پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 8790
تاریخ انتشار: 1400/10/01 13:23
گزارشی کوتاه از افزایش فروش تزئینات کریسمس در میان ایرانیان غیرمسیحی

مخاطبان غیرمسیحی و کاج‌های میلیونی

گزارش تصویری این شمارهصمت با هدف به تصویر کشیدن افزایش فروش و محبوبیت تزئینات کریسمس در میان شهروندان غیرمسیحی ایرانی و البته فارغ از هرگونه نظر نقادانه است.

 آنچه ما می‌دانیم و در یک گشت‌وگذار میدانی از محل فروش تزئینات کریسمس در خیابان میرزای شیرازی تهران دریافتیم نشان‌دهنده افزایش محبوبیت و رونق فروش کاج کریسمس و متعلقات مربوط به تزئین آن است. نرخ کاج با توجه به ارتفاع، کیفیت و تزئین آن متفاوت و از حدود ۲ تا ۱۴ میلیون تومان متغیر است. یکی از فروشنده‌ها که بخشی از پیاده‌رو را به ردیف کاج‌ها اختصاص داده در پاسخ به میزان فروش خود ابراز رضایت می‌کند. او به ردیف کاج‌های در پیاده‌رو اشاره می‌کند و می‌گوید همه اینها و تمام کاج‌های داخل انبار تا چند روز دیگر به فروش می‌رود.

می‌پرسم بیشتر مخاطبان شما اقلیت‌های مذهبی مسیحی هستند یا مشتری غیرمسیحی هم دارید؟ می‌گوید معمولا ارامنه یک کاج را چند سال استفاده می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که هر سال یک کاج نو بخرند. با توجه به دریافت‌های میدانی و آنچه در زندگی روزمره خودمان مشاهده می‌کنیم این‌طور به‌نظر می‌رسد که مخاطبان غیرمسیحی کاج‌های میلیونی در حال افزایش است. بعد از یک جست‌وجوی ساده در اینترنت به کلیدواژه‌های واردات سالانه کاج کریسمس به کشور، آمار میلیاردی فروش سالانه کاج، افزایش محبوبیت کریسمس در میان مخاطبان غیرمسلمان و حتی برخی گزارش‌های شبکه‌های خبری برون‌مرزی درباره آمار فروش محصولات و متعلقات تزئین شب‌های کریسمس در ایران برمی‌خورم. حکایت کریسمس در ایران،حکایت عجیبی نیست، در بسیاری از کشورها که سال نو آنها همزمان با سال نو مسیحی نیست، کریسمس و نمادهای آن جذاب و باشکوه تلقی می‌شود. سمبل‌هایی که می‌توان پشت ویترین‌ها تماشایشان کرد و حتی ترغیب به خرید آنها شد. بخشی از این همدلی و مشارکت در جشن مسیحیان که از سوی مردمان و هموطنان غیرمسیحی رخ می‌دهد شاید نوعی مشارکت جستن در این مراسم است که با خود شادی به همراه می‌آورد. مشارکت جستن در شادی دیگران به خودی خود ایرادی ندارد اما ممکن است چنین رویکردی ناقدان خودش را هم داشته باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rvzz3