پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 17693
تاریخ انتشار: 1401/03/30 22:43

مذاکرات از ریل خارج نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: در آخر هفته سفر «لاوروف» را به تهران خواهیم داشت.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری، در واکنش به سفرهای اخیر مقامات منطقه‌ای به تهران گفت: در سفر رئیس‌جمهوری قزاقستان تلاش کردیم حلقه اتصالات منطقه‌ای در حوزه شانگهای و اکو را تکمیل کنیم.

وی اعلام کرد: در آخر هفته سفر آقای لاوروف را به تهران خواهیم داشت. سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر «جوزف بورل» درباره در دسترس بودن توافق و لزوم ازسرگیری مذاکرات وین، گفت: سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن برای همه روشن است. خطیب‌زاده افزود: دولت امریکا جامعه جهانی را نسبت به خود بی‌اعتماد کرده و ما به همین دلیل باید به‌دقت مراقب منافع و حقوق مردم ایران باشیم.

وی تصریح کرد: ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کنیم و این قطار همچنان از ریل خود خارج نشده و باوجود تمام بدعهدی‌های امریکا، در این نقطه هستیم، چون امریکا یک‌طرفه و غیرقانونی از برجام خارج و فشار حداکثری را اعمال کرد که به شکست مفتضحانه منجر شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: امیدواریم طرف امریکایی هر چه زودتر به مسیری که نتیجه آن امضای توافق است، برگردد. خطیب‌زاده درباره واکنش دستگاه دیپلماسی کشورمان به اخباری مبنی بر سفر احتمالی رئیس‌جمهوری امریکا به خاورمیانه گفت: اخباری که شما اشاره می‌کنید را ما هم شنیده‌ایم. البته من قضاوت نمی‌کنم.

امیرعبداللهیان به‌زودی به ترکیه می‌رود

وی درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه گفت: یکی از مهم‌ترین پرونده‌های ما در منطقه همکاری‌ با ترکیه است و طی سال‌های گذشته یکی از باثبات‌ترین روابط را با ترکیه داشته‌ایم.

خطیب‌زاده در واکنش به اظهارات اخیر «رافائل گروسی» نیز بیان کرد: توصیه همیشه ما این بوده که او در چارچوب وظایف فنی خود اظهارنظر کند. آنچه به‌عنوان بیانیه مشترک در 5 مارس منتشر شد، اگر آژانس همچنان سوال داشته باشد، مسیر آن رفت‌ و برگشت‌ها است، نه اقدامات رسانه‌ای.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره پیشنهادات کشورمان قبل از صدور قطعنامه آژانس، گفت: قبل از اجلاس حکام و صدور قطعنامه، ایران دوباره تلاش کرد مسیر توافق را هموار کند. در تمامی این مدت این ابتکارات ایران بوده که باوجود کارشکنی‌ها و تطویل و انرژی که امریکا از ما و بقیه گرفته، تلاش کردیم مسیر مذاکرات را جلو ببریم.

خطیب‌زاده افزود: قبل از نشست شورای حکام ابتکار ایران از طریق آقای بورل به گوش طرف مقابل رسانده شد و ما حتی برای نخستین بار از طریق دو وزیر خارجه دیگر این ابتکار و پیشنهاد ایران را منتقل کردیم و یک بازه زمانی طراحی و نقشه راهی داده شد، اما امریکا دوباره تصمیم گرفت تطویل ایجاد کند و توافق را عقب بیندازد.

وی تصریح کرد: با این برداشت غلط و توهم که اهرم‌سازی می‌کنند، قطعنامه به شورای حکام رفت که البته پاسخ ایران قاطع و متناسب بود.

خطیب‌زاده تصریح کرد: اگر امریکا تعهداتش ذیل برجام را بپذیرد، باید کلیه حلقه‌های تحریمی را کنار بگذارد و تلاش بیهوده نکند که اجزای فشار حداکثری را حفظ کند؛ براساس ابتکار ایران می‌توانیم توافق را نهایی کنیم.

ایران همواره به NPT پایبند است

وی درباره طرح موضوع خروج از NPT توسط برخی کارشناسان، تصریح کرد: اظهاراتی که در جامعه نخبگی ما مطرح می‌شود را همه می‌شنویم. ایران یکی از امضاکنندگان اصلی پادمان است که همواره به این معاهده پایبند بوده است و اجازه دهید در همین چارچوب روابط خود را ادامه دهیم.

 

 

 

 

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xq9wl