دوشنبه 06 فروردین 1403 - 25 Mar 2024
کد خبر: 17879
تاریخ انتشار: 1401/04/06 23:59
آمادگی ایمیدرو برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی

محدودیت انرژی به افت تولید می‌رسد

در دهه‌های گذشته تامین انرژی به فاکتوری اثرگذار در اقتصاد کشور بدل شده است.

 پیگیری دقیق دورنمای انرژی از ارکان اصلی حفظ ثبات و قدرت سیاسی اقتصادی هر کشور است. در همین راستا، وجود طرح بهینه‌سازی در مصرف منابع مختلف انرژی ضروری است. باتوجه به آنکه صنایع از مصرف‌کنندگان عمده انرژی کشور هستند و در همین حال به‌عنوان یکی از معیارهای کشور در مسیر بهبود و توسعه صنعتی شناخته می‌شوند، توجه صنایع به بهره‌وری انرژی اهمیتی بیشتر دارد. از آنجا که کشور در طول سال‌های گذشته با ناترازی تولید و مصرف انرژی روبه‌رو شده و عملکرد صنایع‌معدنی نیز تحت‌تاثیر این محدودیت‌ها قرار گرفته است، ایمیدرو به‌عنوان متولی بخش معدن و صنایع‌معدنی وارد عمل شده و اقداماتی را برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در دستور کار دارد.

فولاد موثر در اقتصاد و محروم از انرژی

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمیدرو) آماده همکاری با نهادهای ذی‌ربط برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی است. به‌گزارش ایراسین، وجیه ا... جعفری، رئیس هیات‌عامل ایمیدرو در نشست اعضای کارگروه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این سازمان آماده همکاری با نهادهای ذی‌ربط برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

وی ضمن بیان این مطلب گفت: صنعت فولاد به‌عنوان یک صنعت استراتژیک باوجود اختصاص حداکثر ۱۰ درصد انرژی مصرفی کشور به خود، در فصل تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز و در پی آن، افت تولید مواجه است.رئیس هیات‌عامل ایمیدرو ادامه داد: در حال ‌حاضر، صنعت فولاد ظرفیت تولید سالانه بیش از ۴۰ میلیون تن محصول را دارد. برنامه‌های توسعه‌ای برای ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴ تکمیل می‌شود، اما به‌دلیل کمبود انرژی، تولید سالانه از حدود ۳۰ میلیون تن فراتر نمی‌رود.

جعفری افزود: این در حالی است که صنعت فولاد از تولید، اشتغال و صادرات مناسبی برخوردار است و در شرایط تحریم، درآمد ارزی قابل‌توجهی را برای کشور به‌همراه داشته است.

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو با اعلام آمادگی بر اینکه این سازمان تمایل دارد با نمایندگان وزارت نیرو و نفت برای اجرای طرح‌های کاهش مصرف برق خانگی و صنعتی (استفاده از فناوری‌های جدید) به‌توافق برسد، گفت: پیشنهاد ما این است که تا قبل از فصل سرما، یک برنامه عملیاتی را در این زمینه شروع کنیم و به‌سرانجام برسانیم.

وی افزود: انتظار ما این است که وزارتخانه‌های مربوطه تضمین دهند که مصارف کاهش‌یافته (گاز و برق) را در اختیار این صنعت قرار دهند و برق و گاز این واحدها را قطع نکنند، چرا که این امر، علاوه بر افت تولید و کاهش صادرات و ارزآوری، سبب خسارت‌های قابل‌توجه به کوره‌ها می‌شود.

احداث۲۴نیروگاه باظرفیت ۱۱هزار مگاوات

جعفری با بیان اینکه ایمیدرو با مشارکت شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع‌معدنی، برنامه احداث ۱۱هزار مگاوات نیروگاه برق را از مهر ۱۴۰۰ اجرایی کرده است، تصریح کرد: طبق تفاهمنامه منعقدشده، ۲۴نیروگاه با سرمایه‌گذاری حدود ۷میلیارد دلار طی ۳ سال احداث می‌شود.

وی ادامه داد: نخستین نیروگاه ۳۸۰مگاواتی با ۱۳۰میلیون سرمایه‌گذاری تابستان امسال وارد مدار تولید می‌شود.

ایران بدترین شدت انرژی جهان را دارد

کاظم کاشفی، دبیر کارگروه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست با بیان اینکه در جهان بدترین شاخص شدت انرژی را داریم، گفت: با روند فعلی مصرف، در سال ۱۴۱۱ علاوه بر اینکه مزیت درآمد ارزی را از دست می‌دهیم، واردکننده گاز و نفت خواهیم شد.وی ادامه داد: در سال ۵۶، حدود ۵۴۰ هزار بشکه نفت تولید و در سال ۹۷ این رقم به ۶.۵ میلیون بشکه رسید. این مصرف در سال ۱۴۱۲ به ۱۲ میلیون و در سال ۱۴۲۰ به ۲۰ میلیون بشکه نفت می‌رسد.کاشفی بیان کرد: به‌رغم اینکه قوانین مطلوبی در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی تدوین شده، اما به‌نحو مناسبی اجرایی نشده است.

وی افزود: برای اصلاح رفتار مصرف انرژی، نیاز به آیین‌نامه اجرایی است تا بتوانیم این آیین‌نامه را با همکاری نهادهای پرمصرف تدوین کنیم.

مصرف برق و گاز فولاد مبارکه

عباس اکبری‌محمدی، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در این نشست بااشاره به سهم مصرف برق در کشور گفت: از کل برق مصرفی کشور، سهم بخش خانگی ۳۲.۹ درصد، صنعت ۳۰.۳ درصد، عمومی ۱۷.۵ درصد، کشاورزی ۱۴.۷ درصد، صادرات ۲.۳ درصد و مجتمع فولاد مبارکه ۲.۳ درصد است. وی ادامه داد: مجموع مصرف گاز طبیعی در صنعت فولاد، ۴ تا ۶ درصد است، به‌طوری که سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ۳۴ درصد، نیروگاه ۲۸.۳ درصد، صنایع عمده ۱۶ درصد، صادرات ۵.۸ درصد، تزریق گاز سبک به میادین نفتی ۵.۱ درصد، تلفات انتقال و توزیع ۴.۲ درصد، حمل‌ونقل ۳.۲ درصد، مصرف داخلی (عملیاتی) ۱.۸ درصد، کشاورزی ۱.۱ درصد و فولاد مبارکه نیم درصد است.

سخن پایانی

محدودیت انرژی در سال‌های اخیر به‌قدری در کشور شدت گرفته که تامین انرژی صنایع به‌شدت دشوار شده است. این محدودیت به‌منزله کاهش قابل‌توجه تولید صنعتگران کشور است. در چنین شرایطی بهینه‌سازی مصرف و مدیریت انرژی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود. انتظار می‌رود در سایه همکاری میان ایمیدرو، وزارت نیرو و صنایع بزرگ معدنی، بخشی از کمبودها در این بخش مرتفع شود.

 

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dxwep