده در وین ، معتقد است که حتی اگر همین امروز آمریکا نام سپاه را از لیست خارج کند بازهم توافق برای امضای دوباره برجام حاصل نمی شود، شاید این گفته مهر تاییدی باشد بر نظریه کارشناسانی که بهانه جویی آمریکا را مهم ترین عامل در عدم موفقیت در مذاکرات می دانند. برای بررسی ابعاد بیشتری از این موضوع محمد مرندی مشاور ارشد تیم مذاکره کننده در وین با گسترش نیوز به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

 توقف مذاکرات هیچ ارتباطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد

مرندی در مورد اینکه مذاکرات و توقف پیشرفت در حصول توافق برجامی از سمت کدام کشور آغاز شد، اظهار کرد: از نظر ایران کشور برای اجرای برجام آمادگی دارد ولی آمریکایی ها در روز های آخر مذاکرات ناگهان پیشرفت کار را متوقف کردند. فراموش نکنید که ما در دو سه روز آخر وین تصور می کردیم که وزرای خارجه به زودی برای امضای توافق می روند. یعنی سرعت پیشرفت کار به شکلی بود که توقع می رفت مساله تمام شود ولی نشانه ها حاکی از این بود که در آمریکا مشکلات رو به افزایش است و افرادی به اعتراض از تیم مذاکره کننده آمریکا خارج شده اند از جمله نویسنده کتاب هنر تحریم و رابرت مالی که به کنگره و سنا رفت و واکنش ها در برابرش منفی بود و آن ها معترض بودند در پایان کار فشار بر روی بایدن زیاد شده بود. به نظر می رسد عدم پیشرفت در مذاکرات به همین دلایل بود و مقصر را باید در آمریکا پیدا کنیم برخلاف تصوری که در بخش هایی از جامعه ایجاد شده است این بحث ربطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد.

وی افزود: اگر برای سرمایه گذاری ها تضمینی معتبر وجود نداشته باشد حتی در چهارچوب برجام کسی برای سرمایه گذاری نمی آید. امروز هم عده ای به ایران می آیند و سرمایه گذاری می کنند ولی نه با توجه به برجام آن ها یا به طور مخفیانه می آیند و یا بدون اعتنا به آمریکایی ها می آیند اما اگر مشکل تحریم ها حل نشود آن نفع اقتصادی که باید با برجام داشته باشیم بوجود نمی آید.

برجام را با تعصبات نگاه نکنیم

مشاور رسانه ای ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی با بیان اینکه نباید در مورد مذاکرات با تعصب نگاه کرد و منطق باید در اولویت نظریه ها باشد گفت: کسانی که می گویند توافق با تیم روحانی ممکن بود مثل کسانی هستند که طرفدار تیم های مختلف فوتبال اند. اگر تعصب آبی و قرمز وجود داشته باشد دیگر نیم توان لابه لای حرف ها به دنبال منطق گشت و باید به دنبال ریشه تعصبات بود. هر کسی که از نزدیک مذاکرات وین را تعقیب می کرد می دانست که ما در نزدیکی توافق بودیم ولی آمریکایی ها به یکباره عقب کشیدند. ما که شرط جدیدی نداشتیم. اگر بحث تحریم ها و تضمین ها حل نشود لزومی ندارد ایران کوتاه بیاید. در چنین شرایطی کوتاه آمدن ایران مصلحتی برای کشور ندارد.

او تاکید کرد: ما از اول گفته ایم اجرای کامل برجام  به چه علتی وقتی که ما در آستانه برجام بودیم به یکباره توسط آمریکایی ها متوقف شد؟ در این شرایط نمی توان ایران را مقصر دانست مشکل نه در پکن و نه در مسکو و نه در تهران و نه در برلین و نه در لندن و نه در پاریس بلکه در واشنگتن است مشکل حتی در مورد سپاه هم نیست. همینکه مرتبا از سپاه حرف زده می شود به همین دلیل است که آن ها نمی خواهند حقیقت را بیان کنند مشکل این است که آمریکا می خواهد از اجرای کامل برجام شانه خالی کند. وگرنه حتی این نکته که امروز اعلام شود کل سپاه از لیست گروه های تروریستی آمریکا و از لیست تحریم ها خارج شده است هم مشکلی را حل نمی کند. مشکل ایران این است که آمریکایی ها تضمین هایی را که لازم است و مساله برداشته شدن تحریم هایی را که در چهارچوب برجام است انجام بدهند در غیر این صورت برجام اجرا نمی شود اگر ایران به چیزی توافق کند که منجر به اجرای کامل برجام نشود که فایده ای ندارد.

آمریکا هیچ حسن نیتی در مذاکرات نشان نداده است

مرندی با توضیح اینکه آمریکایی ها فقط شعار می دهند ودرعمل حسن نیتی نشان نداده اند، افزود: یکی از بحث ها این است که آمریکا هیچ نشانه ای از حسن نیت نشان نداده است و در طول مذاکره نیز به همین صورت عمل کرده اند و امروز که در جریان مذاکرات در مورد قریب به اتفاق مسائل توافق شده است حاضر نیستند در مورد چند موضوع کلیدی کوتاه بیایند اگر قرار است تضمینی وجود نداشته باشد پس فایده برجام چیست؟!

این تحلیلگر سیاسی با تاکید براینکه درعمل و در مذاکرات سیاست بایدن و ترامپ هیچ تفاوتی ندارد، اظهار کرد: در عمل و در اجرای تحریم ها بایدن با ترامپ هیچ تفاوتی ندارد و همان تحریم ها را اعمال می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر و در مذاکرات مشکل از طرف آمریکا است باید دید معادلات در واشنگتن چگونه پیش می رود، به هر حال جنگ اوکراین نیاز اروپاییان را به اجرای برجام زیاد کرده است. اروپا تحت فشار است اما هر چه به انتخابات آمریکا نزدیک شویم دولت بایدن بیشتر تحت فشار مخالفان برجام قرار می گیرد  و آمریکا را از توافق دور می کند. ولی در همان بازه زمانی نزدیک به انتخابات نیروی بوجود می آید که آمریکا را به سمت توافق هدایت کند و آن عواقب جنگ اوکراین خواهد بود این جنگ فشار ها را بر غرب بالا برده و موجب شده غرب به سمت انرژی نیازمندی بیشتری پیدا کند و همچنین نیاز غرب را به آرامش در منطقه غرب آسیا را بالا برده است.

مرندی در پایان گفت: بالاخره جنگ اوکراین وضع دنیا را دگرگون می کند و شرایط آمریکا و غرب را دشوار تر خواهد شد. وقتی شرایط دشوار تر می شود در بلند مدت توانمندی آن ها در اعمال فشار بر علیه ایران کاهش پیدا می کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j5x5p