پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 17839
تاریخ انتشار: 1401/04/05 22:55
رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با مردم:

قیمت نان، دارو و بنزین تغییر نمی‌کند

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه نباید هر ساعت قیمت‌ها افزایش یابد، تصریح کرد: قابل‌قبول نیست که کالایی که به طرح اصلاح اقتصادی ربط مستقیم و غیرمستقیم ندارد، گران شود. رئیسی با تاکید بر اینکه تغییری در وضعیت عرضه و قیمت نان، دارو و بنزین نخواهیم داشت، گفت: اگر قرار باشد کاری انجام شود ما با اطلاع دادن به مردم و تبیین و تمهیدات آن را انجام می‌دهیم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه سود توزیع ارز ترجیحی سر سفره مردم نمی‌آمد، گفت: دولت 3 شهریور سال ۱۴۰۰ در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که در بودجه ۱۴۰۰ مبلغی به‌عنوان ارز ترجیحی برای‌مان باقی نمانده بود و آنچه وجود داشت در دولت گذشته هزینه شده بود. نکته دیگر اینکه از این ارز، نادرست استفاده می‌شد و همه معتقد بودند بخشی از این ارز در سفره مردم قرار نمی‌گیرد و در دست دلال‌ها می‌چرخد و رانت و فساد به دنبالش هست. از این ارز به‌جای استفاده در تولید، در واردات کالا استفاده می‌شد.

رئیسی گفت: حتی شاهد چند برابر شدن نرخ کالاهایی بودیم که برای آنها ارز ترجیحی قرار داده شده بود که این افزایش نرخ گاهی بین ۲۰۰ تا۳۰۰ درصد بود؛ یعنی معلوم بود این تخصیص ارز ترجیحی مشکلی را حل نکرده و همچنان شاهد رشد نرخ همان کالاها در بازار هستیم.

رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به افزایش نرخ ۶۵ درصدی کالاهای اساسی به‌دلیل خشکسالی پیش از شروع به کار دولت سیزدهم تصریح کرد: بعد از جنگ اوکراین هم قیمت‌ها در جهان افزایش پیدا کرد. به‌علاوه اینکه در مقاطعی میزان قاچاق کالاهای اساسی به کشورهای همسایه به حدی رسیده بود که بازارهای این کشورها عمدتا از کالاهای قاچاق شده از کشور ما پر بود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح وضعیت کشور در زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم، اظهار کرد: در زمان تحویل گرفتن دولت با تورم ماهانه ۶۰ درصدی، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی و رشد نقدینگی مواجه بودیم که همه این موارد موجب افزایش تورم می‌شود. اگر دولت در زمینه بهبود شرایط اقتصادی هیچ اقدامی نمی‌کرد و همان وضعیت تورم و رشد نقدینگی و رشد پایه پولی و استقراض از بانک مرکزی، ادامه پیدا می‌کرد، شاهد تورم بسیاری در جامعه بودیم.

وی با تاکید بر اینکه آثار تورمی که به‌دلیل توزیع عادلانه یارانه‌ها ایجاد می‌شود، ظرف مدتی از بین خواهد رفت گفت: کنترل عملکرد بانک‌ها برای جلوگیری از افزایش پایه پولی نیز ضروری است که این کنترل از طریق بانک مرکزی صورت خواهد گرفت.

رئیسی اظهار کرد: در شرایط فعلی تلاش ما این است که دولت اقدامات تورم‌زا نکند و تلاش کند قیمت‌ها در بازار کنترل شود. همچنین بارها گفته‌ام اتحادیه‌های صنفی و بخش‌هایی که نرخ کالا در اختیارشان است با مردم سخن بگویند و علت گران شدن کالا را برای آنها تبیین کنند. افزایش بدون منطق قیمت‌ها به هیچ وجه قابل‌قبول نیست و باید با تخلفات برخورد شود.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: اینکه هر ساعتی هر شرکت یا هر تولیدکننده‌ای بخواهد یک نرخ برای کالای خود داشته باشد، به هیچ عنوان قابل‌قبول نیست و این امر باید از طرف اتحادیه‌های صنفی و مسئولان اقتصادی دنبال شود.

ریشه‌کنی فقر مطلق

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود یکی از فواید عادلانه‌سازی نظام یارانه‌ها را ریشه‌کنی فقر مطلق خواند و گفت: کاهش فاصله طبقاتی یکی از اثرات مهم اجرای طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها است. رئیسی افزود: حمایت از تولید با هدایت منابع ارزی کشور به سمت تولید امکان‌پذیر است و این‌گونه از واردات بی‌رویه جلوگیری خواهد شد. رئيس دستگاه اجرایی کشور درباره سرانجام وضعیت یارانه نان و دارو تصریح کرد: یارانه دارو باید به سمت بیمه‌ها برود. البته الان زیرساخت کشور در این زمینه کامل نیست. تا زیرساخت کامل شود یارانه دارو به همین شکل فعلی پرداخت می‌شود و ارز ترجیحی دارو قطع نخواهد شد.

رئیسی با تاکید بر تغییر نکردن نرخ بنزین، اظهار کرد: اگر قرار باشد کاری انجام شود ما با اطلاع دادن به مردم و تبیین و تمهیدات آن را انجام می‌دهیم.

پیگیری مسیر لغو و خنثی‌سازی تحریم‌ها

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آخرین وضعیت مذاکرات برای لغو تحریم‌ها گفت: از همان ابتدا اعلام کردم رفع تحریم‌ها را دنبال خواهیم کرد، چون تحریم‌ها ظالمانه است و این تحریم‌ها هر چه سریع‌تر باید رفع شود. امریکایی‌ها به تعهدات‌شان عمل نکردند، نقض پیمان کردند و بارها اعلام کردم امریکایی‌ها باید به انجام تعهدات خود بازگردند. مسیر دومی که از ابتدای کار دولت دنبال کردیم، مسیر خنثی کردن تحریم‌هاست.

رئیسی درباره سفر آقای بورل با اشاره به اینکه بنا بر تعطیلی مذاکرات نداریم، تصریح کرد: بارها گفتیم که قطعنامه‌ها نمی‌تواند ایران را وادار به عقب‌نشینی از مواضعش کند. مواضع و مذاکرات عزتمندانه برای پیگیری خواست ملت بزرگ ایران که استفاده از حقوق حقه خودش است، از سوی دولت پیگیری می‌شود و در نشست‌هایی که مسئولان با آقای بورل داشتند هم مورد تاکید قرار گرفت. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oaxol