پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 17941
تاریخ انتشار: 1401/04/08 08:06

مبلغ جریمه های ۱۴۰۱ مشخص شد + بررسی کامل خلافی خودرو

هزینه‌ها در کشور ما روی شیب صعودی قرار دارند. حالا ممکن است که این شیب تند یا کم باشد. در این بین هم مبلغ خلافی تحت تاثیر قرار گرفته و دچار افزایش شده است. البته مبلغ جریمه خودرو در حدود اواسط سال افزایش پیدا می‌کند؛ اما بعضی از خلافی‌های خودرو هستند که در سال جدید هم زیاد شدن قیمت را تجربه می‌کنند. به هر حال، اگر برای شما مهم است که مبلغ خلافی 1401 نسبت به گذشته چه تفاوتی کرده و چقدار افزایش داشته است، مطالعه ادامه این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

هزینه‌ها در کشور ما روی شیب صعودی قرار دارند. حالا ممکن است که این شیب تند یا کم باشد. در این بین هم مبلغ خلافی تحت تاثیر قرار گرفته و دچار افزایش شده است. البته مبلغ جریمه خودرو در حدود اواسط سال افزایش پیدا می‌کند؛ اما بعضی از خلافی‌های خودرو هستند که در سال جدید هم زیاد شدن قیمت را تجربه می‌کنند. به هر حال، اگر برای شما مهم است که مبلغ خلافی ۱۴۰۱ نسبت به گذشته چه تفاوتی کرده و چقدار افزایش داشته است، مطالعه ادامه این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

جریمه و خلافی خودرو چیست؟

هر عملی که راننده انجام دهد و مغایر با قوانین راهنمایی و رانندگی باشد، در گروه خلافی خودرو قرار می‌گیرد و متناسب با آن جریمه خواهد شد. برای هر یک از این خلافی‌ها، کدی در نظر گرفته شده است و هر یک مبلغ جریمه متفاوتی دارد. هر کدی که افسر راهنمایی و رانندگی برای شما وارد می‌کند، مبلغ خلافی آن را باید بپردازید.

سرعت غیرمجاز، نبستن کمربند ایمنی، سبقت غیرمجاز، ورود ممنوع، دور زدن ممنوع، خوردن و آشامیدن پشت فرمان، آلودگی صوتی و حمل بار غیرمجاز از جمله تخلفاتی هستند که بیشتر از همه گریبان رانندگان را می گیرد.

جریمه پرداخت نکردن خلافی

اگر شما جریمه رانندگی را پرداخت نکنید، بعد از ۶۰ روز دو برابر خواهد شد. البته این برای همه انواع جریمه نیست. به عبارتی به این بستگی دارد که افسر چگونه خودروی شما را جریمه کند.

روش‌های جریمه شدن به ۴ نوع تقسیم می‌شود:

ثبت با دوربین

در این روش، دوربین‌هایی که در سطح خیابان و جاده‌ها قرار دارند، اقدام به ثبت تخلف می‌کنند. البته روش دیگر، دوربین‌هایی هستند که افسری پشت آن‌ها نشسته و سرعت خودروها را چک می‌کند. این ثبت تخلف بیشتر در جاده‌ها استفاده می‌شود و حتما حداقل در هر سفر برون شهری یک خودرو و ماموری را مشاهده کرده‌اید که پشت دستگاه نشسته‌اند. در دوربین‌هایی که روی پایه‌های فلزی قرار دارند که بیشتر سرعت بالا را ثبت می‌کنند.

روش تسلیمی

در این روش، مامور برگ جریمه را مستقیم به خودتان می‌دهد. به عبارتی مامور راهنمایی و رانندگی در محل حضور دارد و در صورتی از شما تخلفی سر بزند، جلویتان را گرفته و بعد از بررسی مدارک قبض جریمه را به شما می‌دهد. البته به تازگی جریمه از طریق دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود و دیگر خبری از تحویل کاغذ نیست. در صورتی که مبلغ خلافی خودرو را تا ۶۰ روز پرداخت نکنید، مبلغ آن دو برابر خواهد شد.

روش الصاقی

این روش بیشتر در زمانی استفاده می‌شود که شما خودرو را در محل پارک ممنوع پارک کرده‌اید و رفته‌اید. مامور وقتی به خودروی برای جریمه مراجعه کنید، از آنجا که حضور ندارید تا مدارک را بررسی کند، جریمه‌ای از نوع الصاقی صادر می‌کند. در این نوع جریمه هم در صورت پرداخت نکردن، مبلغ آن دو برابر خواهد شد.

