چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 18736
تاریخ انتشار: 1401/05/10 23:47
در دیدار رئیس اتاق بازرگانی فارس با سفیر مجارستان پیشنهاد شد

مجارستان درگاه ورود محصولات ایران به اروپا

دیدار رئیس اتاق بازرگانی فارس به‌همراه معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس با سفیر کشور مجارستان در ایران دیدار کرد.

جمال رازقی در دیدار با سفیر مجارستان در ایران بیان کرد: سابقه همکاری و ارتباط 2 کشور ایران و مجارستان بیش از ۱۶۰سال است که این رابطه همیشه رابطه خوبی بوده، جز در این مدت تحریم،بنابراین مبادله تجاری ما با کشور مجارستان، مطلوب 2 کشور نیست.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون عمده ارتباط ما از استان فارس با کشور مجارستان به اعزام دانشجو محدود شده، افزود: تحریم‌های ظالمانه مانع از توسعه اقتصادی ما شده، اما باتوجه به ظرفیت‌های استان فارس و شهر شیراز زمینه‌های همکاری بسیاری بین ما و کشور مجارستان وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس در دیدار با سفیر کشور مجارستان در ایران بااشاره به قابلیت‌های استان فارس گفت: فارس با تولید سالانه حدود ۱۴میلیون تن محصولات کشاورزی، نخستین تولیدکننده محصولات کشاورزی در کشور است.

وی اضافه کرد: همچنین فارس در سال‌های اخیر حرکت‌های چشمگیری در راستای توسعه صنعتی داشته، به‌طوری که امروز در این استان، بیش از ۶ هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ فعال است و در حوزه معادن، خاک‌نسوز و فرآوری‌های آن و کاشی و سرامیک نیز، استان فارس ظرفیت‌های بزرگی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: وجود دانشگاه‌های بزرگ و قدیمی، این استان را به مرکز علمی کشور به‌ویژه در حوزه پزشکی تبدیل کرده که هم‌اکنون بزرگ‌ترین مرکز پیوند دنیا در شیراز وجود دارد.

آمادگی تجار برای همکاری

رازقی با تاکید بر آمادگی تجار ما برای گسترش مبادلات تجاری با کشور مجارستان عنوان کرد: حوزه گردشگری و گیاهان دارویی به‌ویژه تولید عصاره شیرین‌بیان استان فارس، جایگاه منحصر به فردی در جهان دارد که زمینه مستعدی برای توسعه مبادلات این استان با دیگر کشورها است.

محمد فرخ‌زاده، معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استان فارس نیز در این دیدار گفت: در فارس 3هزار و ۸۷ اثر تاریخی ثبت‌شده وجود دارد که برخی آثار تاریخی این استان از جمله تخت‌جمشید، پاسارگاد، کاخ اردشیر بابکان، حافظیه، سعدیه و مجموعه زندیه جزو آثار منحصر به فرد در دنیا هستند.

استفاده از ظرفیت گردشگری

وی افزود: در حوزه گردشگری؛ ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی و درمانی خوبی در استان فارس وجود دارد و ما امروز در حوزه گردشگری، تاریخی و درمانی مراودات خوبی با کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داریم.

فرخ‌زاده اظهار کرد: یکی از حوزه‌هایی که در گسترش مراودات فارس با مجارستان شامل تحریم نمی‌شود، حوزه فرهنگ و گردشگری است و ما در این زمینه آمادگی داریم ارتباط متقابل مابین آژانس‌های گردشگری و مسافرتی استان فارس و کشور مجارستان با هدف مبادله توریست و اقدامات خلاقانه در این بخش برقرار کنیم.

تاکید بر گردشگری سلامت

وی با تاکید بر برقراری ارتباط بین دوطرف در حوزه‌های گردشگری سلامت و اعزام پزشک، گردشگری خوراک، برقراری خط پروازی مستقیم و گسترش مراودات بین ایرلاین‌ها و گیاهان دارویی و کشاورزی اضافه کرد: کشور مجارستان در بسیاری از زمینه‌ها می‌تواند درگاه توزیع محصولات تولیدی استان فارس به اروپا باشد.

در ادامه این دیدار، زولتان وارگا هاسونیچ، سفیر مجارستان در ایران هم گفت: پیشینه ارتباط کشور ایران و مجارستان بسیار زیاد است و این ارتباط به‌طورکامل غیرسیاسی است و امروز هنوز وجود دارند خانواده‌های مجاری که در کشور ایران زندگی می‌کنند.

تبادلات فرهنگی و دانشجویی

وی بااشاره به اعزام دانشجو از ایران به کشور مجارستان افزود: تبادل دانش و تقویت ارتباطات فرهنگی بین 2 کشور برای ما بسیار حائزاهمیت است، به‌طوری که در پی تاسیس انجمن ایرانی‌های مقیم مجارستان برای قوی‌تر و ریشه‌دارتر کردن تبادلات فرهنگی 2 کشور هستیم.

وارگا هاسونیچ اضافه کرد: همه کشورها مشکلاتی در داخل و ارتباطات خارجی دارند، اما ما به‌دنبال پایه‌گذاری و اجرای برنامه‌های مشارکتی در حوزه فرهنگ هستیم.

وی اظهار کرد: درباره تحریم‌ها، شرایط کشور ایران را برای سرمایه‌گذاری، مبادلات تجاری و انتقال پول درک می‌کنیم، اما ما در سفارت مجارستان می‌توانیم به‌عنوان واسطه برای به‌حداقل رساندن مشکلات کشور ایران کمک کنیم و اقدامات مشارکتی انجام دهیم.

مجارستان، کشور رابط

وارگا هاسونیچ ادامه داد: تجارت کشور مجارستان آزاد است و شاید در زمینه صادرات و واردات خیلی قوی نباشد، اما می‌تواند به‌عنوان رابط حوزه تجارت در کنار تجار و بخش اقتصاد و شریک امن تجارت ایران با سایر کشورهای دنیا باشد.

وی عنوان کرد: از پیشنهاد شما برای تقویت بخش‌های برقراری ارتباط مابین آژانس‌های گردشگری دوطرف، گیاهان دارویی، برقراری خط هوایی مستقیم و گردشگری خوراک استقبال می‌کنیم و با هدف افزایش ارتباطات، موارد را بادقت بررسی می‌کنیم.

وارگا هاسونیچ تصریح کرد: هم‌اکنون سرمایه‌گذاران آسیای‌شرقی در بسیاری از حوزه‌ها براساس پژوهش در کشور مجارستان حضور دارند که شرکت‌های ایرانی نیز می‌توانند چنین فعالیت‌هایی در کشور ما داشته باشند.

وی افزود: کشور ما در زمینه تکنولوژی‌های آب، درمان و کشاورزی ظرفیت‌های خوبی دارد که می‌توانیم همکاری موثر و مفیدی با کشور ایران و به‌ویژه استان فارس داشته باشیم. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l586k