سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 10622
تاریخ انتشار: 1400/10/22 11:43

ماجرای سودجویی دلالان از دلار آبی و سفید

دلالان بازار ارز به بهانه اینکه احتمال تقلبی بودن دلار سفید نسبت به دلار آبی بیشتر است، دلار سفید را ارزان‌تر از دلار آبی می‌خرند و تمایل بیشتری به خرید دلار آبی دارند؛ درحالی که از نظر فعالان رسمی بازار ارز، این دو نوع دلار تفاوتی از نظر ارزشی ندارند.

به گزارش ایسنا، دلار چاپ قدیم از لحاظ ظاهری با دلار چاپ جدید تفاوت‌هایی دارد که این تفاوت در رنگ آنها بارز و قابل مشاهده است، به‌گونه‌ای که دلار چاپ قدیم به دلار سفید و چاپ جدید به دلار آبی معروف است.البته، این دو نوع اسکناس تفاوت‌های ظاهری دیگری غیر از رنگ دارند که این تفاوت‌ها شامل تغییر فونت عدد ۱۰۰ در قسمت بالا، پشت و روی اسکناس‌ها، قرار دادن یک خط آبی پهن برای افزایش امنیت در وسط اسکناس و تصویر بنجامین فرانکلین بدون دایره و حاشیه‌ است.

فارغ از تفاوت‌های ظاهری این دو اسکناس، اگر یک بار به بازار ارز سر زده باشید و پای صحبت فعالان این بازار به‌ویژه فعالان ارزی نشسته باشید، متوجه این موضوع شده‌اید که نزد دلالان، دلار آبی یا همان اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری آبی رنگ نرخ و ارزش بیشتری نسبت به دلار معمولی که سفید یا سبز رنگ است، دارد.

همچنین، در خرید دلار بیشتر خواهان دلار آبی هستند و بهانه‌ای که ازسوی دلالان در این زمینه مطرح می‌شود، این است که احتمال تقلبی بودن دلار سفید نسبت به دلار آبی بیشتر است و به جهت بالا بودن امنیت و پیچیده‌تر بودن کار جعل دلار آبی، این اسکناس را با نرخ بالاتری می‌فروشند.

این در حالی است که پیگیری‌ها از صراف‌ها و فعالان بازار رسمی حاکی از آن است که این دو نوع دلار در خارج از مرزهای کشورمان (در صورتی که هر دو اصل باشند) دارای ارزش یکسانی هستند، اما به‌دلیل وجود دلالان در بازار داخلی، دلار آبی به نرخ ریالی بالاتری نسبت به دلار سفید به فروش می‌رسد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4yymb4