جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 16784
تاریخ انتشار: 1401/03/01 04:04

فولاد مبارکه درصدد تحقق اقتصاد غیرنفتی

فولاد مبارکه به‌دنبال تحقق اقتصاد غیرنفتی، توسعه زیرساخت‌های کشور، ایفای نقش به‌عنوان موتور محرکه اقتصادی، الگوی ملی بنگاه‌داری، حفظ جایگاه برتر در صنعت فولاد و سازمانی جهان‌تراز است.

 تحقق اهداف یادشده نیازمند تلاش بی‌وفقه در کنار برنامه‌ریزی هوشمندانه است. این شرکت بستر بسیار مهمی برای خدمت‌رسانی به کشور فراهم کرده و به‌همین دلیل ضروری است که همه شرکت‌های زیرمجموعه این گروه، با تمام توان خود، وظیفه خود را به‌بهترین شکل ممکن انجام دهند.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در نخستین همایش بوم کسب‌وکار که در شرکت فولاد سنگان برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش یکایک شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه برای ثبت رکوردهای متعدد در ابتدای امسال اظهار کرد: تاسیس فولاد مبارکه با هدف احداث فقط یک کارخانه نبوده، بلکه این بنگاه اقتصادی از ابتدای راه‌اندازی، در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور نقش‌آفرینی کرده است.

بهره‌مندی از نیروهای جوان، رمز موفقیت

به‌گزارش روابط‌عمومی فولاد مبارکه، طیب‌نیا با بیان اینکه رمز موفقیت گروه فولاد مبارکه بهره‌مندی از نیروهای جوان، کوشا و فارغ‌التحصیلان بهترین دانشگاه‌های کشور است، افزود: استفاده از فناوری روز، آموزش جامع و طراحی کامل مهندسی در فولاد مبارکه منجر شده تا زنجیره کاملی (از سنگ تا رنگ) تحقق یابد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: برای راه‌اندازی و ایجاد فولاد مبارکه، از همه ظرفیت‌های کشور از جمله انرژی (برق و گاز) استفاده شد تا این مجموعه بتواند سهم بسزایی در تولید کشور داشته باشد و این در حالی است که این شرکت برای ظرفیت تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن فولاد تاسیس شد، اما پس از گذشت ۳ دهه، توانسته ظرفیت خود را افزایش داده و به ۷ میلیون تن برساند.

نباید از رقابت با کشورهای همسایه بازماند

وی بااشاره به تغییر فضای کسب‌وکار به‌دلیل پیشرفت علم و فناوری در جهان اذعان داشت: فولاد مبارکه به‌عنوان الگوی ملی بنگاه‌داری با سودآوری بالا، در حال‌ حاضر از شرایط مناسب تولید در کشور برخوردار است، اما در ادامه راه خود، درصدد به‌روزکردن فضای کسب‌وکار است.

طیب‌نیا تصریح کرد: کشورهای همسایه و حاشیه خلیج‌فارس برای تولید فولاد، از فناوری‌های روز دنیا استفاده می‌کنند و نباید از رقابت با آنان بازماند، چرا که ظرفیت‌های ارزشمندی در کشور ما برای تولید فولاد فراهم شده، اما به‌دلایل مختلف هنوز امکان بهره‌گیری کامل از این ظرفیت‌ها محقق نشده است.

لزوم توجه به بازارهای صادراتی

وی ادامه داد: مصرف ما یک‌چهارم این ظرفیت است و باید بازارهای صادراتی و منطقه را مدنظر داشته باشیم، اما تحولات بیرونی و شرایط کشور متفاوت است؛ فولادسازان داخلی در حال ‌حاضر با چالش تامین مواد اولیه و نبود توازن در زیرساخت‌ها (تامین برق، گاز و آب، حمل‌ونقل و ) مواجهند.

مدیرعامل فولاد مبارکه متذکر شد: اگر برای رسیدن به اهداف خود به‌درستی برنامه‌ریزی نکنیم، میراث‌داران خوبی برای گذشتگانی که با تلاش جهادی و تاسیس و توسعه مجموعه فولاد مبارکه، این میراث را به ما تحویل دادند، نخواهیم بود.

شرایط رقابتی را به‌خوبی درک کنیم

وی با بیان اینکه در حال‌ حاضر باید شرایط رقابتی موجود را به‌خوبی درک کنیم، تاکید کرد: هم‌اکنون باید شرایط تولید و رونق بخشی به اقتصاد کشور را به‌گونه‌ای دیگر رقم بزنیم و با کسب دانش روز دنیا به‌عنوان شهروند مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر نقش‌آفرینی کنیم. طیب‌نیا در ادامه با تاکید بر ضرورت حفظ جایگاه گروه فولاد مبارکه در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور عنوان کرد: بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا با گذشت چند دهه، همچنان جایگاه خود در میان رقبا را حفظ کرده‌اند و فولاد مبارکه نیز با عبور از مسیرهای دشوار توانسته طی ۳ دهه گذشته جایگاه خود را در میان رقبای منطقه‌ای حفظ کند.

تحقق اقتصاد غیرنفتی

وی بر ضرورت تحقق اقتصاد بدون نفت تاکید کرد و گفت: فولاد مبارکه به‌دنبال تحقق اقتصاد غیرنفتی، توسعه زیرساخت‌های کشور، ایفای نقش به‌عنوان موتور محرکه اقتصادی، الگوی ملی بنگاه‌داری، حفظ جایگاه برتر در صنعت فولاد و سازمانی جهان‌تراز است که همه اینها نیازمند تلاش بی‌وفقه در کنار برنامه‌ریزی هوشمندانه است. طیب‌نیا افزود: ما برای رسیدن به اهداف خود باید با استفاده حداکثری از ظرفیت موجود، توسعه‌محوری (توسعه سرمایه انسانی به‌عنوان نخستین محور توسعه و ثانیا توسعه کمی، کیفی و متوازن)، تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین (تبدیل شدن به صنعت سبز)، حفظ رویکرد بهره‌وری سبز و توسعه صنعتی همراه با حفظ محیط‌زیست، برای پیشرفت کشور گام برداریم.

ورود به کسب‌وکارهای جدید

وی با تاکید بر ضرورت توجه به سرعت در توسعه، تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین، توسعه سرمایه انسانی، توجه به محیط‌زیست و صنعت سبز اضافه کرد: برای بقای تولید و سودآوری باید به کسب‌وکارهای جدید توجه کنیم و به‌صورت هوشمندانه‌ای به آنها ورود پیدا کنیم تا بتوانیم خود را برای دهه و شاید قرن پیش‌رو آماده کنیم و جایگاه جهانی خود در افق ۱۴۱۰ را ارتقا دهیم.

سخن پایانی

شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز کشور که تولید بیش از نیمی از تولید فولاد کشور را در اختیار دارد، به‌عنوان الگوی ملی بنگاه‌داری با سودآوری بالا، مطرح است. این شرکت در حال‌ حاضر به‌دنبال آن است تا با به‌روز کردن فضای کسب‌وکار، مسیر توسعه را تسریع کند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l5oy8