 

روش دوبرگی

هنگامی خودروی پلیس یا ماموری به راننده دستور ایست می‌دهد و او از قصد یا سهوی توقف نکند، جریمه دو برگی برای او صادر خواهد شد. جریمه اول مربوط به تخلف انجام داده او است و جریمه دوم به دلیل توجه نکردن به دستور پلیس است. مسلماَ این روش عواقب بدتری برای راننده در پی خواهد داشت. به هر حال، توجه نکردن به دستور پلیس خود تخلف بزرگی است؛ به ویژه اینکه راننده اقدام به فرار از دست ماموران کند.

خودداری از گرفتن قبض

همه ما تجربه دیدن پلیس راهور را در کنار جاده یا خیابان داشته‌ایم. این قشر زحمتکش جامعه به کنترل و تسهیل ترافیک می‌پردازند. گاهی نیز هشدا‌رهایی به رانندگان خاطی می‌دهند. این هشدار می‌تواند در قالب درخواست کنار زدن راننده خلافکار در کنارگذر مسیر باشد. ولی برخی رانندگان خامی کرده و به هشدار پلیس نیروی انتظامی توجه نمی‌کنند. این اشتباه رانندگان به جریمه و ثبت خلافی خودرو منجر خواهد شد. بعضی صاحبان خودرو هم به کنار گذر می‌روند ولی جریمه را نمی‌پذیرند. هر دوی این واکنش‌ها سبب تشدید جرایم می‌گردد.در بین همه این‌ها، جریمه‌های دوربین دو برابر نخواهد شد و هرچه در ابتدا ثبت شده باشد، تا آخر هم همان خواهد بود.

مبلغ خلاف های رانندگی

حال سوال اینجاست که مبلغ تخلف رانندگی چقدر است. مهم‌ترین مبلغ‌های انواع جریمه رانندگی در سال ۱۴۰۱ به صورت زیر است:

  • تجاوز از سرعت مجاز: ۲۱۰ هزار تومان
  •  عبور وسایل نقلیه از پیاده رو: ۶۶۳۰۰ تومان
  • نصب پلاک های متفرقه یا تغییر استاندارد پلاک وسیله نقلیه: ۵۲۵۰۰ تومان
  • استفاده از نورافکن یا چراغ دارای نور خیره کننده: ۵۲۵۰۰ تومان
  •  عدم رعایت فاصله طولي و عرضی با وسیله نقلیه جلویی: ۶۳ هزار تومان
  •  حركت‌نكردن وسایل‌نقلیه بین دو خط: ۵۴ هزار تومان
  •  عدم توجه به فرمان ایست و حركت پليس: ۴۲ هزار تومان
  •  استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی: ۳۱۵۰۰ تومان
  • حركت با دنده عقب غیر ضروری در راه‌ها: ۴۲ هزار تومان
  • توقف منجر به سدمعبر یا اختلال در عبورومرور: ۳۱۵۰۰ تومان
  •  رانندگی با گواهینامه پس از پایان زمان اعتبار: ۳۱۵۰۰ تومان
  • خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات و غیره در حین رانندگی: ۲۱ هزار تومان
  • توجه نکردن به اخطار پلیس: ۱۰۵۰۰ تومان
  •  توقف در محل ممنوع: ۲۱ هزار تومان
  • استفاده نکردن از کمربند: ۱۵۳۰۰ تومان

بیشتر موارد تخلف بالا را مامور راهنمایی و رانندگی به صورت تسلیمی یا الصاقی صادر می‌کند که در صورت پرداخت نکردن، بعد از ۶۰ روز دو برابر خواهد شد. پرداخت به موقع جریمه علاوه بر اینکه مانع از زیاد شدن آن می‌شود، از جمع شدن آن‌ها جلوگیری کرده و فشار مضاعف مالی روی راننده ایجاد نخواهد کرد.

 وقتی خودروی شما به پارکینگ منتقل شود، علاوه بر صفر کردن خلافی، باید مدارک دیگری از جمله بیمه شخص ثالث را هم با خود به همراه داشته باشید. یکی از دلایل انتقال خودرو به پارکینگ نداشتن بیمه شخص ثالث است. در صورتی که بیمه نامه خودرویتان تمام شده است، بهترین فرصت هم اکنون است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qawen